اگر به عبارت “صفحه خانگی” یا همان “صفحه اصلی” دقت کنید می بینید که در آن کلمه “خانه” وجود دارد. بنابراین صفحه اصلی باید به صورتی طراحی شود که بازدید کنندگان همان حسی که در خانه واقعی دارند را پیدا کنند: آسایش، آرامش، حس گرما و امنیت. خانه مکانی است که در آن شما مجبور نیستید که زیاد فکر کنید، به راحتی در آن حرکت می کنید و هر چیزی نیاز دارید در آن فراهم شده است. بنابراین صفحه اصلی هم باید همان تجربه مشابه را به بازدید کننده ارائه بدهد.
رفتار خریداران بی سر و صدا تغییر کرده است. در حال حاضر خریداران تمایل بیشتری دارند که به صورت آنلاین خرید کنند و کمتر به فروشگاه های فیزیکی مراجعه می کنند. تنها کافی است که به فروشگاه های آنلاینی مثل دی جی کالا نگاهی بیاندازید که به خاطر همین تمایل خریداران حتی اقدام به فروش خودرو نیز می کند. پس همان طور که متوجه شدید رفتار خرید تغییر کرده است. اما مشتریان انتظارات زیادی دارند که باید توسط یک فروشگاه آنلاین برآورده شود.
مشتریان می خواهند که همه چیز آسان باشد. فروشگاه با آن ها تعامل داشته باشد و به آن ها پاداش بدهد، آن ها می خواهند تبلیغات شخصی و مرتبط با علاقه مندی هایشان ارسال شود و دوست ندارند که مجبور شوند بیش از حد کار یا فکر کنند. در واقع، آن ها می خواهند همان حس خانه واقعی را داشته باشند.
عامل اصلی ایجاد حس وفاداری و تعهد در مشتری نسبت به یک برند “صفحه اول سایت یا همان صفحه” است، زیرا این صفحه از وبسایت است که باعث می شود مخاطب برند شما را حس و درک کند و عاشق آن شود. بنابراین صفحه اصلی شما باید حس همان خانه واقعی را در مخاطب تداعی کند.
برای طراحی یک صفحه خانگی تنها کافی است که این سوالات ساده را از خود بپرسید:

  • بازدید کنندگان سایت من از این صفحه چه می خواهند؟
  • طرز فکر آن ها چیست و چه قصدی از بازدید این صفحه دارند؟

پاسخ گویی به این سوالات به شما این درک را خواهد داد که چگونه باید صفحه اول وبسایت را طراحی کنید. در واقع همان نکته ای که امیر قمصری همیشه به آن تاکید دارد: خود را به جای مخاطب قرار دهید و از دید او به مسئله نگاه کنید.
برای بازدید کنندگان مهم ترین نکته در دسترس بودن ابزار تعاملی و ارائه محتوا و تبلیغات کاملا شخصی شده و ویژه آن ها است.
برای طراحی صفحه خانگی باید به سه نکته توجه کنید تا بتوانید کاربران را نسبت به برند خود وفادار و متعهد کنید: یکنواختی و پیوستگی، تعامل و شخصی سازی

یکنواختی و پیوستگی

بازدیدکنندگان در حال دور زدن در صفحه اصلی هستند زیرا آن ها درک کرده اند که این صفحه یک بار اضافه بر روی دوش طراحان وبسایت جهت ساختن صفحاتی پر از اطلاعات و نیز تمیز و واضح تا جای ممکن است. در حال حاضر هر صفحه از وبسایت دروازه ورود به برند شما و محصولاتتان است. بنابراین تمام صفحات وبسایت شما باید قابلیت برقراری تعامل بین بازدید کننده و برند را داشته باشند. به همین منظور عناصری مانند نوار مرور، نام برند و رابط کاربری علاوه بر صفحه خانگی باید در تمامی صفحات دیگر وبسایت شما نیز وجود داشته باشند. با این روش، دیگر مهم نخواهد بود که بازدیدکننده از کدام صفحه و چگونه وارد سایت شما شده است، زیرا با حضور ثابت این عناصر کاربر تشویق می شود تا با برند شما تعامل داشته باشد.
تعامل
برای اینکه وبسایت شما قابلیت تعاملی بیشتری داشته باشد، نیاز دارد که تبدیل به یک دستگاه ارتباطی قابل کنترل و پاسخگو شود تا مشتریان فرصت های بیشتری برای انجام تعامل با برند شما داشته باشند. در واقع تعامل بیشتر با مخاطب باعث تشدید ابعاد حسی، عاطفی و شناختی می شود، همچنین تجربه رفتاری کاربر با برند بهبود می یابد. بنابراین باید از ابزار تعاملی به صورت درست و بهینه در صفحه خانگی خود استفاده کنید.
شخصی سازی
ارتباط و تعامل برند با بازدیدکننده زمانی بهبود می یابد که شما پیام هایی که در رابطه با محصولات و سرویس ها ارسال می کنید کاملا شخصی و مطابق با نیاز آن ها باشد. نزدیک به 50 درصد از خریداران از اینکه پیشنهادات ارائه شده کاملا مطابق با اطلاعات شخصی آن ها بوده است، ابراز رضایت کرده اند و بیشتر از 60 درصد از این افراد نرخ خرید خود را به دلیل ارائه پیشنهادات کاملا سفارشی شده افزایش داده اند. به عنوان مثال فرض کنید که به مناسبت تولد کاربر و علاقه او به عطری خاص، پیشنهاد خرید این عطر با تخفیف به کاربر داده شده است.
رفتار خرید بازدیدکنندگان دچار تغییر و تحول اساسی شده است. بنابراین طراحان وب سایت باید به این نکات در نحوه طراحی صفحه خانگی وبسایت توجه ویژه ای داشته باشند.

روش ایجاد صفحه اصلی سایت