کار در یک استارت‌آپ برای بسیاری از کارجویان یک رویاست. در سال ۲۰۱۶، ۶۵ درصد نیروی کار سنگاپور در بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME ها) استخدام‌شده بودند. زندگی استارت‌آپی، برای کارجویان صرف‌نظر از تجربه، یک گزینه جذاب است. کسی هست که دوست نداشته باشد در محیطی غیررسمی کار کند؟ محیطی که در آن‌همه همکاران رفتاری دوستانه دارند و پیشرفت شرکت به شکلی سالم در تمامی سطوح حس می‌شود؟ اگرچه این تجربه بسیار خوشایندی است، اما تداوم آن و لذت‌بخش بودن کار در استارت‌آپ نیازمند شکیبایی و تلاش بسیار است. بگذارید صریح بگویم: درنهایت، درآمد شما به‌اندازه خرید ملزومات اصلی برای خود و خانواده‌تان خواهد بود. فرض کنیم بالاخره در استارت‌آپی که از روز اول چشمتان به دنبالش بود کار پیداکرده‌اید. خب که چی؟

در اینجا نیز مثل هر شغل دیگری، قبل از آنکه پیشنهاد آن‌ها را قبول کنید، به فکر اطمینان از تداوم شغلتان هستید. بنابراین شروع می‌کنید به مذاکره درباره حقوق و مزایا. اما برخلاف مشاغل دیگر، استخدام در استارت‌آپ روند متفاوتی دارد. درواقع، شیوه مذاکره درباره قراردادتان برای مثال با شرکت‌های چندملیتی فرق می‌کند. در اینجا نکاتی را بیان می‌کنیم که قبل از امضای قرارداد با یک استارت‌آپ بهتر است آن‌ها را در نظر بگیرید.

تکالیف خود را انجام دهید
بزرگ‌ترین اشتباه شما قبل از مذاکره درباره هر شغلی، این است که درباره عملکرد شرکت اطلاعاتی نداشته باشید. این مسئله به‌ویژه درباره استارت‌آپها در مقایسه با شرکت‌های بزرگ‌تر مصداق دارد. اگرچه استارت‌آپ‌ها می‌توانند در ظاهر جسارت شرکت‌های چندملیتی را داشته باشند، اما در واقعیت نمی‌توانند از همان ابتدا حقوقی شش‌رقمی را به شما پرداخت کنند. حتی شاید مجبور باشید حسابی چانه‌بزنید تا بسته جبران خدمات قابل‌توجهی را دریافت کنید. بنابراین اگر از همان ابتدا تقاضای دریافت حقوق چشمگیر داشته باشید ممکن است آن‌ها از ادامه کار با شما صرف‌نظر کنند.
مشخص کنید که اقتصاد استارت‌آپ در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد و کارفرمایان بالقوه شما چه ارزیابی از خودشان در آن اقتصاد دارند. اگر بدانید جامعه استارت‌آپ‌های کشورتان در چه جایگاهی قرار دارد بهتر می‌توانید میزان و حد مذاکرات خود را مشخص کنید. استارت‌آپ‌ها در بهترین حالت معمولاً مطابق با میانگین حقوق و مزایای فعلی کشورشان فعالیت می‌کنند.
تحقیق درباره مدل کسب‌وکار استارت‌آپ‌ها می‌تواند به شما کمک کند که متوجه شوید آن‌ها تمایل دارند چه قدر به کارکنان‌شان حقوق بدهند و انتظار دارند در آینده نزدیک تا چه حد رشد داشته باشند.
شاید برخی از کارفرمایان تمایل داشته باشند تا حقوقی بالاتر از میانگین به کارمندان خودپرداخت کنند. شاید هم برخی از آن‌ها به‌جای پرداخت حقوق چشمگیر در زمان حال، از شما بخواهند تا روی آینده در شرکت «سرمایه‌گذاری» کنید. برای مثال، اگر آن‌ها پیش‌بینی کنند که طی دو سال آینده رشد چشمگیری خواهند داشت، می‌توانید از حقوق ناچیز فعلی چشم‌پوشی کرده و به رشد آتی فکر کنید.
اگرچه می‌توانید به‌راحتی از طریق گوگل به این اطلاعات دست پیدا کنید، اما نترسید و از خود کارفرماها هم سؤال کنید. به خاطر داشته باشید که آن‌ها هم می‌خواهند شما موفق شوید. حتی اگر نتوانند این اطلاعات را آشکار کنند، بازهم ارزش دارد که خواسته خود را مطرح کنید.

سهام شرکت را در نظر بگیرید
یکی از گزینه‌هایی که کارمندان اغلب فراموش می‌کنند، خرید سهام شرکت است. زیبایی کار برای استارت‌آپ همین گزینه سهام به شکل کمک (grant) یا گزینه (option) است که در اختیار تیم استارت‌آپ قرار دارد. شما در تیم کار می‌کنید نه برای تیم. در استارت‌آپ‌ها (مخصوصاً استارت‌آپ‌های کوچک‌تر)، برخلاف شرکت‌های بزرگ‌تر که شما را کارمند خود می‌دانند، افرادی که استخدام می‌شوند، به‌منزله مؤسس شرکت هستند.
استارت‌آپ‌ها ممکن است به‌جای پرداخت حقوق بالا تصمیم بگیرند شما را سهام‌دار شرکت کنند و برای این کار از سهام به شکل کمک (grants) (که مطابق آن به‌محض استخدام شدن، مالک سهام می‌شوید) یا گزینه (options) (که مطابق آن می‌توانید سهامی را به قیمتی معین خریداری کنید) استفاده کنند. میزان مذاکره در این زمینه بستگی به این دارد که استارت‌آپ قبلاً عرضه سهامی عمومی داشته است یا خیر. مذاکره با استارت‌آپ‌ها بعد از عرضه عمومی معمولاً راحت‌تر است. به بیان ساده‌تر، استارت‌آپ به شما اجازه می‌دهد تا روی آینده‌ای سرمایه‌گذاری کنید که خودتان می‌توانید در دستیابی به آن کمک کنید. استارت‌آپ به دلیل اندازه‌ای که دارد یکی از معدود مدل‌های کسب‌وکاری است که در آن عملکرد یک کارمند می‌تواند روی کاهش یا افزایش قیمت سهام تأثیر بگذارد.

خود را بشناسید
مذاکره درباره حقوق و مزایای استارت‌آپ بدین معنی نیست که هر چه پیشنهاد کردند، بپذیرید. اگر مطمئن هستید که ارزش شما بیشتر از حقوق پیشنهادی آن‌هاست، نظر خود را ابراز کنید. بدترین حسی که یک کارمند می‌تواند داشته باشد، حس کم‌ارزش دیده شدن است. اگر حقوقی که به شما می‌دهند کمتر از ارزشی است که به نظر خودتان دارید، این مسئله عملکرد شما را در شرکت تضعیف می‌کند. بنابراین محکم اما مؤدب مذاکره کنید. اعتمادبه‌نفس، علاقه ایجاد می‌کند، اما هیچ‌کس گستاخی را دوست ندارد.
مذاکره، درکنار حقوق مالی، عوامل دیگری را نیز، شامل می‌شود. وقتی شغلی به شما پیشنهاد می‌شود، هیچ اشکالی ندارد که درباره مزایا سؤال کنید. مزایا بخشی از یک پیشنهاد شغلی مناسب را تشکیل می‌دهد و نشان‌دهنده وضعیت کارفرماست. درواقع ۷۹ درصد شرکت‌ها عقیده دارند که مزایا برای حفظ کارمندان ضروری است. اگرچه تیم‌هایی که تازه‌ کارشان را شروع کرده‌اند ممکن است چنین گزینه‌هایی نداشته باشند، اما شرکتی که خوش‌نام باشد چنین مزایایی را به کارمندانش ارائه خواهد کرد.
همچنین می‌توانید درباره زمان و مکان مذاکره کنید. امروزه شرکت‌ها از ساعات کاری و مکان‌های کاری انعطاف‌پذیر استقبال می‌کنند. اگر علاوه بر کار، مسئولیت‌های دیگری (مانند نگهداری از کودکان در منزل) نیز دارید، حتماً بیان کنید، به‌خصوص اگر مطمئن هستید که این شرایط کاری انعطاف‌پذیر می‌تواند به بهره‌وری شما کمک کند.
کلید مذاکره، اعتمادبه‌نفس است
داشتن اطلاعات مهم درباره شرکت و شناخت خودتان اولین گام برای مذاکره درباره قراردادی است که به نفع طرفین باشد. تیم استارت‌آپ همان‌قدر که به فکر موفقیت خود است به فکر موفقیت شما نیز هست. درنهایت بهترین راه برای اینکه تشخیص بدهید شغلی مناسب شماست یا نه، این است که از خود بپرسید: «آیا اینجا برای من مناسب است؟»



فایل صوتی:

۲۱.۳MB


http://www.ictstartups.ir/fa/content/55189
www.techinasia.com