از همکلاسی‌های سابقتان بگیرید تا دوستان فعلی‌تان؛ اگر بگردید می‌بینید که بعضی از آن‌ها با گرفتن وام‌های مختلف، قرض از خانواده‌شان یا دوستان‌شان کسب و کار یا استارت آپ خود را شروع کردند. شاید شما هم از همین دسته باشید.
موضوع این است که در پس پرده، چنین افرادی گاها عاقبت کارشان به شکست و بدهی منجر می‌شود!

یکه و تنها، بدون هیچ قرض و وام!

در این‌جا ما با صحبت‌های نوئل فدریکو همراه خواهیم بود. کسی که مدیر بازرگانی و مسئول امور مالی وب‌سایت عکاسی Dreamstime.com است.
او می‌گوید که ما بدون هیچ قرض و وامی از هیچ کس و هیچ جایی این کسب و کار را شروع کردیم و ادامه می‌دهیم! در این مقاله از زبان او می‌شنویم که شروع استارت آپ بدون سرمایه چگونه برای او گذشت:
شروع یک استارت آپ، بدون متحمل شدن هزینه و بدهی سخت است؛ اما غیر ممکن نیست! ما در شرکت خودمان این حرف را عملی کردیم.
من و تیم مدیریت، هرگز از وام یا قرض‌های بانکی و… برای پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی‌مان بهره نبردیم!
سرمایه جمع کردن، با کار پاره‌وقت مرتبط

روش کارآن‌ها این بود که ابتدا شرکت خودشان را به عنوان کار پاره‌وقت درنظر گرفتند و درکنار این کار، در شرکت‌های مرتبط با استارت آپ‌شان به جمع آوری سرمایه پرداختند.
با این روش، آن‌ها علاوه بر کسب تجربه، تا حد نیاز سرمایه جمع آوری کردند و سپس شرکت خود را به صورت تمام وقت راه‌اندازی کردند.
او می‌گوید:
پس از اولین فروشمان، به ازای 1 دلار، 67 سنت سود بردیم!
همین روش را ادامه دادیم و اندک اندک و با صرفه جویی، به این صورت که خرجی به جز خرج‌های واجب خودمان را متحمل نشدیم، توانستیم سرمایه اولی خود را طی یک سال پس انداز به دست بیاوریم!
شرکت آن‌ها با افزایش کاربرها، گسترده تر شد، در سال اول، 45% رشد کاربر، سال بعد 40% رشد و در سال سوم و با بیش از 20% افزایش کاربران، آنها حدود 15 میلیون عکاس و کاربر داشتند!
پولی که یک روز «باید» پس بدهید

کارفرماها در ابتدا کارشان، پول و سرمایه را همچون سوخت کار خود می‌دانند؛ اما واقعا آن‌چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد: «بازپس دادن این وام ها و سرمایه هاست».

متاسفانه شما:

  • هرگز هنگام وام گرفتن، به طریقه پس دادن آن فکر نمی‌کنید!
  • به آینده کاریتان و اینکه چطور قرار‌است این حجم از سرمایه را بازتولید کنید هم توجه دقیقی ندارید.

نوئل فدریکو در این باره می‌گوید:
افرادی که در ابتدای کار پول و وام دریافت می‌کنند، شاید بتوانند کار خود را اندکی جلو ببرند؛ اما همواره به وامها و تزریق سرمایه معتاد خواهند ماند.
وی در ادامه می‌گوید:
کارآفرینی ما نوآورانه بود، اما این نوآوری نیازمند زمان داشت تا جا بیافتد.ما سود فروش اول را، سرمایه کار بعدی میکردیم و این روند تا زمان سوددهی منظم ما، ادامه داشت.
ما هزینه‌های کاربران را درسایت خود پایین نگه داشتیم و درعوض با هشتگ‌ها و کلمات کلیدی، هریک از کاربران را، موظف با تبلیغ و گسترش عکس خود و کسب و کار خودمان کردیم. به این صورت ما توانستیم مسیر گسترده‌شدن کسب و کارمان را، همواره و با سرعت خوبی طی کنیم.

شما چه برنامه‌ای برای تامین سرمایه و مخارج جانبی استارت آپ و کسب و کارتان دارید؟




نوئل فدریکو: استارت آپم را چگونه بدون سرمایه شروع کردم؟ - شبکه مدیران Modir TV