تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که برای اینکه یک کارآفرین باشید چه راهی را باید طی کنید؟ در مورد چالش های شخصی یا حرفه ای که ممکن است با آن ها مواجه شوید، پستی و بلندی ها، موفقیت و شکست های این راه، چه می دانید؟
استارتاپ ویکند نوعی حرکت خودجوش جهانی است که توسط کارآفرینان توانمند و فعال شکل می گیرد. این رویداد، راه و روش های ابتدایی راه اندازی یک استارتاپ را به شرکت کنندگان خود، آموزش می دهد. در سال 2014، حدود 1800 رویداد استارتاپ ویکند در 120 کشور مختلف در سراسر جهان برگزار شد. (برای آشنایی کامل با مفهوم استارتاپ ویکند به اینجا مراجعه کنید) اخیراً با توجه به بالا رفتن تعداد این رویدادها و فراگیر شدن هرچه بیشتر آن ها، برای تعدادی از این رویدادها تم و موضوع خاصی در نظر گرفته می شود. وب سایت UP GLOBAL، در پست مربوط به ماه آوریل 2015 خود، 10 تم برتر از استارتاپ ویکندهای برگزار شده را معرفی کرد. موضوعاتی همچون گردشگری، جوانان، غذا، هنر، سلامت، کارآفرینی اجتماعی و بانوان در این لیست به چشم می خورد. استارتاپ ویکند با موضوع بانوان در صدر این لیست دیده می شود و به عنوان برترین تم شناخته شده است. در این مقاله قصد داریم با این استارتاپ ویکند، بیشتر آشنا شویم.
استارتاپ ویکند بانوان در واقع از همان اصول سنتی استارتاپ ویکند پیروی می کند ولی با یکی از این سه ویژگی:
  1. نیمی از اعضای هر تیم را بانوان تشکیل می دهند.
  2. رهبری هر تیم برعهده بانوان باشد.
  3. به طور کلی، به موضوعاتی پیرامون راه اندازی کسب و کار توسط بانوان و یا ارائه سرویس و خدمات به بانوان پرداخته شود.





به طور معمول در اکثر استارتاپ ویکندها، نسبت حضور آقایان به بانوان چیزی برابر با نسبت 70 به 30 می باشد. چنین آمارهایی حاکی از حضور ناچیز بانوان در عرصه استارتاپی و کارآفرینی جوامع است. برای حل این معضل استارتاپ ویکندی با تم بانوان در نظر گرفته شد تا فرصتی برای ارائه ایده، تولید محصول، شبکه سازی و ارتباط هرچه بیشتر بانوان خلاق و کارآفرین با یکدیگر مهیا گردد. اهداف چنین رویدادی می تواند شامل موارد زیر باشد:
افزایش تعداد بانوان کارآفرین و آغازگر یک کسب و کار در محدوده شهر شما اتصال بانوان کارآفرین به بهترین منابعی که ممکن است از دید آن ها دور مانده باشد گسترش و پیشبرد پتانسیل اقتصادی بانوان کسب تجارب جدید و هیجان انگیز نسخه هایی از استارتاپ ویکند بانوان تا کنون در چندین ایالت از آمریکا، بولیوی، هند، کلمبیا، مکزیک و آفریقای جنوبی برگزار شده است. در ایران نیز تا به حال تنها یک رویداد ویژه بانوان در تابستان سال 93 در تهران برگزار شد که حضور حداکثری بانوان (60 درصد) در آن به چشم می خورد. معضل اشتغال بانوان و نرخ بیکاری 40 درصدی برای بانوان جوان در کشور موجب شده است که راهکارهایی برای حل آن ارائه شود. یکی از این راهکارها می تواند آموزش هایی در حوزه کسب و کار و پرورش ایده به بانوانی باشد که شاید ایده های تجاری بسیار کارآمدی در ذهن داشته ولی به دلیل نبود بستر مناسب برای مطرح ساختن و پرورش آن، ایده های نوآورانه ی خود را جدی نمی گیرند.
در پاییز امسال نیز شهر اصفهان، برای اولین بار میزبان رویداد استارتاپ ویکند بانوان می باشد. این رویداد در راستای تشویق بانوان به حضور بیشتر، آموزش و توانمندسازی آن ها در به اشتراک گذاری توانایی های فردی با یکدیگر می باشد و می کوشد تا فضایی برای رشد بیشتر بانوان فراهم کند.


لازم به ذکر است که این رویداد در تاریخ 25 تا 27 آذر ماه در مکان اتاق بازرگانی اصفهان برگزار خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر درمورد نحوه ی برگزاری، مجریان و مربیان می توانید به وب سایت این رویداد مراجعه کنید.


وب سایت استارتاپ ویکند اختصاصی بانوان

https://isfahanplus.ir/%d8%a7%d8%b3%...f%d8%a7%d8%b1/