سوالات مهمی که باید برای ایجاد پرسونا پرسید

پرسونای خریدار یه بخش حیاتی در فرایند بازاریابی درونگراست. کلا چه قصد داشته باشید بازاریابی انجام بدید و چه قصد فروش داشته باشید، بدون پرسونای خریدار به بیراهه خواهید رفت!
اما زمانی که میخواین پرسونای خریدار خودتون رو ایجاد کنین احتمالا به یک صفحه خالی زُل می زنین و نمیدونین از کجای دنیا باید شروع کنین!
(اگر میخواین بدونین دقیقا پرسونا چیه مقاله یک پرسونای خریدار چیست رو بخونید)
قبل از اینکه بخواین کلی زمان و پول صرف تحقیق بکنید، این سوالات درباره پرسونا رو از خودتون بپرسید و سعی کنید بین سایر اعضای تیمتون هم به اشتراک بذارید.



این سوالات رو بپرسید
بک گراند شخصی پرسونا

1) چه اطلاعات دموگرافیک شخصی از مخاطبم دارم؟
جمع آوری اطلاعات دموگرافیک (سن، جنس، محل کار و زندگی، مجرد یا متاهل، دارای فرزند یا خیر و امثال این ها) یک نقطه شروع عالی برای تهیه پرسونای خریدار هست. به خاطر این که کاملا ساده و واضحه و تقریبا راحت میشه بدستش آورد. پس یک تصویر کلی از مواردی که توی پرانتز گفته شد درمورد مخاطبتون تهیه کنید.
2) بک گراند تحصیلی مخاطبم چیه؟
بررسی کنید که مخابطبتون کجا درس خونده و چی خونده؟ و دقیقا هم توصیفش کنید. مثلا رشته ” مهندسی مکانیک ” در دانشگاه ” صنعتی شریف تهران ”.
3) مسیر شغلیش چجوریه؟
ببینید فرد در چه جایگاهی از مسیر شغلی قرار داره(مثلا آیا تازه وارد کار شده؟). آیا مسیر شغلیش رو به صورت حرفه ای و بر اساس صنعتی که کار می کنه طی می کنه یا با سیستم های سنتی؟
پرسش درباره شرکت
4) شرکتی که مخاطبتون در اون کار میکنه مربوط به چه صنعتیه؟
5) اندازه شرکتش چقدره (از نظر میزان درآمد و تعداد کارمند)؟
اطلاعاتی که در مورد اندازه شرکت مخاطبتون میگیرید کمک می کنه یک صفحه فرود یا Landing Page مناسب با اون طراحی کنید.
نقش پرسونا

6) نقش و عنوان شغلی مخاطب چیه؟
نقش شغلی و عنوان شغلی فرد مخاطب چیه؟ چند وقته در اون عنوان فعالیت میکنه؟ آیا در این عنوان افرادی رو مدیریت می کنه؟
7) به چه کسی گزارش میده و چه کسانی بهش گزارش میدن؟
اهمیت میزان ارشدیت مخاطب کاملا بستگی به محصول یا خدمتی هست که شما قراره بهش ارائه بدین.
اگر کسب و کار شما B2C هست پس باید به دنبال اطلاعاتی از فرد بگردین که تفاوت های ریزی رو در زندگی شخصیش نشون بده.
اگر کسب و کار شما B2B هست، اطلاعات کمی حیاتی تر میشن. اینکه این فرد آیا با پیچیدگی های صنعت خودش (و شما) به اندازه کافی آشنایی داره که بتونه تصمیم به خرید بگیره؟ یا اینکه فرد مافوقش باید این تصمیم رو بگیره (چون فرد اطلاعات کمی از صنعتش داره)






8) شغلش چجوری سنجیده میشه؟
مخاطب شما در نقش شغلی خودش چه شاخص هایی رو باید اندازی گیری کنه؟ معمولا به چه نمودارها و اعداد و ارقامی نیاز داره و نگاه می کنه؟ این باعث میشه شما متوجه بشید چه چیزی میتونه باعث موفقیت اون فرد بشه و چه چیزهایی میتونه مخاطب رو در مورد نتایجش نگران کنه.
9) یک روز عادی مخاطب در شغلش چجوریه؟
مخاطب کی سر کار میره و کی خارج میشه؟ وقتی که اثربخش کار میکنه چه کارهایی انجام میده؟ در شغلش به چی مشغوله؟ بیشتر وقتش توی خونست یا سر کار؟ سرگرمی هاش در محل کار و خونه چیه؟ اصلا چه ماشینی میرونه؟
10) در شغلش به چه مهارت هایی نیاز داره؟
اگر لازم باشه این فرد کسی رو به جای خودش استخدام کنه، چه چیزهایی رو مورد نیاز میدونه که افراد متقاضی اون شغل باید داشته باشن؟ مهارت های ایده آل این شغل چی هستن؟ و فرد مخاطب شما چقدر در این مهارت ها خوبه؟ این مهارت ها رو کی یاد گرفته و به چه شکل؟ به صورتی تجربی در محل کار یا از طریق آموزش های خارج از محیط کار؟

11) چه دانشی باید داشته باشه و از چه ابزارهایی باید استفاده کنه؟
در هر روز از چه ابزارهایی استفاده می کنه؟ عاشق کدوم ابزاره و از کدوم متنفر؟ چقدر در روز از این ابزارها استفاده می کنه؟





چالش های پرسونا

12) بزرگترین چالش های مخاطب چیه؟
هدف کسب و کار شما اینه که مشکلاتی از مخاطبتون رو حل کنه. پس به دنبال این باشید که در زندگی روزمره مخاطب چه مشکلات و چالش هایی وجود دارن و شما چجوری میتونین اون مشکلات رو برطرف کنین. سعی کنید به دنبال جملات و نقل قول های واقعی از مخاطب باشید. مثلا اگر کسب و کار شما در مورد فروش آنلاین غذاست، احتمالا یکی از جملات مخاطب میتونه این باشه :”من وقت ندارم غذا درست کنم و از طرفی وقتی در محل کارم هستم نمیتونم بهترین رستوران های اطرافم رو بشناسم و بدونم غذاشون چه شکلیه و چه کیفیتی داره “.
بعد از این شما باید به دنبال برطرف کردن این مشکل مخاطب باشین.
اهداف پرسونا

13) مخاطبتون مسئول چه چیزیه؟
این بستگی به شاخص هایی که پرسونا در محل کارش اندازه گیری میکنه داره. بر این اساس مشخص میشه که هدف اولش چیه؟ هدف دومش چیه؟ و شما با شناخت اهدافش بهش کمک خواهید کرد که به اون اهداف دست پیدا کنه.
14) چجوری میتونه در نقشش بهتر باشه و پیشرفت کنه؟
اینکه شما بتونین به پرسونای خودتون کمک کنین در نقش خودش خوب به نظر برسه میتونه باعث بشه ارتباطات بهتری بین شما و مخاطب برقرار بشه. چه در فرآیند بازاریابی و چه در فرآیند فروش.


منابع تغذیه پرسونا

15) مخاطب چگونه اطلاعات جدید درمورد شغلش یاد میگیره؟
اگر میخواین به این دسته از پرسونا چیزی رو بفروشین باید بدونین که چجوری یاد میگیره و چجوری محتوا مصرف می کنه؟ آنلاین یا چهره به چهره؟ از کتاب یا مجلات و روزنامه ها؟ از دوستان یا خانواده یا همکاران؟

16) چه بلاگ ها و نشریاتی رو چک میکنه؟
اگر بفهمید که پرسونای شما از طریق چه بلاگ یا نشریه یا شبکه های اجتماعی سعی میکنه آگاهی و اطلاعات کسب کنه، می تونید برای معرفی خودتون در اون بلاگ یا نشریه یا شبکه اجتماعی حضور پیدا کنین.
عادات خرید

17) ترجیح میده چجوری با یک فروشنده تعامل داشته باشه؟
شما باید نحوه فروشتون رو با انتظارات مخاطب تنظیم کنید. مخاطب شما موقع خرید چه احساسی داره؟ دوست داره مشاوره بشه؟ چه مدت زمانی رو با فروشنده میگذرونه؟ آیا دوست داره آنلاین خرید کنه یا حضوری؟
18) آیا در مورد یک محصول یا یک فروشنده به صورت آنلاین تحقیق می کنه؟
چجوری آنلاین سرچ میکنه؟ به گوگل میره یا به سایت خاصی سر میزنه؟ از دوستان، همکاران و خانواده هم سوال می پرسه؟
19) توصیف یک خرید اخیر
چرا محصولی رو در نظر گرفته؟ چجوری ارزیابیش کرده؟ چجوری تصمیم گرفته که خرید کنه؟(مثلا از کسی مشورت یا اجازه گرفته یا از کسی پول دریافت کرده؟)
خب حالا چی؟

شاید بگین این همه سوال رو کی میپرسه!؟ اصلا چجوری باید جمع آوری کرد؟ برای چی این زحمت؟
اولا که شما با توجه به نوع کسب و کار خودتون ممکنه یک سری از سوالات رو لازم نباشه بپرسید. مثلا ممکنه کسب و کار B2C شما نیاز نداشته باشه بدونه عنوان و وظیفه شغلی پرسونای شما چیه! پس انتخاب سوالات با توجه به نوع و نیاز کسب و کار شماست. اما شما قطعا باید بدونید پرسونای شما اطلاعات دموگرافیکش چیه، چه نیازی داره چه چالش و هدفی داره، کجاها میشه پیداش کرد و چه عادات خریدی داره.
دوما جمع آوری این اطلاعات میتونه از طریق فرم آنلاین(و دادن چیزی رایگان به مخاطب در ازای پر کردن فرم)، پرسشنامه، مصاحبه با مشتریان قبلی و فعلی و راه های خلاقانه دیگه باشه.
سوما شما تا این اطلاعات رو از مخاطب نداشته باشین نمیدونین چجوری باید بهش دسترسی پیدا کنین، چجوری بهش بفروشین و اصلا چی رو بهش بفروشین! و اگر این ها رو ندونین انرژی و هزینه زیادی رو برای بازاریابی و فروش محصولاتتون هدر خواهید داد.
در نهایت، به تهیه پرسونای خریدار اهمیت زیادی بدین و این رو بدونین که تمامی مراحل بازاریابی درونگرا و بازاریابی محتوایی به پرسونای خریدار شما بستگی خواهد داشت.

https://isfahanplus.ir/19-questions-...buyer-persona/