زمان موردنیاز برای مطالعه این مطلب: ۲ دقیقه فرض کنید شما صاحب ساختمان اداری هستید که مستاجران شما از کند بودن آسانسور مدام شکایت می کنند و حتی تهدید کردند که اگر این مشکل حل نشود، اجاره نامه خود را باطل می کنند.
وقتی از مستاجران می پرسید که چگونه باید این مشکل را حل کرد راه حل هایی مشابه موارد زیر ارائه می دهند: تعویض بالابر، نصب موتور قوی تر و یا شاید ارتقای الگوریتمی که بالابر با آن کار می کند. این پیشنهادها در دسته ای قرار می گیرند که اصطلاحا فضای راه حل نامیده می شود. دسته ای از راه حل ها که فرضیه های مختلف را در مورد اینکه مشکل چیست(در اینجا کند بودن آسانسور) به اشتراک می گذارند.
با این حال، زمانی که مساله را با مدیران ساختمان در جریان می گذارید، راه حل های جذاب تری در اختیار شما می گذراند. مثلا اینکه در آسانسور آینه قرار دهید. این سنجش ساده به شکل موثری شکایت ها را کاهش می دهد. چرا که توجه افراد را به موضوع جذابی غیر از گذشت زمان معطوف خواهد کرد. این موضوع جذاب مشاهده خودشان در آینه است.
راه حل قراردادن آینه، از این جهت جالب است که در واقع مساله را حل نمی کند. یعنی آسانسور را سریعتر نمی کند. ولی درک متفاوتی از مساله را در اختیار شما می گذارد.
توجه داشته باشید که برداشت اولیه از مساله، لزوما اشتباه نیست. نصب یک بالابر جدید، احتمالا مشکل را حل می کند. هدف برداشت جدید این نیست که مساله واقعی را پیدا کنید ولی باعث می شود مساله بهتری را برای حل کردن پیدا کنید. در واقع این ایده که تنها یک مساله ریشه ای واحد وجود دارد گمراه کننده است. مساله ها معمولا چندعلتی هستند و از راه های مختلفی قابل درک و حل شدن هستند.
شناسایی جنبه متفاوتی از مساله گاهی اوقات موجب می شود که راه حل مسائلی را پیدا کنید که مدت زمان زیادی غیرقابل حل به نظر می رسیدند.
در نهایت به یاد داشته باشید زمانی که به یک مساله برخورد کردید، به برداشت اولیه از آن اکتفا نکنید و از زوایای دیگر نیز به آن فکر کنید. ولی این فکر کردن نباید در حدی طول بکشد که رقبای شما پا به میدان گذاشته و مشتریان بالقوه شما را تصاحب کنند.
به طور کلی ایده ها به شکل راه حلی برای مشکلات و مسائل موجود، مطرح و پیاده سازی می شوند. همیشه به یاد داشته باشید که اگر محصول شما، مشکلی را حل نکند مورد توجه قرار نمی گیرد.

متدهای زیادی برای حل مسائل وجود دارد که فرآیند شش مرحله ای حل مساله تنها یکی از این متدهاست. این فرآیند شامل مراحل زیر است:


  • مرحله اول: مشکل را تشخیص دهید
  • مرحله دوم: مشکل را آنالیز کنید
  • مرحله سوم: راه حل های بالقوه را شناسایی کنید
  • مرحله چهارم: راه حل موردنظر را اجرا کنید
  • مرحله پنجم: نتایج را ارزیابی کنید
  • مرحله ششم: راه حل را مطابق با مشکل خود استانداردسازی کنید


منابع: hbr و aleanjourney

https://isfahanplus.ir/are-you-solvi...ight-problems/