اخذ کارت بازرگانی در مشهد

1-چه اسنادی باید برای خریدار خارجی ارسال شود؟
سه اصل بارنامه ، فاکتور، لیست عدل بندی، گواهی مبدا
موارد بالا تقریبا در همه بارهای تجارت بین الملل ارسال می شود اما بعضی از بارها به علت ماهیتی که دارند می بایستی از مبدا گواهی های دیگر نیز دریافت کنند تا کار ترخیص تسهیل گردد.


2-من قصد صادرات دارم ولی کارت بازرگانی ندارم اگه از کارت بازرگانی بقیه استفاده کنم بار به اسم اونها صادر میشه؟؟ (هیچ اسمی از من توش نیست؟)
اگر شما کارت بازرگانی نداشته باشید اسناد و پروانه گمرکی با نام صاحب کارت بازرگانی تنظیم می شود. اما شما می توانید اسم خود را در صادر کننده در بارنامه قید کنید. یعنی لزومی ندارد که اسم فرستنده کالا در بارنامه با اسم صاحب کالا در پروانه گمرکی یکی باشد.
یا می توانید اسم خود را در یک قسمت از بارنامه مثل notify party قید نمایید. البته متفاوت بودن اسم ها در بارنامه و پروانه می تواند مشکلی در صدور گواهی مبدا ایجاد کند.


3- درصورت مفقود شدن کارت بازرگانی و اخذ المثنی چه باید کرد؟
پاسخ:باید ابتدا به سازمان بازرگانی واقع در هر استان مراجعه نمود تا به منظور جلوگیری از سوء استفاده احتمالی مفقودی کارت به دستگاههای ذیربط اعلام و همچنین در روزنامه رسمی اعلام مفقودی آن را به چاپ برسانیم. پس از 3 ماه از چاپ در روزنامه رسمی می بایست به اتاق بازرگانی مراجعه و با دست داشتن آگهی مفقودی و سایر مدارک نسبت به اخذ المثنی اقدام نمود.