زمان مورد نیاز برای مطالعه این مطلب: ۳ دقیقه انتخاب یک نام به‌یادماندنی می­ تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین و چالشی­ ترین جنبه ­های شروع یک استارتاپ باشد. اما این کار یک وظیفه بسیار مهم است چراکه پیامدهای بلندمدتی را به همراه داشته و ملموس‌ترین و معمول‌ترین ویژگی یک استارتاپ به‌حساب می ­آید. نام استارتاپ شما اولین ارتباطی است که بسیاری از مشتریان با شما داشته و باید وجهه مناسبی را در اذهان آن‌ها ایجاد کند. بنیان‌گذار یکی از استارتاپ های حوزه طراحی که در زمینه برند تخصص دارد می­ گوید، ”نام، سنگ بنای ایجاد یک برند است“. نام یک استارتاپ، اگر به‌درستی انتخاب شود نشان دهنده شخصیت آن استارتاپ است.

این نام در این آشفته‌بازار به چشم آمده و در اذهان مشتریان باقی خواهد ماند. شرکت‌های بزرگ ممکن است با صرف صدها هزار دلار در جستجوی نام صحیح برآیند. اگرچه کارآفرینان و بنیان‌گذاران استارتاپ ها منابع لازم برای صرف این همه پول برای یافتن نام ایده­ آل را ندارند، لذا میتوانند از فرآیند زیر برای یافتن نام مناسب فعالیت بازرگانی خود استفاده کنند:
۱- درباره جنبه ­هایی که می‌خواهید استارتاپ شما به مشتریان، عرضه­ کنندگان، بانک داران، نشریات، جامعه و سایرین منتقل کند تصمیم­ گیری کنید. آیا به دنبال القای یک فضای پیچیده، پیشنهاد مذاکره، حس ماجراجویی، الزامات مربوط به اعتماد و قابلیت اطمینان یا روحیه شوخ ­طبعی و سرگرمی هستید؟ نام مناسب می ­تواند بخش اعظمی از راه به سمت انتقال تصویر مناسب یک استارتاپ را طی کند.
۲- لیستی از نام شرکت ها و استارتاپ های رقیب خود تهیه کنید. هدف ما این نیست که از ایده ­های آنها کپی ­برداری کنید بلکه سعی نمایید به نامی منحصر به ­فرد برسید. آیا متوجه روندی بین اسامی رقبا شده ­اید؟ چه شباهت ­هایی بین آنها وجود دارد؟ چه تفاوت هایی بین آن ها وجود دارد؟
۳- با گروهی از خلاق ترین افرادی که می شناسید تشکیل جلسه داده و از طریق طوفان فکری درصدد یافتن نام های بالقوه ای برای استارتاپ خود برآیید. در این قسمت نگران کیفیت نباشید. هدف، ایجاد تعداد زیادی نام
است. پیشنهاد ما این است که دست کم صد نام بالقوه را برای آن بیابید. داشتن یک فرهنگ لغت، یک واژه نامه و نمونه ها یا تصاویری از کالاها و خدماتی که ارائه می ­دهید، در تقویت خلاقیت به شما کمک می کند.
۴- پس از یک فرصت تفکر چند روزه به افراد، نام های ایجاد شده در جلسه طوفان فکری را مورد ارزیابی قرار دهید. لیست گزینه های خود را به ۱۰ نام یا کمتر کاهش دهید. هریک از اسامی را با فونت بزرگ در یک صفحه مجزا چاپ کرده و به آن ها نگاه کنید. کدامیک از اسامی از نظر بصری جذاب تر هستند؟ کدامیک با یک لوگوی هوشمندانه بهتر جفت می شوند؟



۵- گروه خلاقیت را مجدداً تشکیل داده، هر یک از اسامی چاپ شده را در اختیار آن ها قرار داده و درباره قابلیت ها و چالش های آن ها بحث کنید. بهتر است که فردی مشخص، نظرات گروه را یادداشت کند. این گروه ممکن است بر سر یک نام مناسب به توافق برسد. اگر چنین نشد، می توانید از یک فرآیند رأی گیری چند مرحله ای برای حرکت دادن گروه به سمت اجماع استفاده کنید.

۶- جستجویی را در وب سایت اداره اختراعات و علائم تجاری انجام دهید تا ببینید که آیا اسامی مذکور در زمـره علائـم تجـاری مؤسسات بازرگانی موجود ثبت شده اند یا نه؟ با این وجود به خاطر داشته باشید مادامی که کالا، خدمت یا فعالیت های بازرگانی شما با شرکت های دیگر هم پوشانی نداشته باشند، همین نام در قالب یک علامت تجاری قابل ثبت است. از طرف دیگر حتما باید ببینید که آیا دامنه های اینترنتی از این نام وجود دارد یا نه؟
۷- انتخاب خود را انجام دهید. هنگام انتخاب نام شرکت، دریافت نظرات سایر افراد مفید است ولی انتخاب نهایی بر عهده شماست.
۸- نام شرکت را حتما ثبت کنید. در زمینه استفاده از نامی که به زحمت یافته ­اید، انجام این کار از شما در قبال سایرین محافظت خواهد نمود.



https://isfahanplus.ir/8-tips-to-fin...-your-startup/