امروز بیش از 30-40 شرکت اقدام به تولید آنتی ویروس برای کاربران خانگی، شرکتی (تحت شبکه) و مراکز داده و محیط‌های مجازی و ابری می‌کنند.

انتخاب از بین این همه محصول آنتی ویروس طبیعیست که کار مشکلی است و نیاز به دقت و مطالعه دارد.

ما در این یادداشت درباره برند صحبت نمی کنیم و برای انتخاب برند مورد نظرتان به دیگر یادداشتها و خبرهای دیسنا مراجعه نمائید :

محصولات آنتی ویروس از لحاظ نوع کاربری به 3 گروه اصلی تقسیم می شوند:
1- آنتی ویروسهای خانگی

2- آنتی ویروسهای تحت شبکه

3- آنتی ویروس تحت شبکه برای شبکه های بسیار بزرگ و با ویژگی‌های امنیتی خاص


عموم شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس فقط آنتی ویروسهای گروه 1 و 2 را تولید می‌کنند.

وب روت ، بیت دفندر ، کسپرسکی ، اف-سکیور ، جی دیتا ، آویرا ، ای ست و پاندا از جمله این شرکت‌ها هستند.

شرکت یا شرکت‌هایی که محصولات هر 3 گروه را تولید کنند اندک هستند که می‌توان به ترند میکرو ، سایمنتک و مکافی اشاره کرد.

البته برخی شرکت‌ها نیز محصولاتی برای تأمین امنیت اطلاعات در محیط‌های ابری ( کلـود ) عرضه کرده‌اند که می‌توان به شرکت امنیتی ترند میکرو ( Trend Micro ) اشاره کرد.

در این بین شرکت انگلیسی بولگارد ( BullGuard ) فقط آنتی ویروس خانگی عرضه می‌کند.

حال فرض کنید کاربر خانگی هستید و یا یک دفتر کاری کوچک با تعداد کمی کامپیوتر و البته از سیستم عامل‌های سروری مثل ( ویندوزهای 2003 - 2008 و 2012 ) استفاده نمی کنید .

این گروه از کاربران چه محصولاتی را می‌توانند انتخاب کنند و با چه ویژگی‌هایی:

1- آنتی ویروس ها ( AntiVirus ):

محصولات آنتی ویروس یک حفاظت حداقلی را برای کاربران فراهم می‌کنند و ویژگی‌های اضافی ندارد.

این محصولات برای کاربرانی که اینترنت استفاده نمیکنند مناسب است و در بین همه محصولات آنتی ویروس قیمت پایین تری دارند .

2- اینترنت سکیوریتی‌ها ( Internet Security ):

ضد ویروس‌های اینترنت سکیوریتی به صورت پایه‌ای شامل تمام ویژگی‌های آنتی ویروس ( AntiVirus )، فایروال ( Firewall ) و آنتی اسپم ( ضد هرزنامه ) هستند.

برخی شرکت‌ها به این گروه از محصولات خود ویژگی‌های بیشتری نیز افزوده‌اند مانند کنترل والدین بر فرزندان، حفاظت از اطلاعات حساس، بهینه سازی سیستم ( System Tune ) و مدیریت پسوردها.

3- حفاظت کامل ( Maximum Security , 360 , Total Security , Complete Security ):

این محصولات همه ویژگی‌های امنیتی مورد نیاز کاربر را دارا می باشند.

مقابله با همه تهدیدات دیجیتالی ، داشتن ویژگیهای فایروال ، مدیریت والدین بر فرزندان ، بهینه سازی سیستم ، پاک کردن امن فایلها ، قابلیت نصب بر روی دستگاه های دیجیتالی مختلف با سیستم عاملهای متفاوت ، فضای ذخیره سازی و پشتیبان گیری آنلاین براساس کلود ، مدیریت پسوردها و ....)

* کاربران با انتخاب یکی از محصولات فوق می‌توانند امنیت تجهیزات خود را که سیستم عامل‌های ویندوز XP , Vista , 7 , 8 ، اندروید ، اپل مکینتاش و یا ویندوز موبایل و بلک بری استفاده می‌کنند تأمین کنند.

آنتی ویروس برای شبکه‌های کامپیوتری

دارندگان شبکه های کامپیوتری باید با توجه به ویژگی‌هایی که نیاز دارند به سراغ محصولات گروه 2 و یا 3 بروند.

برای خرید آنتی ویروس‌های تحت شبکه پس از انتخاب کمپانی که علاقه مند به استفاده از محصول آن هستید با شرکتی که محصولات آن کمپانی ضد ویروس را در ایران ارائه می‌دهد تماس بگیرید.

ویژگی‌هایی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید:

- کنسول مدیریتی تحت وب
- کنسول مدیریتی تحت اینترنت ( کلود )
- رمزنگاری فایلها
- کنترل ورودی و خروجی ها ( USB Devices )
- Virtual Patching
- فایروال پیشرفته ( IDF )
- پتچ مجازی ( Virtual Patching )
- DLP : Data Loss Prevention
- حفاظت از موبایل و تبلتها
- حفاظت از سرویسهای Microsoft Exchange
- قابلیت کنترل منابع سیستم هنگام اسکن دوره ای سیستمها
- رمزنگاری ایمیلها
- حفاظت از پورتالها ( Portal Protect )
- پشتیبانی 24 ساعته / 7 روز هفته به صورت بالادرنگ

توجه داشته باشید
1. اگر شرکت تولید کننده آنتی ویروس قادر به ارائه سرویس و پشتیبانی مناسب نباشد، شرکت ایرانی فروشنده محصولاتش نیز هر چقدر هم تلاش کند نمی‌تواند خدمات مناسبی را به شما ارائه دهد.

2.مراقب باشید ، همانطور که نسخه های جعلی و تقلبی آنتی ویروس‌های خانگی به وفور در ایران به فروش می رسند، ضد ویروس‌های تحت شبکه زیادی نیز به صورت تقلبی و غیر معتبر در ایران توزیع می شود.

حفاظت خاص از مراکز دیتا سنتر و محیط‌های مجازی و کلود ( ابری )

برای تهیه این راهکارهای نیز باید مستقیم به سراغ کمپانی‌های بزرگ امنیتی بروید و انتخاب خود را انجام دهید. منبع:
دیسنا



https://www.cyberpolice.ir/learning/30031