بسیاری از مردم فکر می کنند که منطقه خاورمیانه به سختی ممکن است یک فضای کارآفرینی رو به رشد باشد، اما در دهه های اخیر این منطقه پیشرفت های زیادی توسط ذهن های جوان داشته که هریک باعث شکل گیری استارت آپ خاورمیانه شده اند. ازدیاد رشد استارت آپ های این منطقه نقش مهمی در شکوفایی شرکت های جوان داشته تا بتوانند کسب و کارهای کوچک خود را راه بیندازند و مشکلات جامعه را برطرف کنند. این موج کارآفرینی و تمرکز آن بر ساخت و غالب بر هزار چالش امنیتی، اجتماعی، اقتصادی که در منطقه با آن روبه رو هستیم کمک می کند تا تصویر جدیدی از خاورمیانه در ذهن مردم ترسیم کنیم.
۱۰ استارت آپ خاورمیانه را به ما معرفی می کند

۱-تونس : Ilboursa.com
Ilboursa.com یکی از اولین وب سایت های خبری بورس سهام و یکی از پربازدیدترین سایت های آنلاین در کشور است که به طور متوسط ماهانه ۸۰۰۰۰ بازدید کننده دارد. این استارت آپ از جمله یکی از موفق ترین استارت آپ های خاورمیانه ست و در سال ۲۰۱۲ توسط کارآفرین جوان Ismail-Ben Sassi و با هدف ارائه اطلاعات به سرمایه گذاران و کمک در زمینه تصمیمات مالی بهتر، در تونس تاسیس شد.
۲- ایران : digikala.com
Digikala یک سایت تجارت الکترونیک آنلاین ایرانی شبیه به Amazon است. این سایت بسیار موفق عمل کرده است و دربین وب سایت های پربیننده ششمین رتبه را به خود اختصاص داده است. این سایت روزانه حدودا ۷۵۰۰۰ بازدیدکننده دارد و بیشتر از ۲٫۳ میلیون نفر کاربر دارد. ۸۵-۹۰% از تجارت الکترونیک ایران در دیجی کالا انجام می شود. بنا به گفته متخصصین، احتمال دارد این شرکت در سال جاری از لغو تحریم ها سود بیشتری حاصل کند و به نحو بهتری محصولات خود را به بازار غربی ها ارائه دهد.


۳-عمان :‌ Refugee Open Ware
این استارت آپ خاورمیانه که در سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را آغاز کرده از فناوری پیشرفته از قبیل چاپ سه بعدی، رباتیک، رابط مغز و کامپیوتر و واقعیت مجازی استفاده می کند تا مبارزه های بشردوستانه علیه پناهندگان سوری را کاهش دهد.

۴-فلسطین : Gaza Sky Geeks

Gaza Sky Geeksکه در سال ۲۰۱۱ تاسیس شده، قصد دارد یک شبکه کارآفرین در Gaza Strip را با آموزش نیروی جوان تقویت کند و به آنها آموزش دهد که چگونه ایده های تجارت خود را به کار بگیرند و اولین شرکت خود را راه اندازی کنند. این استارت آپ خاورمیانه در عرض چندسال گذشته به سرعت میزبانی بیش از ۱۰۰ رقابت و آموزش را که بیشتر از ۱٫۵۰۰جوان در آن شرکت داشته اند به عهده داشته است. در منطقه ای که ۴۳% از جوانان آن بیکار هستند که بالاترین مقدار در جهان است، Gaza Sky Geeks به دنبال راه اندازی استارت آپی است که این مقدار را به حداقل برساند.

۵-عربستان سعودی : NOMADD Desert Solar Solutions

NOMADD یک دستگاه گردگیری مکانیکی اتوماتیک بدون آب است. این دستگاه یک سیستم پاک کننده پنل خورشیدی زیست محیطی هوشمند است که با تولید انرژی خورشیدی، ساخت ضایعات را مدیریت می کند. این دستگاه مناسب پنل های خورشیدی ست و در بیابان ها و جاهایی که مقدار زیادی گرد و خاک در تولید انرژی خورشیدی اختلال ایجاد می کنند، استفاده می شود. کشورهایی از قبیل عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و هند به شدت خواستار این انرژی خورشیدی هستند.

۶-اسرائیل : JFrog

Jfrog یک شرکت عملیات توسعه است که در سال ۲۰۰۸ تاسیس شده و اصولی را برای مدیریت نرم افزار و توزیع پیشنهاد می‌دهد. درآمد این استارت آپ خاورمیانه در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۵ میلیون دلار تخمین زده شده و در آغاز سال ۲۰۱۶ گروه متوجه افزایش ۵۰ میلیون دلاری از طرف سرمایه گذاران شده است تا محصولات خود را در سال جاری ارائه دهند.

۷-مراکش : The Blue House

The Blue House در سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را آغاز کرد. این استارت آپ میزبانی محل استارت آپ ها را برعهده دارد و اتاق و تخته را برای کارآفرینان جوان که به دنبال یک محیط آرام برای تفکر و گسترش ایده هایشان هستند، فراهم می کند. این استارت آپ همچنین فعالیت های مشترک به منظور تقویت تفکر سریع و مهارت های شخصی را پیشنهاد می دهد. به نظر میرسد که این استارت آپ خاورمیانه به سرعت رشد کند و توجه کارآفرینان اروپایی و دره سیلیکون را به خود جلب کند.


۸- لبنان : Anghami

Anghami اولین پلتفرم استریم موسیقی در منطقه MENA است که تعداد نامحدودی موسیقی های مشابه به اسپاتیفای را پیشنهاد می دهد. این استارت آپ که از سال ۲۰۱۲ آغاز شده، ۱۱میلیون کاربر را از دوبی و بیروت به خود جذب کرده است. از آنجا که این منطقه در خاورمیانه روبه رشد است و با توجه به گسترش تکنولوژی موبایل، Anghami در سال های آتی رشد قابل توجهی خواهد کرد.

۹- مصر: RecycloBekia

RecycloBekia یک شرکت بازیافت زباله الکترونیکی است که در مصر بنا نهاده شده است که به خاورمیانه و آفریقای شمالی خدمت رسانی می کند. این شرکت اولین شرکت در جهان عرب است که بازیافت سبز ضایعات الکترونیکی و سرویس های تخریب اطلاعات امن را ارائه می دهد. از آنجا که دو سال از آغاز فعالیت این شرکت گذشته، در ساخت یک شبکه تجمع ضایعات الکترونیکی موفق بوده که به بیش از ۲۵ شرکت بزرگ در مصر و سرتاسر منطقه خاورمیانه خدمات ارائه داده است.

۱۰-امارات متحده عربی : Fetchr

Fetchr برنامه ای را گسترش داده است که از GPS کاربر برای تحویل کالا استفاده می کند. این استارت آپ اخیرا به کشورهای عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی خدمات رسانی کرده است.

۱۰ استارت آپ خاورمیانه که همه فعالان فناوری اطلاعات باید با آنها آشنا شوند