اغلب افراد در مقام یک صاحب کسب و کار ، اغلب دچار سهل انگاری های پر هزینه ای می شوند که در ابتدای کار پیشگیری از آنها بسیار آسان است.
وقتی که افراد شروع به راه اندازی یک کسب و کار می کنند در شتابِ رشد و به پیش بردن استارتاپ و یا کسب وکارشان قرار می گیرند و مرتکب یک سهل انگاری بزرگ به نام “کارفرما” می شوند. یا به اصطلاح “استخدام کننده”. در اینجا به 5 قانون مهم در استخدام افراد اشاره می کنیم که هر بنیانگذار و مدیری باید بداند.


  1. تفاوت بین کارمند و پیمانکار مستقل را بدانید.

بسیار از شرکتها ترجیح می دهند که یک پیمانکار مستقل را به کار بگیرند تا اینکه یک کارمند استخدام کنند. خوب روشن است که به کار گیری پیمانکار قسمت عمده ای از هزینه های سربار را کاهش می دهد. زیرا دیگر کارفرما درگیر مواردی هم چون، تطبیق ساعات کاری با دستمزد، نظارت بر کار و جزییات، نمی شود و مواردی همچون خسارت ها و بیمه و … بر عهده پیمانکار خواهد بود. با این تعاریف، بسیاری از کارفرمایان برای اجتناب از این مسئولیت ها، کارمندانشان را از دسته ی پیمانکاران به کار می گیرند، بی آنکه بدانند که شرکت شان را در معرض دعوی قضایی پر هزینه ای می اندازند. حال برای انتخاب از بین دو گروه، پیمانکاران مستقل و کارمند، فاکتور های زیر را مد نظر داشته باشید.

پیمانکاران مستقل :

  • شخصی که غالبا در تخصص یا کسب و کار متمایزی از شرکت شما مشغول است.

برای مثال : اگر شما یک شرکت فناوری را مدیریت می کنید و شما یک متخصص شبکه را به کار بگیرید در حقیقت تخصص و شغل متمایزی را استخدام کرده اید.
  • شخصی که با استفاده از ابزارات و تجهیزات خودش برای کار کردن انتخاب می شود.
  • شخصی که می تواند کاری را ارائه کند: وقتی که آنها بخواهند، جایی که آنها بخواهند و طوری که آنها بخواهند.
  • و همچنین مهارت هایی که یک شغل می خواهد تخصصی و خاص هستند.


کارمندان شرکتی:
  • شرکت استخدان کننده، روشهای اجرای کار را تدوین می کند و بر اجرای یک کار کنترل دارد.
  • شخصی که از ابزارات و تجهیزات کارفرما استفاده می کند.
  • شخصی که کارش را با استفاده از امکانات و برنامه ای که کارفرما تدوین کرده است به پیش می برد.
  • شخصی که دستمزدش مبتنی بر ساعت، روز یا ماه است و در مواردی هم پروژه ای است.
  • کارفرما می تواند در هز زمان و به هر دلیلی کارمند را از ادامه ی کار منع کند.



  1. رازهای تجارتتان را به صورت یک راز نگه دارید.



در کالیفرنیا، اسرار تجاری، به اطلاعات تعریف شده است که شامل ، فرمولها، الگو ها، روشها، پیشنهادات، متدها، تکنیکهای فرایند ها،و اطلاعاتی که داراری ارزش اقتصادی هستند و آنها می کوشند تا از در دسترس قرارگرفتن عامه ی مردم جلوگیری کنند و با استفاده از روشهایی اصولی . علمی از محرمانه بودن آنها محافظت می کنند. اساسا، اگر شما اطلاعاتی هم چون: لیست مشتریان، فرایند ها، روشها و یا فرمول هایی که خودتان ایجاد و یا توسعه داده اید، آنها جزو رازهای تجارت و کسب و کار شما قرار می گیرند و باید با روشهایی اصولی از آنها محافظت کنید.
آنها می توانند در مکانی و با رمزهای خاصی محافظت شوند و تنها در صورتی از آنها می توان استفاده کرد که از بابت اینکه این اطلاعات در معرض دسترس عموم نیست و یا امکان انتشار را ندارند خیالتان راحت باشد. (جایی مانند اینترنت بسیار حساس است) به شدت توصیه می شود که شرکت، قوانین حفظ اسرار تجاری را طی قراردادی به امضاء همه ی کارمندانش برساند و قول عدم بحث و افشای اطلاعات را آنها بگیرد.


  1. کارمندان استثنا را تشخیص و بشناسید.

کارمندان استثنا کسانی هستند که از قوانین اضافه کاری، و مواردی خاص معاف هستند. در کالیفرنیا کارمندان استثنا، باید حداقل دستمزد ماهانه شان نباید از دوبرابر حقوق ثابت کارمند تمام وقت دولت کمتر باشد، مگر باشرایط دیگری جبران شود. اغلب این کارمندان، مدیران رده بالا و متخصصان حرفه ای است، اما در مواردی می تواند در فیلد خاصی مانند توسعه دهنده ارشد، فروشنده گان خارجی، و یا مواردی هم چون کارمندان بخش خلاقیت های هنری باشد. تهیه پیش نویسی از شرح شغل و نگارش جوانب و نقشهای آن، می تواند شرکت ها را برای شناسایی کارمند مرتبط و منبطق بر شغل یاری کند.


  1. از سیاست های کاری و قوانین حفظ اسرار و برنامه های اجرایی شرکت، پیش نویسی را داشته باشید.

این یک امر متداول است که کارفرمایان، امکاناتی هم چون، اینترنت، کامپیوتر و تجهیزات اداری و یا حساب های ایمیلی و … را به رایگان در اختیار کارمندان شان قرار میدهند. اما مشکلی که در اغلب این شرکت ها هست، این است که قوانین استفاده از این امکانات و … اصلا به صورت مکتوب نگارش نشده اند. به منظور حفظ امنیت سازمان، از این بابت مطمئن شوید که از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری کنید. این کار با استفاده از محدود کردن کارمندان از دسترسی به انتشار اطلاعات و یا نمایش بعضی وبسایت ها تا حدی امکان پذیر است.

این نکته را به کارمندان تان یادآور شوید که اغلب فعالیت های آنان مانیتور می شود و سیستم ها و تجهیزات در جهت کارهای اجرایی شرکت، طراحی و ایجاد شده اند و از فعالیت های جنبی و سرگرمی، خودداری کنند.


  1. حتما به قوانین کار و مسئولیت های بیمه کارمندان تان توجه کنید و مطمئن شوید که منطبق بر نیازها و شرایط شرکت شماست.

با توجه به قوانین حال حاضر کشور، همانند قوانین کار، بیمه ، بیکاری و … حتمن شرایط و قرارداد استخدام کارمندنتان را در نظر بگیرید و باید بررسی کنید که در هر شرایطی از وضعیت قرارداد چه تاثیری بر کار و شرکت شما می گذارد و جنبه های منفی و مثبت آن را مکتوب و یا در نظر داشته باشید. شرایط اتمام ،لغو و تعلیق قرارداد ها را بررسی کنید و از شرایط دعوی باخبر باشید و حتما از جنبه های قانونی منطبق بر شرکت و شرایط تان قرارداد ببندبد.

منبع: فاممت، شبکه حرفه ای کسب و کار
https://isfahanplus.ir/5-%d8%b1%d8%a...-%d8%af%d8%b1/