به عنوان یک کارآفرین، دیدن مشکلات به شکل یک چالش در ژن ما وجود دارد. چالش‌ها، فرصت‌ ایجاد یک کسب‌وکار و حل کردن مشکلات را در اختیار ما قرار می‌دهند. همیشه بعد از شنیدن صحبت‌های افراد در زمینه‌ی استارتاپ‌ها و ایده‌های جدید و برنامه‌های بی‌نظیر کاری، از آنها یک سوال همیشگی می‌پرسم: چه کس دیگری در این زمینه فعالیت می‌کند؟ و جواب این افراد هم همیشه یک پاسخ همیشگی است: “ما تک هستیم و در نوع خود بی‌نظیر و هیچ رقیبی نداریم. به همین خاطر است که این ایده بسیار عالی است!”
شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که وجود رقیب می تواند ناراحت کننده باشد و به نوعی از انگیزه برای ادامه راه کاسته و کمی موجب ترس شود ولی اگر با نگاهی باتجربه تر بخواهیم وجود رقیب را بررسی کنیم در واقع این موضوع اصلا چیز بدی نیست. وجود یک رقیب می تواند برای شما منافع ویژه ای فقط و فقط برای نوع کسب و کار خودتان داشته باشد. بررسی نقاط قوت و ضعف رقبا و استفاده از آن ها همواره می تواند به عنوان عوامل موفقیت شما در کسب و کارتان مطرح شود. داشتن رقیب بنا بر دلایلی برای یک کسب‌وکار مفید است: ۱- تنش
مانند یک مسابقه، تنش برای کسب و کار نیز مفید است. این موضوع باعث می‌شود افراد در مورد چیزهایی که به آن تمایل ندارند، صحبت کنند. زمانی که شما با یک کمپین بازاریابی بسیار موفق مواجه می‌شوید رقابت شما آغاز می‌شود، شما سه راه پیش رو دارید: موافق بودن، تغییر کردن یا مردن. تنش راه را برای تفکر خلاقانه هموار می‌کند که خود موجب پیشروی به سوی یک موفقیت بزرگ در کسب‌وکار می‌شود. وجود تنش باعث ایجاد قدرت اراده میان اعضای تیم می‌شود تا خود را بالا و بالاتر بکشند. ۲- نوآوری
اگر شما در زمینه‌ی فعالیت و صنعت خود تنها هستید و رقیبی ندارید احتمالا شانس اینکه راحت‌طلب و از خودراضی شوید زیاد است. به محض اینکه دچار رخوت و تن‌آسایی شوید، نوآوری‌ها کاهش می‌یابند واین عامل می‌تواند موجب هجوم مشکلات و یا حتی از بین رفتن شرکت شما شود. وقتی در حرفه‌ی شما رقیب وجود داشته باشد، همواره به دنبال این هستید که از آنها پیشی بگیرید و در مقامی بالاتر از آنها قرار بگیرید. این نوع رقابت نوآورانه می‌تواند یک صنعت را به جلو سوق دهد و باعث می‌شود کسب‌وکار شما دیده شود زیرا مدیران متفکر نوآوری را در کار خود مورد توجه قرار می‌دهند.

۳- خدمات مشتریان
فرض کنید فروشگاه A و فروشگاه B هر دو دقیقاً یک محصول را می‌فروشند و هر دو در یک خیابان واقع هستند اما فروشگاه A مشتریان قابل توجه‌تری دارد و رفت و آمد به این فروشگاه بیشتر است، علت چیست؟ این فروشگاه می‌داند که برای موفق شدن باید در همه چیز صد در صد از رقیب خود بهتر باشد که این شامل ارائه خدمات به مشتریان نیز می‌شود.
ارائه خدمات بهتر به مشتریان می‌تواند عاملی تعیین کننده در یک کسب‌وکار باشد. تلاش کنید نه تنها در صنعت خود بلکه در عرضه خدمات به مشتریان نیز بزرگترین باشید.


https://isfahanplus.ir/%da%86%d8%b1%...-%d8%a7%d8%b3/