ریچارد برنسون، بنیانگذار گروه سازمان و استارتاپ Virgin است که خودش هم با کمک یک مربی، سازمان خود را ارتقا داد. یکی از زیرشاخه های این گروه از سازمان ها، Virgin Unite است که هدفش کمک به جامعه کارآفرینان انگلیس است. یکی از خدماتی که این سازمان در راستای راه اندازی کسب و کار به کارآفرینان ارائه می دهد، ارائه مشاوره در جهت رشد کسب و کار آن هاست. ریچارد معتقد است که مشاوره، همواره کمک بزرگی به کسب و کارها و از جمله گروه سازمان های Virgin محسوب می شود. او با کمک دو مشاور، کسب و کار سازمان خود را به محبوبیت قابل توجهی رساند و سپس به فکر تاسیس شرکت های دیگری در سایر نقاط دنیا از جمله آفریقای جنوبی افتاد. در نهایت هم با تاسیس استارتاپ Virgin، تمام تلاش خود را برای موفقیت استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا به کار گرفت. باور ریچارد برنسون براین است که اگر شانس این را داشته باشی که به عنوان یک مشاور به تمام نقاط دنیا سفر کرده و با انسان های مختلفی بحث کرده و به آنها مشاوره دهی، مزیت بزرگی که برای تو خواهد داشت این است که هیچوقت از یادگیری دست نخواهی کشید. افرادی که با آن ها روبرو می شوی همیشه ایده های جدیدی در ذهن خود دارند و شما همیشه از آن ها یاد خواهید گرفت. از طرفی برای افرادی که مورد مشاوره قرار می گیرند هم مزایای زیادی وجود خواهد داشت. یک توصیه ی خوب می تواند به اندازه سرمایه گذاری برای کسب و کار آن ها اهمیت داشته باشد.
کارآفرینان موفق همواره از مزایای یک مشاوره ی خوب برای کسب و کارشان می گویند، ولی واقعاً این موضوع در مراحل ابتدایی یک کسب و کار چه اثری می تواند داشته باشد؟
1- بدانید که یک منتور چه چیزهایی می تواند ارائه دهد

منتور خود را به عنوان حامی خود در نظر بگیرید. کسی که شما را راهنمایی می کند و همواره پشتیبان شماست. تجارب خود را با شما به اشتراک می گذارد، اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد، افق های فکری شما را توسعه می دهد و ارتباط شما را با افراد مفیدی برقرار خواهد کرد. 2-به دنبال یک کارآفرین در حوزه ی کاری خودتان بگردید

به عنوان یک کارآفرین، در اکثر اوقات ممکن است به خود شک کنید و نیاز داشته باشید کسی مدام به شما بگوید که شما از پس این کار برمی آیید. در چنین مواردی به یک منتور نیاز دارید که قبل از شما این راه را رفته باشد و به خوبی از موانع آن آگاه باشد و شما را برای ادامه ی راه و پذیرفتن ریسک های بیشتر تشویق کند. از آنجا که منتور شما هم یک کارآفرین است، بخوبی با ذهنیت شما آشنایی دارد و راهی که در آن هستید را می شناسد.

3- خودتان را گول نزنید

شما به منتوری نیاز دارید که صریح و رک باشد. تا اگر شما اشتباهی مرتکب شدید یا راه اشتباهی را پیش گرفتید، او شما را آگاه کند. رک بودن در چنین مواردی موجب صرفه جویی در زمان و هزینه ی شما خواهد شد. 4- همدلی، موضوع مهمی است

یک منتور باید از لحاظ معنوی بر روی کسب وکار شما سرمایه گذاری کند و از صمیم قلب خواهان موفقیت شما باشد. با کمک منتور خود، راه پیش روی خود را بسنجید. به عنوان راهنمایی، هر ماه از آن ها 15 دقیقه زمان بگیرید و بررسی کنید که روابط شما چطور گسترش خواهد یافت. 5- زیر نظر یک منتور، تجربه های جدیدی فرا بگیرید

تلفیق تعامل و شخصیت حقیقی، برای روابط منتورینگ سالم لازم است. اگر تعامل خوبی با شخصی پیدا کردید، بدون هیچ ترسی از او بخواهید که منتوری شما را بر عهده بگیرد. این رابطه دو طرفه است پس خود را آماده کنید و زمان بگذارید. ولی همانند هر رابطه ی دیگری، اگر نتیجه ای که می خواهید را نگرفتید، ترسی از ترک آن نداشته باشید. 6- اثر کار منتورها را دست کم نگیرید

تا زمانی که موفقیت کسب و کار شما به شما وابسته است، یک منتور می تواند اعتماد به نفس این را به شما بدهد که ریسک کنید. یک منتور، تجربیات، روابط و شبکه های خود را با شما به اشتراک می گذارد. بسیاری از مردم فکر نمی کنند که زمانی برای تبدیل به یک منتور شدن و یا تحت راهنمایی یک منتور قرار گرفتن را داشته باشند. ولی اگر برای این کار زمان بگذارید، می بینید که ارزش این کار را دارد و نتایج خوبی خواهید گرفت. 7- منتور شما هم تجربه های جدیدی بدست می آورد

منتورها از روابط کاری خود سود شخصی زیادی می برند و بیشتر از بقیه یاد می گیرند. با آموخته های خود می توانند کسب و کارهای جدیدی راه اندازی کنند و در آن ها بسیار موفق باشند و البته در طول راه اندازی کسب و کار جدید خود هم، بسیار یاد می گیرند و می توانند این آموخته ها را با افراد زیادی به اشتراک بگذارند و به آن ها کمک کنند.
منبع: Virgin
https://isfahanplus.ir/%d8%a8%d8%b1%...%d8%b1-%da%a9/