Guy Kawasaki در کتاب “The Art of The start 2” به مفهوم جدیدی با عنوان MVVVP اشاره می کند. قبلا مفهوم MVP در حوزه استارتاپ ها بسیار شنیده شده و آشناست. MVP درواقع کمینه محصول پذیرفتنی است که شما آن را برای کسب و کار خود آماده می کنید تا به ساده ترین شکل ممکن، نشان دهید محصول یا خدمتی که می خواهید به مشتریان ارائه دهید چیست و چگونه می خواهید از آن درآمد کسب کنید؟ بعد از مشاهده بازخورد مشتریان می توانید با اطمینان بیشتری شروع به ساخت محصول واقعی خود نمایید. این موضوع تا حد زیادی از هدررفتن منابع شما جلوگیری می کند.

اما مفهوم جدید MVVVP مخفف Minimum Viable Valuable Validated Product است. این عبارت یعنی اینکه محصول اولیه شما اگر در حالت کمینه پذیرفتنی باشد کافی نیست و دو شرط دیگر به آن اضافه شده است. اول اینکه باید ارزشمند نیز باشد و صاحب کسب و کار از طریق آن فقط به دنبال درآمد نباشد، بلکه این محصول ارزشی به این دنیا اضافه کند.

مورد دوم این است که محصول شما چشم انداز شما و سازمان تان را دنبال کند و به آن اعتبار بخشد.
برای مثال اولین آیپاد که به بازار آمد فقط viable نبود یا بعبارتی در تولید آن فقط به اینکه سریع وارد بازار شود و سود دهد توجه نشده بود. بلکه ارزشمند (Valuable) هم بود، چراکه اولین راه برای خرید قانونی و آسان موزیک برای یک دستگاه دستی شکل گرفته بود. همچنین مردم به دنبال دیوایس هایی با ظاهر باشکوه و زیبا بودند که اپل در این موضوع فراتر از چیزی که انتظار میرفت ظاهر شد. پس این محصول چشم اندازهای کمپانی اپل را نیز دنبال می کرد و به آن ها اعتبار می بخشید(Validated).

ولی موضوع اصلی اینجاست که حتی اگر شما از MVP فراتر بروید و یک MVVVP آماده کنید هم کافی نیست. این مشتریان واقعی شما هستند که مشخص می کنند مزایا و معایب محصول شما چیست. پس به سراغ مشتریان تان بروید و از نزدیک ببینید که چطور از محصول شما استفاده می کنند.

منبع: The Art of The start 2
لازم به ذکر است که این موضوع از مقاله MVVVP سایت دکتر استارتاپ الهام گرفته شده است.

https://isfahanplus.ir/mvvvp/