با آغاز فعالیت اینستاگرام در سال 2010 این امکان برای برندها و صاحبان مشاغل فراهم گردید تا با مردم ارتباط برقرار کنند و از طریق انتشار تصاویر و عکس، داستان برند خود را تعریف کنند. آمار گرفته شده حاکی از آن است که نیمی از کاربران روزانه به صورت میانگین 21 دقیقه را در اینستاگرام صرف می کنند. برندهای معتبر سریعا متوجه این امر و ویژگی ها واثرات بالقوه آن شدند. سایت simply measured اعلام نمود که در سال 2014، 86% از 100 برند برتر دنیا یک حساب اینستاگرام دارند که 71% بیشتر از سال قبل آن بوده است و اینستاگرام به سرعت تبدیل به یک پل برای ورود برندها به دنیای مجازی گردید.
  • آیا می دانید که بازاریابان چگونه از عکسها در امور بازاریابی بهره می برند؟
  • آیا تمایل دارید بدانید که برند شما چگونه می تواند از طریق یکی از برنامه های کاربردی و پر طرفدار در شبکه های اجتماعی بهره ببرد؟
  • آیا وقت کافی برای راه اندازی و مدیریت یک شبکه اجتماعی دیگر را دارید؟
  • قبل از شروع، آیا با توجه به نوع محصول و کسب کار خود و اینکه مورد قبول همه مردم باشد یا نه، ارزش اینستاگرامی شدن هست یا خیر؟

اگر هم سوای این سوالات از خود می پرسید که اصلا اینستاگرام محلی برای شما به عنوان یک شبکه اجتماعی برای کسب و کار است ویا چیزی از آن نمیدانید، این را بدانید که در کمتر از 5 سال این شبکه به رشد بالایی با تعداد کاربر 300 میلیون نفر و با میانگین مطلب گذاری 70 میلیون روزانه رسیده است. بنابراین شما اصلا تنها نیستید و ارزش آن را دارد که به آن ملحق شوید. در این مقاله سعی شده تا باید ها و نبایدهایی که برند شما جهت بهره گیری از اینستاگرام میتواند برای امر بازاریابی استفاده کند بیان گردد. باید ها :

  • برای جذب مخاطبان گسترده تر


شبکه اینستاگرام در دو نسخه آندروید و iOS موجود است، اما هم اکنون این شبکه امکانی را فراهم نموده است تا بازاریابان و کاربران بتوانند به طرق دیگر، سوای استفاده از موبایل ها و تبلت ها به گشت و گذار و بررسی مطالب از دید بازاریابی مشغول باشند. آنها منتظر این بودند که شبکه اینستاگرام از خود حضوری در فضای اینترنت و وب علاوه بر نرم افزارهای موبایل نشان دهد .
اینستاگرام با مخاطبان خاص خود این قابلیت را دارد تا چهره خوبی را از برند و کسب و کار شما در قالب عکس و یا فیلم های 15 ثانیه ای به نمایش بگذارد یعنی عکسها می توانند خیلی بهتر و رساتر داستان برند شما را تعریف کنند.
  • برقراری ارتباط از طریق مسابقه در اینستاگرام


اینستاگرام واقعاً یک برنامه کاربردی است که برای برگزاری مسابقات می تواند مفید باشد، مهمترین دلیل آن نیز استفاده کاملا آسان از آن است. شما به عنوان برند می توانید از دنبال کنندگان خود بخواهید که از طریق یک هشتگ (#) خاص برای شرکت در مسابقه و تگ کردن عکس های خود استفاده کنند در قدم بعدی شما می توانید به آسانی این عکسها را جستجو کرده و از دیگران بخواهید که در خصوص آنها رای بدهند و در نهایت شما یک برنده دارید و به این صورت نیز با مشتریان خود آشنا شده اید.

  • شناخت مشتریان خود


شما بایستی مشتریان خود را بشناسید تا از این طریق راحت تر بتوانید آنها را با برند خود درگیر کنید. فکرش را بکنید، شما آنها را می شناسید (اطلاعات دموگرافیک آنها، سلیقه ها، خواسته ها و … ) این روشی است برای صاحبین کسب و کار تا دنبال کنندگان (Followers) های بیشتری در شبکه های اجتماعی خصوصا اینستاگرام جمع کرده و داشته باشند. هنگامی که عکسی در شبکه خود قرار می دهید به این فکر باشید که توجه مخاطبین خود را جلب کنید تا با این کار آنها را وابسته و درگیر شبکه خود کنید تا باز هم به شما سر بزنند و مشغول به گشت و گذار در آن باشند.
  • استفاده از ویژگی های مشتریان خود


از مشتریانتان عکسهایی را که آنان در ارتباط با برند شما گرفته اند بگیرید و به اشتراک قرار دهید تا تجربه برند خود را از دید دیگران به معرض نمایش بگذارید. مشتریان شما بهترین طرفداران شما هستند و بهترین روش برای تعریف برند شما تا مورد توجه اشخاص خارج از برند شما گردند. از عقاید و بررسی و تجزیه تحلیل های آنها استفاده کنید. شما از این طریق به آنها حس مهم بودن و بخشی از برند خود را انتقال داده ویترین برند خود را با ارزش تر میکنید. با این روش ارتباطی قوی و مستمر و همچنین تاثیر گذار را با طرفداران خود برقرار کنید.
  • کسب علایق بیشتر از مطالب منتشر شده خود


هدف اصلی هر پستی که در اینستاگرام قرار می دهید این است که توجه مردم را جلب کنید تا محصول و خدمت خود را معرفی و در نهایت مردم را به مشتریان خود تبدیل کنید.

بیشتر کنفرانس ها یک هشتگ (#) مخصوص به خود را دارند که کاربران می توانند از طریق اینستاگرام (سوای توییتر و فیسبوک) اطلاعات و اتفاقاتی را که در جریان است دنبال کنند. اضافه کردن اینستاگرام به رویداد بازاریابی شما، باعث آشنایی بیشتر مردم و برقراری ارتباط آنها با برند شما شده و متمایل به دیدن از غرفه های شما میکند. آنها از طریق تصاویر اینستاگرام براحتی غرفه شما را پیدا کرده و برای دریافت توضیحات در خصوص برند به نزد شما می آیند. این امر میتواند کمکی برای استفاده تاثیر گذار از جمعیت حاضر باشد. وقتی به فکر استراتژیک بازاریابی در نمایشگاهی هستید، از شماره غرفه خود استفاده کنید و آن را بر روی تمامی آگهی های خود قرار داده تا مراجعین با جستجوی آن در شبکه های اجتماعی (اینستاگرام و …) بتوانند شما را پیدا کنند. آنها می خواهند که یک تجربه شخصی را با برند محبوب خود داشته باشند.


نبایدها:

  • آنها فاقد یک استراتژی حول هدفی مشخص هستند


اینستاگرام به برندها یک فرصت استثنایی برای معرفی برند خود در قالب عکس و فیلم های 15 ثانیه ای تاثیر گذار داده است. این شبکه به عنوان نمایشگاهی از روند طی شده از نوع کسب و کار، در قالب عکس در طی زمان (نمایش مد روز، تکنولوژی روز، مدل جدیدی از خودرو و … ) و همچنین ارتباطی تحت پرسش و پاسخ که پس از مشاهده مطالب در ذهن مشاهده کنندگان نقش می بندد گشته است. امکانات و ابزارهای احتمالی در اینستاگرام، به معنای بی حد و حساب بودن، بسیار نزدیک است؛ در هر زمانی که شما در اینستاگرام هستید تا در خصوص برند و محتوای آن اطلاع رسانی کنید، نمایش محصولات خود، عناصر انسانی و … با اضافه کردن هر گونه محتوایی در اینستاگرام شما بایستی که هدف و ارزشی برای آن تعیین کنید تا به شما کمک کنند که به نتایج مطلوب خود برسید و بتوانید از بازار خود شناخت کافی پیدا کنید.
  • آنها روی کیفیت تمرکز نمیکنند


همانطوری که محتوا برای شما بسیار مهم و حکم استراتژی هدف محور برای شما محسوب می گردند، کیفیت محتوا نیز می تواند کمک بسیار زیادی به برند شما بکند که آن را به برندی مطرح و حک شده در ذهن در مقابل با برندی که به آسانی فراموش شود تبدیل کند. چند ثانیه به این فکر کنید که اینستاگرام چطور کار میکند و به آن دقت کنید. کاربران معمولا با اسکرول کردن یک ستون عمودی که متشکل از عکس است در حال دیدن و خواندن عناوین آنها هستند و این کار را ادامه میدهند تا اینکه عکسی چشم آنها را خیره و جلب توجه میکند. و یا با جستجو هشتگها (#)، که اینبار اسکرول کردن در صفحه اصلی که شامل سه ستون است و عکس های بیشتری را نمایش می دهد رخ میدهد که در آنجا نیز ناگهان چشمشان به عکسی می افتد که تنها به دلیل کیفیت بالا با دیگر عکسهای دیگر نظرشان را جلب می کند. پس اینجاست که اهمیت کیفیت محتوا بالا میرود. هر چه بیشتر به بالا بردن کیفیت محتوای خود توجه کنید، همان مقدار بیشتر نیز موفق به جلب توجه کاربران به سمت کانال خود و تبدیل آنها به عنوان یک (Follower) دنبال کننده هستید.
  • آنها به طور کافی مطلب منتشر نمیکنند


به عنوان یک روش دیگر تحت استراتژی اینستاگرام خود، انتشار متداول مطالب و دنبال کردن نتیجه آنها را بایستی به صورت مستمر ادامه دهید. به فکر تعادل بین کمیت و کیفیت باشید. حصول اطمینان از یکی از این دو باعث بهبودی دیگری نمیشود؛ از طرفی نیز اگر شما به این نتیجه برسید که قادر به پست کردن مطالب به تعداد 15 عدد به صورت روزانه هستید، بایستی که شما یک برنامه ریزی زمان بندی شده داشته باشید. چرا که طبق مطالعه تجارب دیگر برندها، مشاهده شده که در اثر کم کاری و بی برنامه ریزی در انتشار مطلب هایشان رفته رفته از دنبال کنندگان شان کاسته شده است.
  • آنها از هشتگها (#) سوء استفاده میکردند


این که از روشی به درستی استفاده نکنیم نوعی سوء استفاده محسوب می گردد. بنابراین این امر کاملا امکان دارد که از هشتگ (#) در اینستاگرام سوء استفاده شود چه به صورت اندک، غیر مرتبط و یا اینکه به هیچ وجه استفاده نگردد. مشابه دیگر شبکه های اجتماعی، هشتگ ها نقش بسیار مهمی را در خصوص فرآیند جستجو و کشف انجام میدهند. برندهای کمتر شناخته شده شاید بتوانند با کسب محبوبیت در این فضا به رشد خود کمک کنند، اما با به کارگیری خاصیت هشتگ های مرتبط این روند را سریعتر و حتی به بالا بردن سطح اطلاعات خود بهتر کمک میکنند.

بنابر این تولید و ترویج هشتگ مرتبط را، بخش مهمی از استراتژی بازاریابی برند خود قلمداد کنید. اینستاگرام برای هر مطلب امکان استفاده از 30 هشتگ را دارد. اما استفاده حتی تعداد 11 عدد هشتگ نزدیک به 80% تاثیر گذار است.
  • آنان به دنبال خریدن تعداد دنبال کنندگان(Followers) هستند


امروزه خرید و فروش دنبال کننده(Followers) و میزان ترافیک صفحات اینستاگرام، نوعی کسب و کار بزرگ محسوب می شود. اگر حال و حوصله و فرصت درست کردن اینستاگرام و قرار دادن محتوا و کسب دنبال کننده اصلی و واقعی را ندارید، بنابراین اینستاگرام برای شما میتواند کاملا وقت تلف کردن باشد. باز اگر به دنبال دلیلی برای نخریدن دنبال کننده (Followers) هستید، بهتر است بدانید که اینستاگرام در حال سرکوب کردن حساب های کاربری تقلبی و غیر کاربردی است و مسئولین این شبکه، به شدت این روند را پیگیری میکنند. پس همان بهتر که از ابتدا و صفر شروع کنید تا ارزش وقت گذاری برای بالا بردن محبوبیت برند خود را حس کنید.
به طور کلی نرخ مشارکت در اینستاگرام به صورت روزانه در حال رشد و صعود است، که راحت ترین کار برای قرار گرفتن در این روند رشد، برنامه ریزی هدفمند برای انتشار مطالب با محتوای مکفی و با کیفیت است.


  • آنها در افزایش و کسب دنبال کننده (Followers) ناموفق بودند


کاربران اینستاگرام از صرف وقت برای محتوای برندسازی شده به طور قابل توجه بالایی لذت میبرند. شبکه های اجتماعی دائما در حال ارائه راه کارها و روش هایی برای برندها در راستای پر رنگ تر شدن و رشد آنها هستند. گرچه این تضمین وجود ندارد که یک دنبال کننده امروز به عنوان دنبال کننده فردا نیز باقی بماند و ادامه دهد. نحوه مدیریت و ایجاد تعامل در خصوص دنبال کنندگان اینستاگرام، تفاوت بین شکوفایی و غرق شدن را در بر دارد. هنگامی که شما در حال برگزاری یک مسابقه و یا مشغول کاربردی ساختن یک هشتگ برند سازی شده هستید، اینستاگرام واقعاً بهترین محیط برای ایجاد تعامل و ساختن یک ارتباط بین آدمهای دنیای واقعی است.
  • آنها بیش از حد تبلیغاتی هستند


این جنس را بخرید، تخفیف فوق العاده، پس انداز واقعی، تحویل رایگان و … . قرار دادن بیش از حد این گونه مطالب تبلیغات، بیانگر نوعی خود پسندی، و غیر حرفه ای بودن و با توجه به زمان ناخوشایند و بی تاثیر است. به طور قطع هم زمان و هم مکان در تاثیر گذار بودن یک محتوای تبلیغاتی نقش کلیدی دارند.
برند سازی موفق در اینستاگرام از آن کسانی است که محتوای پر قدرت و پر معنا و کاربردی به همراه کیفیت عالی در قالب عکس و ویدئو و با برقراری ارتباط با مشاهده کنندگان مطالب خود دارند.

https://isfahanplus.ir/%da%86%da%af%...5%d8%aa%d8%ad/