وکلای رسمی دانشگاه کالیفرنیا، در چهارمین جلسه از بررسی منازعه حقوقی بر سر حق امتیاز برنامه پرورش و اصلاح نژاد توت فرنگی، استدلال محققان سابق این دانشگاه را زیر سؤال بردند. با توجه به روند دفاعیات طرفین از موضع خود، پیش بینی تصمیم نهایی هیئت منصفه دادگاه فدرال در این پرونده تا حدی دشوار گردیده است.





پروژه مشهور پرورش و اصلاح بذر توت فرنگی در دانشگاه کالیفرنیا، توسط دو تن از محققین به نام های «Doug shaw» و «Krik Larson» آغاز گردید و آن ها تا زمان بازنشستگی در سال 2014 میلادی موفق به اختراع گونه های جدیدی از گیاه فوق الذکر شدند. پس از بازنشستگی از دانشگاه، شاو و لارسون اقدام به درخواست استفاده از لیسانس پتنت های ثبت شده در قالب یک شرکت خصوصی به نام «California Berry Cultivars» که سهام آن در اختیار خودشان بود، نمودند. با رد این پیشنهاد از سوی دانشگاه، اختلافات بین طرفین آغاز گردید.
به گفته شاو و لارسون، شرکت های قدرتمند و ذی نفوذ کشاورزی با فشار کمیسیون توت فرنگی کالیفرنیا، دانشگاه را مجبور به رد درخواست لیسانس پتنت و ادامه پروژه تا زمان بازنشستگی آن ها نموده است. آن ها همچنین دانشگاه را متهم نمودند با ثبت تنها یک پتنت که البته مربوط به یکی از با ارزش ترین گونه های اختراع شده محسوب می گردد، قابلیت های شرکت «CBC» را در زمینه اصلاح بذر گیاه توت فرنگی بلا استفاده نموده است.
در مقابل، در سال 2016 میلادی ، دانشگاه کالیفرنیا با ادعای استفاده از گونه های گیاهی اصلاح شده متعلق به خود از سوی شاو و لارسون به رغم مخالفت با استفاده از لیسانس پتنت های ثبت شده، از آن ها و شرکت «CBC» به دلیل نقض نه پتنت متعلق به خود شکایت نمود.
لازم به ذکر است، توت فرنگی کالیفرنیا با بازاری به ارزش تخمینی 2.5 میلیارد دلار در سال، پنجمین گونه کشاورزی ارزشمند در ایالت محسوب می گردد. مدرسه کشاورزی «UC Davis» از سال 1945 میلادی تا کنون با هدف ارتقاء سایز و طعم محصول، ماندگاری بالاتر و نیز برداشت بیشتر محصول در هر هکتار، اقدام به اصلاح و توسعه بیش از 56 گونه جدید نموده است. شاو و لارسون با توسعه بیش از 12 گونه جدید، نقش به سزایی در این روند داشته اند به طوری که در سال 2004 میلادی، گونه معرفی شده توسط آن ها به دلیل قابلیت رشد در نه ماه از سال و طعم بسیار مناسب آن، با اقبال کشاورزان منطقه رو به رو گردید.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | منازعه حقوقی بر سر پتنت توت فرنگی