مکان : استانبول، ترکیه زمان : آگوست ۲۰۱۷
اولین مرکز کار گروهی یا coworking space در سال ۲۰۱۲ در استانبول افتتاح شد و در حال حاضر (۲۰۱۷) حدود ۶ مرکز کار گروهی در استانبول وجود دارد. البته بین coworking space و share office باید تمایز قائل شد. زیرا خدمات و سرویسی که در این دو مجموعه داده می شود، کاملا متفاوت است .
برای اینکه بیشتر در مورد coworking space بدانید ، بهتر است مقاله تعریف ساده ای از “فضای کار گروهی” (CoWorking Space) و گزارش های من را درباره مراکز کار گروهی در پورتلند و آستین مطالعه کنید، اما ساختمان چند مستاجره و یا دفتر کار اشتراکی یا همان share office مکان هایی هستند که برای مدت زمان مشخص و معمولا کوتاه به کسب و کارها اجاره داده می شوند و هیچ کدام از خدمات برگزاری رویداد (event) و کلاس (workshop) و شبکه سازی (networking) و …. را به همراه خود ندارند و تنها سعی می کنند هزینه های بالاسری و ثابت داشتن یک دفتر اداری را با اشتراک گذاری منابع کاهش دهند.
طبق گفته چند نفری از دوستان در استانبول که من با آن ها در مورد اکوسیستم کارآفرینی استانبول صحبت کردم فضاهای share office به تعداد زیاد در استانبول وجود دارد، ولی حدود ۶ عدد Coworking space واقعی وجود دارد.
با تماسی که با خانم مینا در ترکیه (از برگزارکنندگان رویداد و فعالان اکوسیستم کارآفرینی استانبول) داشتم و با برنامه ریزی ایشان، برنامه ریختیم تا از سه مدل Coworking space بازدید داشته باشیم.

  • اول habita که یک Coworking space مستقل و خصوصی می باشد.
  • دوم یک شعبه از Impact Hub که هم مرکز کار گروهی است و هم به نوعی در کنار خود فضای شتابدهی و شبکه سازی جهانی را دارد.
  • سوم dome که شریک تجاری (شعبه و دفتر) گوگل در شهر استانبول است.

آنچه را که برایم جالب توجه بود، به صورت تیتروار (به همراه عکس های غیر حرفه ای) می نویسم و امیدوارم برای دوستان مفید و یا جالب باشد.

Habita



دارای سالن اجتماعات ۲۰۰ نفره و سالن ۵۰ نفره و فضاهای کار اختصاصی و دیگر الزامات coworking space بود.




موسس آن آقای Levent Ocal بود که بعد از ده سال کارمند بودن آن را راه اندازی کرده است. (فرد میانی ایستاده) خانم مینا موسس استارتاپ استانبول هم در عکس حضور دارند.


مکان آن یک انبار قدیمی پارچه در دوطبقه و حدود ۸۰۰ متر مربع در یک منطقه صنعتی و کارگاهی استانبول است.


  1. به صورت کامل بازسازی شده و یک سال از افتتاح آن گذشته است.
  2. در حدود ۱۰۰ عضو فعال دارد که روزانه حدود ۳۰ نفر از آن ها حضور دارند و با همین تعداد تقریبا به نقطه سر به سر هزینه های جاری رسیده است و در حدود ۴ سال هم امید دارند بازگشت سرمایه صورت بگیرد.
  3. به صورت شبانه روزی و هفت روز هفته باز می باشد.
  4. نکته جالب برای من بیزینس مدل و سگمنت این مرکز کار اشتراکی بود که برگزاری رویداد و دورهمی و توسعه بازارشان کار اصلی محسوب می شد.
  5. لونت به این مرکز به چشم یک پلتفرم نگاه می کرد که مهیا کننده مکان، شبکه ارتباطی و رویدادها با افراد می باشد که از میزبان هنرهای نمایشی تا آتلیه شکلات و رویداد و آموزش می تواند باشد.
  6. از صبح تا ساعت ۶ عصر استفاده اصلی و شغلی از این فضاها می شود و بعد از این ساعت social life افراد را مهیا می کنند و به قسمتی از سبک زندگی آن ها تبدیل می شود.
  7. یکی دیگر از مشتریان آن ها شرکت های بین المللی هستند که می خواهند کسب و کارشان را در شهرهایی مثل استانبول توسعه دهند و به نوعی آنجا دفتری داشته باشند.
  8. حدود ۶۰ درصد از مخاطبان آن مردان و ۴۰ درصد هم زنان هستند. مردان در حوزه های فنی و تکنولوژی مشغول هستند و خانم ها بیشتر در حوزه بازاریابی و طراحی فعالیت می کنند.

حتما بخوانید: پرسشنامه ویژگی های شخصیتی کارآفرینان (ارزش آفرینان)



و اما چرا این مکان را در یک منطقه صنعتی و کارگاهی استانبول راه اندازی کرده اند:

  1. مابین دو منطقه تجاری مهم است و چون شرکت های تجاری سالن آن ها را برای کلاس و کارگاه و رویداد کرایه می کنند، باید نزدیک به آن ها باشند.
  2. مقدار اجاره آن نسبت به مابقی نقاط استانبول بسیار مناسب تر است.
  3. به دلایل شخصی و دوری از مناطق شیک و بودن در جایی که فعال و پویا است.


Impact Hub

ایمپکت هاب یک مرکز کار اشتراکی جهانی است که در حدود ۱۰۰ شعبه و بیش از ۱۵ هزار عضو فعال دارد و خدمات آن برای اعضا استفاده از شبکه اجتماعی و ارتباطی دیگر اعضا و فعالان آن و همچنین حضور در رویدادهای اختصاصی و تاثیرگذاری در زندگی شغلی حاضرین ایمپکت هاب است. برخی از تیم های حاضر در آن توسط شتابدهنده هایی خارج از ایمپکت هاب در آنجا مستقر شده اند.

  1. برای گرفتن نمایندگی و شعبه ای از آن باید در حدود ۱۷۰۰۰ دلار بپردازید و البته درصد کمی از فروش رویدادهایی که برگزار می کنید را هم باید به دفتر مرکزی پرداخت کنید.
  2. تاثیرگذاری و فراهم کردن محیط مناسب و ارتباطات خوب، ارزش پیشنهادی این مرکز بود.
  3. مشتریان آن عمدتا استارتاپ ها، کارآفرینان اجتماعی، فریلنسر ها(freelancer) بودند.
  4. این مرکز هم حدود یک سال بود که در چهار طبقه با مساحت حدود ۲۵۰ متر مربعی افتتاح شده بود.
  5. فاصله سه مرکزی که من بازدید کردم به هم خیلی نزدیک بود.
  6. بیشتر برای کسانی مناسب بود که می خواستند با فضای بین المللی فاصله نزدیک تری داشته باشند.
  7. در گوشه طبقه همکف و در فضای مشرف به خیابان یک coffee bar بود که مدیریت آن را یک سری ناشنوا به عهده داشتند.



دفاتر کار همگی به صورت شبانه روزی باز بود ولی به خاطر مسائل اخلاقی و جلوگیری از سوءاستفاده تمام فضاها و دفاتر دارای دیوار شیشه ای بودند.


در تمام این مراکز طراحی ها خلاقانه و اکثر فضاها منعطف و قابل جابه جایی بود.


خانم Ece مدیر و هماهنگ کننده ارتباطات ایمپکت هاب دراستانبول به همراه خانم Mine


dome

این دفتر که در فاصله نزدیکی از ساختمان ایمپکت هاب و هابیتا بود، دفتر منطقه ای و آموزشی گوگل در استانبول می باشد.


در حقیقت یک Share Office بود.


طبقه اول این share office به عنوان دفتر و مرکز آموزش گوگل در شهر استانبول مورد استفاده بود.


در هنگامی که من در آنجا بودم کمپ و مدرسه تابستانی گوگل برقرار بود.


در ترکیه به انکوباتورها وام و امتیازات دولتی تعلق می گیرد ولی برای شتابدهنده ها (Accelarator) و مراکز کار اشتراکی (CoWorking Space) امتیاز خاصی توسط دولت در نظر گرفته نمی شود. گویا اگر استارتاپ ها در حوزه high Tech باشند، دولت وام و کمک بلاعوض به آن ها ارائه می کند.







از مدیر آن پرسیدم برای تاسیس یک مرکز کار اشتراکی چه چیزی لازم است؟



گفت : مشخص کردن بازار هدف، یک ساختمان با اجاره ارزان، اسباب و اثاثیه اداری، یک اینترنت پر سرعت و یک لب خندان.
با اینکه استانبول یکی از اکوسیستم های فعال و نوپا و با رشد سریع در منطقه می باشد ولی آنجا هم مثل ایران خودمان، حباب ساختن، کلاه برداری به نام و بهانه استارتاپ، نمایش و show راه انداختن و … رواج دارد ولی با این حال افراد و اماکنی هستند که بدون حاشیه و با صبر فقط به دنبال انجام کارهای صحیح می باشند.





https://isfahanplus.ir/%da%af%d8%b2%...-%d8%af%d8%b1/