دسته بندی مشتریان (Segmentation) به معنای شکستن بازار فروش محصول به گروه‌های کوچک تری‌است که بتوان آن‌ها را مدیریت کرد و از روش‌های بازاریابی خاص برای هر دسته و گروه استفاده کرد. این دسته بندی را بر اساس پارامترهای مختلفی می‌توان انجام داد. برای مثال: رفتار مشتری

  • نیازها: نیازهای اقتصادی، عملیاتی و فنی، روانشناختی، اجتماعی.
  • مزایا: کیفیت، سرویس دهی، اقتصادی بودن، سهولت استفاده، سرعت
  • نگرش به محصول: مشتاق، مثبت، بی تفاوت، منفی، متنفر
  • وضعیت مصرف کننده: مصرف کننده نیست، مشتری بالقوه، مصرف کننده‌ی بار اولی، مصرف کننده‌ی منظم و دائمی
  • وضعیت وفاداری: ندارد، کم، متوسط، قوی، وفاداری مطلق
  • میزان آشنایی با برند: ناآگاه، آگاه، علاقه مند، مشتاق، قصدکننده برای خرید
  • میزان آگاهی در مورد محصول: کم، متوسط، زیاد

موقعیت جغرافیایی

  • منطقه‌ی جغرافیایی: آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آسیا، اروپا، آفریقا
  • نواحی درون یک کشور: برای مثال جنوب ایران، شمال، مناطق مرکزی، استان های کرد زبان و ترک زبان
  • جمعیت شهر: جمعیت زیر پانصد هزار نفر، بین پانصد هزار تا ۴ میلیون، ۴ میلیون نفر به بالا و ….
  • شهری یا روستایی
  • اقلیم: سرد، گرم، بارانی، بیابانی، کوهستانی

ویژگی‌های دموگرافیک

  • میزان درآمد
  • جنسیت
  • سن
  • تعداد اعضای خانواده: ۱ نفره، دو نفره، سه نفره و …
  • نحوه‌ی زندگی خانواده: جوان و مجرد، نامزد کرده، ازدواج کرده بدون فرزند، ازدواج کرده با فرزند (نوزاد، کودک، پیش دبستانی، نوجوان)، به تازگی طلاق گرفته، خانواده‌های تک والد
  • وضعیت شغلی: بی کار، خانه دار، نیمه وقت، تمام وقت، دانشجو، کار آزاد، بازنشسته، کشاورز
  • میزان تحصیلات: راهنمایی، سیکل، دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس، دکترا.
  • مذهب: مسلمان (شیعه، سنی)، زرتشتی، مسیحی، یهودی
  • نژاد: سفید، سیاه، زرد، سرخ
  • ملیت: ایرانی، انگلیسی، فرانسوی، روسی

ویژگی‌های روانشناختی

  • شیوه‌ی زندگی: علایق، سرگرمی‌ها، فعالیت‌ها، ارزش‌ها، اندیشه‌ها. هر فرد دو شیوه‌ی زندگی دارد. یکی چیزی که در آن است و دیگری چیزی که می‌خواهد باشد. تقریبا تمام تصمیم‌های فرد بر اساس شخصیت فعلی و شخصیتی که می‌خواهد باشد، انجام می‌گیرد.
  • خصوصیات شخصیتی
  • صمیمیت و خلوص
  • هیجانات
  • شایستگی‌ها
  • کمال طلبی
  • طبقه‌ی اجتماعی: پایین، متوسط پایینی، متوسط، متوسط بالایی، سطح بالا
  • ارتباطات و روابط اجتماعی
  • نوع مشتری
  • محصولات مورد استفاده
  • روش خرید

ارتباطات

  • نحوه‌ی ارتباطات: ضعیف، قوی، صمیمی

نوع مشتری

  • تولید کننده
  • سرویس دهنده
  • دولت
  • نظامی
  • سازمان‌های غیرانتفاعی
  • عمده فروش
  • خرده فروش
  • مصرف کننده

وضعیت خرید

  • خرید مجدد، خرید مجدد ولی با تغییر، اولین خرید

روش خرید

  • اینترنتی، قرارداد بلند مدت، گارانتی دار، سرمایه‌ای، پول نقد

منبع:وبسایت لرن مارکتینگ
https://isfahanplus.ir/%da%af%d8%b1%...5%d8%aa%d8%b1/