زمان موردنیاز برای مطالعه این مطلب: 5 دقیقه این روزها به نظر می رسد که شبکه های اجتماعی و بازاریابی مربوط به آن جای ایمیل و بازاریابی ایمیلی را گرفته است. شاید اگر مخاطب خود را عام در نظر بگیرید اینطور به نظر برسد که در کشور ما، بازاریابی ایمیلی جایگاه خود را از دست داده است. ولی اگر سگمنت مشتریان خود را به خوبی شناسایی کنید، می توانید دقیق تر تصمیم بگیرید که بازاریابی ایمیلی چه تاثیری بر روی کسب و کار شما خواهد گذاشت. در سال 2015 روزانه 205 بیلیون ایمیل در سراسر دنیا ارسال می شده است. پیش بینی شده است که این رقم در سال 2019 به 246 بیلیون ایمیل روزانه در سراسر دنیا می رسد. این آمار و ارقام نشان می دهد که ایمیل و بازاریابی ایمیلی در دنیا بسیار فراگیر است.

در کشور ما نیز افراد شاغل و یا محصل بسیار زیادی در طول روز با ایمیل خود سر و کار دارند. که این افراد همان Expert Influencer هایی هستند که به آنها در بحث های Influence Marketing نیاز داریم. Influence Marketing یا بازاریابی نفوذگرا یک روش بازاریابی بر مبنای اثر گذاری بر روی افراد با نفوذ در بازار هدف است. اما این نفوذ چگونه انجام می شود؟ در این روش ما به صورت کاملا حرفه ای (نه مانند توضیحاتی که برای مردم عادی می دهیم. زیرا این ها افراد عادی نیستند و درست به اندازه ما درباره محصولات از این قبیل اطلاعات دارند) به توضیح و معرفی محصول خود برای افراد پرچم دار این بازار می پردازیم و همه مزایای آن را تشریح می کنیم.
هنگامی که این افراد محصول ما را پسندیدند و تایید کردند، آن ها را متقاعد می کنیم که این محصول را حمایت کنند. زیرا این افراد صاحب نفوذ زیادی در این بازار هدف می باشند و متقاعد کردن آن ها به معنی متقاعد کردن حجم زیادی از بازار است.
پس هنوز هم نمی توان گفت که دوران استفاده از ایمیل به پایان رسیده است.
ایمیل مارکتینگ را می توان هر نوع ایمیل ارسالی به مشتری یا کاربری که احتمال تبدیل به مشتری شدن را دارد دانست.
چرا ایمیل مارکتینگ به کسب و کار شما کمک می کند؟

بازاریابی ایمیلی هزینه پیاده سازی بسیار کمی دارد. بسیاری از پلتفرم هایی که برای این کار تعبیه شده اند، تا تعداد مشخصی از ایمیل ها را بصورت رایگان و بعد از آن با دریافت هزینه ای بسیار کم پشتیبانی می کنند. از طرف دیگر این پلتفرم ها، اطلاعات آماری بسیار خوبی را در اختیار شما می گذارند که با تحلیل این اطلاعات، موضوعات مهمی در مورد مشتریان خود را متوجه خواهید شد.



اما چگونه استراتژی ایمیل مارکتینگ خود را بهبود بخشید؟

پیام های خود را شخصی سازی کنید
وقتی شما ایمیل شخصی سازی شده با نام خود را دریافت می کنید دیگر این حس وجود ندارد که یک پیام مشابه برای تعداد بسیار زیادی از افراد ارسال شده است و حس دریافت اسپم نیز از بین می رود. شخصی سازی یعنی اینکه شما از اطلاعات و داده های کاربران خود در شخصی سازی پیام مربوط به آن ها استفاده کنید.
یکی از مثال های بارز این قضیه، جف بزوس و کمپانی آمازون است. تمامی ایمیل هایی که کمپانی آمازون برای کاربران خود می فرستد شخصی سازی شده اند. جف بزوس به خوبی به اهمیت ایمیل مارکتینگ و دریافت بازخورد از افراد از این طریق پی برده است. به دلیل همین ایمیل مارکتینگ و شخصی سازی است که بیش از 35 درصد از فروش اجناس، از پیشنهادات اجناس مشابه است. اطلاعات علاقمندی های مشتریان خود را دریافت کنید، اطلاعات خریدهای قبلی آن ها را دنبال کنید و سپس بر اساس آن ها برای هر دسته ایمیل ارسال کنید. برای مثال می توانید کاربران خود را بر اساس موقعیت جغرافیایی دسته بندی کنید. مثلا سایت تخفیفان که یک سایت تخفیف گروهی می باشد ایمیل های خود را به تفکیک شهر ارسال می کند و تخفیف های همان شهر مربوط به شما را نشان می دهد. و یا آن دسته از موضوعاتی که شما مایلید محصولات مربوط به آن را در ایمیل خود دریافت کنید به شما نمایش داده می شود.

تخمین زده می شود که 47 درصد از باز شدن ایمیل ها به خاطر خط اول آن هاست. این نکته برای بازاریابی ایمیلی شما بسیار مهم است.
کاربران خود را دسته بندی کنید
دسته بندی کاربران و مشترکان در بازاریابی ایمیلی بالاترین تاثیر را در روند این نوع بازاریابی در سال 2016 داشته است. چرا که با دسته بندی دیتابیس شما می توانید ایمیل ها یا پیام های هدفمندتری به آن ها ارسال نمایید.
با دسته بندی لیست ها، درصد بازشدن ایمیل های شما بالاتر می رود، درآمد شما افزایش می یابد و در نتیجه مشتری های شما هم بیشتر خواهند شد.
حواستان باشد که ایمیل ها در موبایل به خوبی نمایش داده شوند
در سال 2012 میزان 27 درصد از ایمیل هایی که ارسال شده اند، در موبایل باز شدند. در سال 2014 این رقم به 42 درصد رسید و در سال 2016 برابر با 54 درصد شد.

دقت کنید که ایمیل خود را ریسپانسیو طراحی کنید تا در موبایل نیز به خوبی قابلیت مشاهده و کاربری را داشته باشد. بسیاری از پلتفرم های تامین کننده ایمیل انبوه، این ویژگی را در اختیار شما قرار می دهند.


قسمت subject را کوتاه تعریف کنید. این قسمت بسیار بحرانی است و یک عنوان کوتاه می تواند به خوبی کاربر را راضی کند که ایمیل شما را باز کند.
CTA ها را بهبود ببخشید
برای CTA ها باید توجه کنید که به اندازه کافی مقابل چشم، بزرگ و برای کاربر ساده باشند.
CTA مخفف Call To Action است. همانطور که از نامش مشخص است هدف این تکنیک اینست که کاربر را تشویق به کلیک بر روی دکمه CTA می کند تا فعالیت مورد نظر انجام شود. به متنی که بر روی CTA نوشته می شود باید دقت زیادی شود. متن آن باید به گونه ای باشد که کاربر را واقعا تشویق به کلیک نماید. مثلا سایت فایرفاکس بجای استفاده از کلمه Download از کلمه free استفاده می کند تا کاربر را بیش از پیش دعوت به کلیک نماید.
به رنگ CTA ها و همچنین مکان قرارگیری آن ها نیز توجه کنید. بیشتر از مرکز صفحه برای جایگذاری آن ها استفاده کنید.
استفاده از تصاویر را فراموش نکنید
65 درصد از کاربران، ایمیل هایی که حاوی تصاویر هستند را به ایمیل های متنی ترجیح می دهند. آمارها نشان می دهد ایمیل هایی با 3 تصویر یا بیشتر و نهایتا 20 خط متن، درصد کلیک بیشتری داشته اند. نکاتی که باید به آن ها توجه کنید شامل موارد زیر می شود:
از تصاویر کم حجم تر و کوچکتر استفاده کنید تا سرعت لود ایمیل برای کابران شما بیشتر شود.
از تصاویر نامربوط به محتوای کسب و کار شما و محتوای ایمیل تان خودداری کنید.
شخصیت برندتان را از طریق تصاویر به نمایش بگذارید. برای انتخاب آن ها وقت بگذارید و به خوبی به مفهوم آن ها توجه کنید.
برای دیدن عکس های با کیفیت در موضوعات مختلف و پیدا کردن ایده از Pinterest استفاده کنید.
جهت توضیحات دقیق تر و آمار و اقام مفید، سه فایل پی دی اف از گروه تخصصی کانتنت مارکتینگ در ادامه آمده است. فایل ابتدایی توسط سایت دیدئو تهیه شده و به تفاوت میان خبرنامه، بلاگ و بازاریابی ایمیلی می پردازد. دو فایل بعدی نیز مربوط به دوره های بازاریابی دیجیتال در سازمان مدیریت صنعتی است که توسط آقای عادل طالبی ارائه و منتشر شده است.


تفاوت میان خبرنامه، بلاگ و بازاریابی ایمیلی

بازاریابی دیجیتال(قسمت اول)

بازاریابی دیجیتال(قسمت دوم)



https://isfahanplus.ir/email-marketing/