در آستانه رویداد هک رشدِ رشدینو، مفتخر هستم که ارائه‌ای رو راجع به موضوع رشد استارت‌آپ ها داشته باشم. به همین دلیل خلاصه‌ای از آنچه در این رویداد گفته خواهد شد رو با شما عزیزان هم به اشتراک میگذارم. مقاله اصلی هک رشد یک استراتژی نیست، یک ذهنیت است! در وبسایت شایان توابی منتشر شده.
هک رشد کلمه قشنگیه!
اینکه شما بتونید در مدت زمانِ کوتاه، با استفاده از یه سری تکنیک استارت‌آپ‌تون رو به رشد برسونید البته که چیز خیلی خوبیه؛ اما این جمله شما رو یاد چیزی نمیندازه؟
یک شبه میلیاردر شدن!
همیشه به دنبال یک تعریف واضح و درست برای کلمه “هک رشد” بودم! اگر در اطراف وِب به دنبال تعریف هک رشد بگردید، متوجه 2 نکته میشید که در تمامی مقالاتی که میخوان هک رشد رو تعریف کنند مشترک هستن:

  1. هیچکدوم از این مقالات، یک تعریف جامع، واضح و درست برای هک رشد ندارند
  2. تمامی اونها سعی کردند تعاریفِ ناقصِ شخصی خودشون رو با استفاده از بررسی‌های موردی و آوردن نمونه اثبات کنند!

هکر رشد کسی‌ست که شمالِ حقیقی‌ش، رشد هست
این جمله از سین الیس، نمیتونه تعریف درستی از هک رشد باشه. اگر باز دقیقتر جستجو کنید، متوجه نکته جالبتری میشید! اکثرِ متخصصان معروف بازاریابیِ دنیا، تعاریف عمومی‌ای که از هک رشد میشه رو اصلا از پایه قبول ندارد، و بر این باورند که این تکنیکها در واقع همون مارکتینگ هستند که فقط اسمشون عوض شده… در خیلی از جاها حق با اونهاست. از کلمه هک رشد به دلایل نادرست زیادی سواستفاده شده. از سواستفاده برای پیدا کردن شغلهای جدید تا بهانه جویی برای آزمایش و تستهای بیش از حدِ تکنیکهای مختلفی که جوابگو نبودند… با این تفاسیر، اینطور به نظر میرسه که هک رشد یک مفهوم ساختگی هست و در واقع استراتژی اصلی، همون بازاریابی هست که فقط تغییر نام پیدا کرده. گرچه شاید این موضوع منطقی به نظر بیاد، اما در برخی از نمونه هایی که از هک رشد اطرافمون میبینیم، چیزهایی وجود داره که کمی متفاوت از بازاریابی‌ای هستند که میشناسیم.
اجازه بدید با یه مثال این موضوع رو بهتر بفهمیم:
آپدیت اخیر “پیج تجاری اینستاگرام” رو باید دیده باشید. اگر با دقت به این آپدیت نگاه کنید متوجه مورد جالبی میشید. شما برای تبدیل پیج شخصی‌تون به یک صفحه تجاری در اینستاگرام، نیاز دارید که یک صفحه تجاری در فیسبوک داشته باشید؛ اول حسابِ فیسبوکتون رو با حسابِ اینستاگرامتون یکپارچه‌سازی کنید و سپس با انتخاب صفحه‌یِ تجاریِ مورد نظرتون در فیسبوک، صفجه اینستاگرام شما اطلاعاتِ صفحه فیسبوکتون رو به ارث میبره و ساخته میشه!

چند نکته ساده:
  • برای ساخت یک صفحه تجاری در اینستاگرام، باید حتما یک اکانت فیسبوک داشته باشید (اگر دارید باید واردش بشید و فعالش کنید، و اگر ندارید باید بسازید)
  • برای ساخت صفحه تجاریتون در اینستاگرام، باید حتما یک صفحه تجاری فیسبوک هم داشته باشید (اگر دارید باید واردش بشید و فعالش کنید، و اگر ندارید باید بسازید)
  • برای اینکه اطلاعات صفحه تجاری اینستاگرامتون به روز باشه، باید اطلاعات صفحه تجاری فیسبوکتون رو هم به روز رسانی کنید (باید وارد فیسبوک بشید، و اطلاعاتتون رو به روز رسانی کنید)

جهت آموزش کامل تصویری ساخت اکانت تجاری در اینستاگرام مقاله ویژگی آنالیز پروفایل اینستاگرام برای کسب و کارها را مطالعه نمایید.



در یک نگاه ساده، اگر صفحه تجاری اینستاگرام میخواید، باید به فیسبوک برید و در اونجا فعال بشید و اعمال خاصی هم انجام بدید. حدس میزنید چند نفر برای اینکار به فضای فیسبوک برگشتن یا حساب جدیدی در فیسبوک ساختن؟ آیا نمیشه گفت یکی از اهداف اصلی فیسبوک از آپدیت صفحات تجاریِ اینستاگرام، بخشیدن یک جان تازه و یک رشد مقطعی به فیسبوک بوده؟! رشد یک استراتژی نیست، بلکه یک ذهنیت است! هدف من از مثال بالا این بود که از یک نمونه جدید و ملموس که هممون دیدیم استفاده کنم که بگم: رشد یک استراتژی نیست، بلکه یک ذهنیت است! به همین خاطر هست که شاید تعریف واضح و یکسانی از هک رشد وجود نداشته باشه، چون به شدت بستگی به شرایط، زمان، ذهنیات افراد و محصول مورد نظر داره.
به هر حال اما، این ذهنیت از 3 شاخه اصلی در استارت‌آپ ها ساخته میشه: بازاریابی، کدنویسی و محصولِ اون استارت‌آپ… شاید یکی از بهترین تعاریفی که بشه برای هک رشد گفت این جمله باشه:
هک رشد، مجموعه‌ای از تکنیک‌های مختلف بازاریابی‌ست که به صورت خلاقانه، آزمایش محور و در مقیاس معین باهم ترکیب میشوند تا تکنیک‌های جدیدی برای رشد مقطعی محصولات دیجیتال بوجود بیاورند.


برای پرورش ذهنیت رشد در خودتون، نیاز دارید که آگاهی خوبی نسبت به 3 شاخه بازاریابی، تکنولوژی(محصولات دیجیتال) و کدنویسی داشته باشید. هرچه بیشتر این ذهنیت رو در خودتون پرورش بدید، بیشتر به مثال‌های زنده‌ای از هک رشد بر خواهید خورد که در اطرافتون بصورت روزانه پدیدار میشن. نمونه‌هایی که معمولا در قالب به‌روز رسانی محصولات دیجیتال خواهید دید. حالا شاید بهتر متوجه بشید که چرا یک تعریف واحد از هک رشد وجود نداره و چرا تمام سعی ها بر اینه که تعاریف رو با مثالها و آوردن نمونه اثبات کنند.
نظر شما درمورد هک رشد چیه؟ اطرافتون به چه نمونه هایی بر خوردید؟ با ما به اشتراک بذارید.

https://isfahanplus.ir/%d9%87%da%a9-...7%d8%b3%d8%aa/