حتما تا‌به‌حال در سایت‌های مرتبط با سفر و گردشگری در مورد airbnb شنیده‌اید. این سرویس، یک سرویس و برنامه‌ی آنلاین برای اجاره‌کردن و اجاره‌دادن اماکن اقامتی در سراسر دنیاست. برای آشنایی بیشتر با این سرویس، ادامه‌ی مطلب را دنبال کنید.


اینکه اجازه دهیم افرادی کاملا غربیه وارد خانه‌مان شوند، برای بسیاری از افراد، ایده‌ی خوبی به‌نظر نمی‌رسد. همین‌طور برعکس، ورود به خانه‌ی غریبه‌ها نیز کاری عجیب است که حتی بعضی از ما تصورش را هم نمی‌کنیم. اما برای میلیون‌ها کاربری که از وب‌سایت اشتراک محل اقامت Airbnb استفاده می‌کنند، این ایده نه‌تنها خوب بلکه فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد.
این شرکت از زمانی‌که در سال ۲۰۰۹ آغاز به کار کرد، سالانه به میلیون‌ها مهمان کمک کرده است تا جایی را برای اقامت پیدا کنند. این مجموعه در حال حاضر دارای دو میلیون مکان اقامتی در ۳۴ هزار شهر در ۱۹۱ کشور مختلف است. البته این سرویس هم مثل بسیاری از سرویس‌ها و خدمات دیگر که مبتنی بر اعتماد متقابل است، با مشکلاتی مواجه می‌شود اما وقتی شش میلیون نفر به آن اعتماد می‌کنند، به‌نظر می‌رسد که گزینه‌ای مناسب برای اقامت باشد و ارزش امتحان‌کردن دارد.

در ادامه، با این وب‌سایت و خدماتش آشنا می‌شویم.


هرآنچه باید در مورد Airbnb بدانید




Airbnb چطور کار می‌کند؟

ایر بی‌ان‌بی یک مارکت‌پلیس (marketplace) یا بازارگاه آنلاین است که از طریق آن مردم می‌توانند خانه‌ها یا اتاق‌های خود را اجاره دهند. این سایت، بابت هر رزرو، ۳ درصد کمیسیون از میزبان و بین ۶ تا ۱۲ درصد از مهمانان می‌گیرد. شاخص‌های مختلفی برای فهرست‌کردن یا جست‌و‌جو کردن اماکن اقامتی در این سایت وجود دارد؛ از یک اتاق اشتراکی گرفته تا یک خانه‌ی کامل. داشتن امکاناتی مثل استخر یا ماشین لباس‌شویی در توضیحات خانه‌ها به‌چشم می‌خورد. برای هر خانه و محل اقامت، تصاویر مختلفی وجود دارد و نقشه‌ی کامل همراه با اطلاعات لازم از مهمانان و میزبانان در سایت قرار داده می‌شود.


چرا مردم Airbnb را دوست دارند؟

دلایل زیادی باعث محبوبیت این سایت شده است اما مهم‌ترین دلیل، دلایل اقتصادی است. مهمانان از میان قیمت‌های متنوع می‌توانند موردی مناسب برای خودشان پیدا کنند و معمولا اقامتگاهی ارزان در مناطقی پیدا می‌کنند که هزینه‌های هتل در آنجا، بسیار بالاتر است. میزبانان هم با دراختیارگذاشتن اتاق‌های اضافی خود یا خانه‌ای که خالی مانده، می‌توانند درآمدی کسب کنند. حتی اگر برای یک هفته در ماه این کار را انجام دهند، در پایان سال، درآمد درخور توجهی خواهند داشت.


مزایای دیگر Airbnb چیست؟

غیر از انگیزه‌های اقتصادی، استفاده از این وب‌سایت مزایای دیگری هم دارد. بسیاری از مهمانان دوست دارند که در طول مسافرت در یک جای جدید، مثل اهالی آن منطقه زندگی کنند و از اهالی شهر در مورد رستوران‌ها و جاذبه‌های شهر بپرسند. بسیاری از میزبانان، دوست دارند با افراد جدیدی معاشرت کنند، خانه و سرگرمی‌های خود را به آنها نشان دهند و دوستان جدیدی از سراسر دنیا پیدا کنند.


آیا رزرو جا در این سایت راحت است؟




بله. این کار به‌راحتی ممکن است. ابتدا باید یک کاربری تأییدشده بسازید که می‌توانید آن را به رسانه‌های اجتماعی خود لینک کنید. می‌توانید برای میزبانان پیام بفرستید و در لحظه، مکان مورد نظر خود را رزرو کنید یا برای رزرو در روزها یا ماه‌های آتی، درخواست بفرستید. میزبانان باید تقویمی از روزهایی که می‌توانند پذیرای افراد باشند، در پروفایل خود قرار دهند و معمولا غالب کاربران، تقویمی به‌روز دارند. در نهایت، میزبانان به شما خواهند گفت که غیر از مکانی برای اقامت، چه امکاناتی در اختیار شما می‌گذارند مثلا حوله یا سشوار.


آیا استفاده از این سایت، هزینه‌های اضافه‌ی پنهان دارد؟

هزینه‌ی اضافی پنهان وجود ندارد. بعضی از میزبان‌ها بابت نظافت اتاق و محل اقامت، هزینه‌ی اضافی دریافت می کنند اما همه‌چیز هنگام رزرو به مهمانان اعلام می‌شود.


ورود به این اقامتگاه‌ها بدون وقت پذیرش چگونه انجام می‌شود؟



به‌محض اینکه جایی رزرو می‌شود، مهمانان و میزبانان در مورد مکان و زمان ملاقات خود هماهنگ می‌شوند و این زمان یا مکان، با توجه به موقیعت مکانی و زمان ورود مسافر تعیین می‌شود. این محل قرار ممکن است دقیقا همان جایی باشد که رزرو کرده‌اید یا اگر پیداکردنش سخت است، می‌توانید در مکانی مرکزی‌تر قرار بگذارید.

برخی از اقامتگاه‌های سایت، مراکز حرفه‌ای هستند و شما با میزبان شخصی در ارتباط نیستید. در این صورت به‌جای اینکه با صاحب‌خانه ملاقات کنید، نماینده یا یکی از کارمندان آن مجموعه، شما را برای رفتن به محل اقامت‌تان راهنمایی می‌کند.
سپس شما را به محل اقامت می‌برند، محیط اطراف را نشان‌تان می‌دهند و امکانات مختلف آن را اعلام می‌کنند. همچنین در مورد زمان دقیق ترک محل و تحویل کلیدها به‌توافق می‌رسید.


آیا در این سایت می‌توان به مهمانان و میزبانان اعتماد کرد؟

بله. در ابتدا باید بدانید که این سایت، یک سیستم بررسی دقیق و دریافت نظرات کاربران دارد که در این سیستم، مهمانان و میزبانان می‌توانند نظرات صادقانه‌ی خود را در مورد یکدیگر ارائه کنند. فقط بعد از رزرو می توانند کامنت بگذارند و نظر بدهند. علاوه بر این، سیستم شناسه‌ی تأییدشده برای کاربران این سایت وجود دارد. هویت افراد از طریق مطابقت‌ با شبکه‌های اجتماعی لینک‌شده و اسناد آفلاین تأیید می‌شود.


آیا می‌توان به توصیفات ارائه‌شده اعتماد کرد؟

همیشه امکان خطر وجود دارد، به‌خصوص در سرویس‌های آنلاین و مجازی. ممکن است آنچه که در تصاویر می‌بینید با آنچه که واقعا وجود دارد، تفاوت زیادی داشته باشد یا به بعضی از موارد مطرح‌شده در توضیحات، توجه نشود. اینجاست که نظرات سایر کاربران به‌کار می‌آید. با خواندن این نظرات می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید و اقامتگاه‌هایی را انتخاب کنید که نظرات مثبت بیشتری دارند.


پرداخت پول از طریق این وب‌سایت چگونه است؟




مهمانان تمام پول را با استفاده از یک برنامه‌ی امن واریز می‌کنند و میزبانان ۲۴ ساعت بعد از حضور مهمان، پول را در حساب خود دریافت می‌کنند.


نحوه‌ی بازپرداخت پول به چه صورت است؟

پنج روش لغو رزرو با توجه به میزبان مورد نظر وجود دارد. اما در مجموع بابت انصراف از اقامت، بازپرداختی در کار نیست؛ مگر اینکه شرایط خاصی پیش بیاید یا محل اقامت دچار مشکلاتی باشد که در توضیحات ذکر نکرده باشند.


چه خدماتی برای میزبان فراهم کرده است؟

اخیرا سرویسی با عنوان بیمه‌نامه‌ی میزبان برای هرگونه خسارت احتمالی ناشی از دزدی یا ناهنجاری‌های تعریف‌شده، راه‌اندازی شده است.





https://www.chetor.com/83736-airbnb-...c%d8%b3%d8%aa/