کسی نمی‌خواهد پی در پی با سرمایه‌گذاری در بازار سهام متحمل ضرر شود و البته کسب سودهای جزئی هم دلخواه هیچکس نیست. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری نیازمند برقراری نوعی تعادل است. شما نمی‌خواهید خیلی ریسک کنید و همه چیز را از دست بدهید، اما در عین حال به سودی نیاز دارید که حداقل، از رشدی برابر با میزان تورم برخوردار باشد.

در مورد افرادی که در گذشته سرمایه‌ی خود را از دست داده‌اند قابل درک است که بخواهند سرمایه‌شان را در جایی با ریسک کم و مطمئن انباشته کنند. اما بیش از اندازه محافظه‌کارانه عمل کردن می‌تواند آسیب بیشتری به شما بزند، به خصوص اگر بازده شما با نرخ تورم همخوانی نداشته باشد. در اینجا با هم به ۴ نشانه‌ای که معلوم می‌کند «آیا بیش از حد محافظه‌کارانه سرمایه‌گذاری می‌کنید؟» نگاهی می‌اندازیم:
۱. بخش عمده‌ی سرمایه‌تان را به خرید اوراق قرضه اختصاص داده‌اید

سقوط بازارهای سهام امریکا در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ بسیاری از سرمایه‌گذاران را از این بازار فراری داد. بسیاری از این افراد که هم‌اکنون در آستانه‌ی بازنشستگی خود قرار دارند، برای سرمایه‌گذاری در سهام هنوز دچار ترس و دلهره هستند. بسیاری از آنها می‌گویند ترجیح می‌دهند بازده کمتری داشته باشند که از امنیت و ثبات آن اطمینان بیشتری داشته باشند، تا اینکه همه‌ی سرمایه‌شان را در یک رکود اقتصادی دیگر از دست بدهند.
شکی وجود ندارد که همزمان با نزدیک شدن به زمان بازنشستگی مالی، محافظت از اندوخته‌های مالی اهمیت پیدا می‌کند اما اینکه سرمایه‌تان را در حال افزایش ببینید هم مهم است. به دلیل اینکه پس از بازنشستگی دو دهه یا بیشتر زمان در پیش دارید، به عنوان یک سرمایه‌گذار باید نرخ سودی را برای خود در نظر بگیرید که حداقل با نرخ تورم برابری کند و در عین حال امیدوار باشید که از آن پیش خواهد افتاد. اگر نرخ سود شما خیلی کم باشد، ارزش پولتان افت می‌کند، یعنی میزان کم‌تری سود در مقابل هزینه‌ی صورت گرفته عاید شما می‌شود.
برای جلوگیری از این اتفاق سرمایه‌گذار باید مطمئن شود که پرتفولیو (سبد سرمایه‌گذاری) متنوعی را برای خود تدارک دیده است که هم از سهام و هم از اوراق قرضه در آن وجود دارد. اگر سبد سرمایه‌گذاری شما عمدتاً به اوراق قرضه اختصاص یافته نشانه‌ی واضحی است که بیش از اندازه محافظه‌کارانه عمل می‌کنید.

۲. میزان سود شما با اهداف از پیش تعیین‌شده‌تان مطابق نیست

دلیل اصلی شما برای سرمایه‌گذاری افزایش مقدار پول‌تان است. کسانی که برای بازنشستگی مالی یا سایر اهداف، به سرمایه‌گذاری و پس‌انداز اقدام می‌کنند، می‌دانند که برای اینکه بتوانند به اهداف مالی خود دست پیدا کنند، تا چه میزان به افزایش سرمایه‌شان نیاز دارند. اما اگر پول شما با سرعت لازم رشد نمی‌کند یا سود حاصل نمی‌تواند پاسخگوی اهداف مالی شما باشد، می‌تواند نشانگر محافظه‌کارانه بودن انتخاب‌های سرمایه‌‌گذاری شما باشد.
برای اینکه پول شما بتواند حداقل همگام با تورم رشد کند، باید میزانی از ریسک را بپذیرید. این به آن معنا نیست که فقط باید در سهام‌های با ریسک بالا سرمایه‌گذاری کنید، بلکه به این معناست که باید به اندازه‌ی کافی در معرض بازار سهام قرار بگیرید تا بتوانید مقدار مناسبی سود کسب کنید. در غیر این صورت در زمان بازنشستگی با کسری بودجه مواجه می‌شوید که شما را مجبور به کاهش دادن سطح کیفیت زندگی‌تان خواهد کرد.
۳. وقتی به اندازه‌ای پس‌انداز کرده‌اید که می‌توانید بیش از اینها ریسک کنید







انباشتن میزان قابل ملاحظه‌ای از سرمایه، برای گذران زندگی در زمان بازنشستگی هدف بسیاری از شاغلین است. برخی در این راه بسیار موفق عمل می‌کنند در حالی که برخی دیگر برای پس‌اندازِ مقدار کمی پول هم به مشکل برمی‌خورند. اگر در دسته‌ی اول قرار دارید و نزدیک بازنشستگی هستید، احتمال دارد در دسته‌ی محافظه‌کاران و در حالت ایمن نگه داشتنِ خود از ریسک قرار داشته باشید. این یعنی سرمایه‌گذاری شما بیشتر به سمت موارد ایمن‌تر مانند اوراق قرضه و گواهی سپرده متمایل شده است. اما اگر همین حالا برای بازنشتگی به قدر کافی پول در صندوق ذخیره دارید دیگر بیش از اندازه محافظه‌کار بودن بهترین انتخاب شما نخواهد بود.
بعد از همه‌ی این حرف‌ها، اگر به قدر کافی پول پس‌انداز کرده‌اید پس می‌توانید از عهده‌ی اندکی ریسک بیشتر برآیید. اگر از لحاظ پس‌انداز کردن خود را در موقعیت خوبی می‌بینید، و در عین حال میزان زیادی از سرمایه‌تان را به اوراق قرضه اختصاص داده‌اید، این نشان‌ می‌دهد که به ریسک بیشتری در زندگی‌تان احتیاج دارید.

۴. تا بازنشستگی سال‌های زیادی در پیش دارید

پس‌انداز و محافظت از سرمایه دو موردی هستند که ورد زبان افرادی‌ست که به بازنشستگی نزدیک‌اند. اما اگر جوان هستید و سال‌های زیادی قرار است به عنوان نیروی کار فعالیت کنید، در این صورت محافظه‌کار بودن ممکن است آسیب زیادی به سرمایه‌ی شما در بلندمدت برساند که به دلیل اثر تجمعی پیش می‌آید. هر چه مدت زمان بیش‌تری پول خود را در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنید بیش‌تر رشد خواهد کرد.
اما اگر برای مثال در دهه‌ی سوم زندگی خود هستید و رویکردی محافظه‌کارانه به سرمایه‌گذاری دارید شاهد رشد سرمایه‌ی خود با نرخ مناسبی نخواهید بود. به علاوه شما سبد سرمایه‌تان را در معرض افت ارزش قرار می‌دهید، که به معنای کاهش قدرت خرید پول شما در گذر زمان است. اگر تازه وارد بازار کار شده‌اید یا زمان زیادی تا بازنشستگی فرصت دارید و متوجه شدید که سبد سرمایه‌گذاری شما پر از سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک کم و ایمنی بالاست، زمان آن رسیده که اهداف، زمان پیش‌ِ رو و تحمل ریسک عاقلانه را مد نظر قرار دهید. طبیعی است که بخواهید از سرمایه‌تان محافظت کنید اما تاریخ نشان داده است که بعد از هر افت در بازار سهام، سهم‌ها ضررِ به وجود آمده و حتی مقداری بیش‌ از آن را جبران می‌کنند. به دلیل نقش زمان در این فرآیند است که کارکنان جوان‌تر می‌توانند ریسک بیشتری را به نسبت همتایان مسن‌تر خود تحمل کنند.
در آخر اینکه

سرمایه‌گذاری نیازمند برقراری تعادل بین تلاش برای افزایش سرمایه به همراه تحمل ریسک بیشتر و محافظت از سرمایه فعلی با تحمل ریسک‌های منطقی تر است. درست است که محافظه‌کارانه عمل کردن، خصوصا زمانی که بازار در نوسان باشد، منطقی‌تر به نظرمی‌رسد، اما بیش از اندازه محافظه‌کار بودن می‌تواند عواقبی مانند کاهش ارزش پول به نسبت تورم یا کسری قابل‌توجه در زمان بازنشستگی‌ را به همراه بیاورد.






برگرفته از: Investopedia


https://www.chetor.com/2531-%d8%a2%d...9%87%e2%80%8c/