این روزها خیلی‌ها به دنبال شغل مناسب می‌گردند، اما فقط متقاضیانی در این رقابت پیروز خواهند شد که با یک رزومه‌ی نه فقط پُر و پیمان، بلکه جذاب و گیرا وارد میدان شوند. در ادامه، به ۷ نکته‌ی طلایی پیرامونِ رزومه‌نویسی اشاره می‌کنیم که شانس استخدام‌ شدن‌تان را افزایش می‌دهند. پس با ما همراه باشید تا مهارت رزومه‌نویسی خود را تقویت کنید و ببینید یک رزومه جذاب چه ویژگی‌هایی دارد.

۱. اطلاعات تماس‌تان را در دسترس و جلوی چشم بنویسید

مدیران بخش استخدام اینقدر سرشان شلوغ است که اصلا وقت نمی‌کنند در رزومه‌ی‌تان از این قسمت به آن قسمت، دنبال اطلاعات تماس بگردند. پس برای اینکه شغل مورد نظرتان را از دست ندهید، آدرس ایمیل‌تان را هایپِرلینک یا زیرخط‌دار کنید. چنانچه آدرس پستی‌ خود را کاملِ کامل بنویسید، همواره این احتمال وجود دارد که اطلاعات شخصی‌تان مورد سرقت قرار بگیرند. بنابراین، همین که نام استان، شهر و کدپستی‌تان را بنویسید کفایت می‌کند. در صورتی که فکر می‌کنید محتویات حساب‌های کاربری‌تان در شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین ممکن است به استخدام‌تان کمک کند، بد نیست به پروفایل لینکدین و سایر شبکه‌های اجتماعی خود نیز لینک دهید.
۲. مطالب را طوری تنظیم کنید که هیچ نکته‌ی مهمی از چشم خواننده دور نماند

خیلی از ما تحت تأثیر دنیای اینترنت عادت کرده‌ایم که وقتی متنی به دست‌مان می‌رسد، خودمان را مجبور نکنیم که کلمه‌به‌کلمه‌اش را از بالا تا انتهای صفحه بخوانیم، بلکه مدام چشم می‌چرخانیم و از بعضی قسمت‌ها با سرعت عبور می‌کنیم. به همین دلیل، رزومه‌ی‌ خود را طوری تنظیم کنید که قسمت‌های مهمش نادیده گرفته نشوند. شاید بد نباشد نکاتی را که قابلیت‌های‌تان را نشان می‌دهند بولد یا برجسته کنید تا هنگام چشم چرخاندن در صفحه گم نشوند.
۳. ظاهر رزومه‌‌ را خاص و چشم‌گیر طراحی کنید

سعی کنید ظاهر رزومه‌ی خود را به شکلی طراحی کنید که خاص و چشم‌گیر باشد. البته اینکه چقدر اجازه دارید در ظاهر رزومه‌ی‌تان خلاقیت به خرج دهید، تا حد زیادی به ماهیت شغلی که درخواست می‌کنید، بستگی دارد. مثلا یک گرافیست طبیعتا بیشتر می‌تواند روی طراحی رزومه‌ی خود مانُور دهد تا یک حسابدار.
پیشنهاد می‌کنیم رزومه‌ی‌تان را تک‌رنگ طراحی نکنید، اما حواس‌تان باشد که در انتخاب رنگ‌ها دقت کافی به خرج دهید. برای اینکه حرفه‌ای‌تر به نظر برسید، بهتر است فقط قسمت‌های هِدِر یا همان سرصفحه را با رنگ آبی بنویسید و در مابقی قسمت‌ها از رنگ مشکی استفاده کنید. در مورد سبک حروف هم می‌توانید به طور مثال به جای فونت رایج و پرکاربرد «نازنین» از فونت تبسم به طراحی استاد اسدالله چهره‌پرداز یا فونت‌های دیگری استفاده کنید که با سلیقه خودتان و الزامات حرفه‌ای تناسب داشته باشند.

بزرگ‌ترین اشتباهی که تازه‌کاران مرتکب می‌شوند این است که اطلاعات‌شان را در قالب‌های آماده وارد می‌کنند. با استفاده از قالب‌های آماده در وقت‌تان صرفه‌جویی می‌شود، اما ممکن است این کارتان توی ذوقِ کارفرما بزند و به همین دلیل کنار گذاشته شوید. در عوض، پیشنهاد می‌کنیم رزومه‌ی‌تان را به‌سلیقه‌ی خودتان طراحی و سازماندهی کنید، طوری که نشان دهد مناسب‌ترین فرد برای آغاز همکاری هستید.





۴. کلیدواژه‌هایی به کار ببرید که در نرم‌افزارهای جست‌وجوگر قابل ردیابی باشند

توجه داشته باشید که بسیاری از شرکت‌های بزرگ در انتخاب متقاضیان از نرم‌افزارهای رایانه‌ای استفاده می‌کنند. پس برای اینکه رزومه‌ی‌تان کاملا در جست‌و‌جوی نرم‌افزاری حذف نشود، از کلیدواژه‌های صحیح استفاده کنید. تغییرات خیلی جزئی مانند تبدیل عبارت «خدمات به مشتری» به «روابط با مشتری» می‌تواند در پذیرفته یا رد شدن رزومه‌ی‌تان تأثیر بگذارد.
۵. به جای اینکه از اهداف‌تان بنویسید، خلاصه‌ای کوتاه از سوابق شغلی خود ارائه دهید

امروزه مدیران منابع‌انسانی کاری به کار اهداف شغلی درخواست‌دهندگان ندارند، بلکه همه‌ی تلاش‌شان فقط این است که بهترین‌ها را استخدام کنند، یعنی شخصی که بیشترین مطابقت را با معیارهای‌ مدنظرشان داشته باشد. بنابراین از به‌کار بردن جملاتی که هدف‌تان را توضیح می‌دهند جدا خودداری کرده و در عوض، رزومه‌ی‌تان را با خلاصه‌ای کوتاه از سوابق حرفه‌ای خود شروع کنید. بنویسید که چند سال سابقه‌ی کار دارید، کدام عناوین شغلی را تجربه کرده و به کدام دست‌آوردها رسیده‌اید. مثلا اگر نویسنده‌ی وبلاگ هستید، بنویسید که برای کدام وبلاگ‌ها تولید محتوا کرده و چقدر سودآور بوده‌اید. به عبارت دیگر، دستاوردهای‌تان را پررنگ کنید تا کارفرما بداند که کارتان را بلد هستید و با چند و چون شغلی که درخواست داده‌اید، ناآشنا نیستید. دیگر اینکه برای تیتر قسمتِ خلاصه‌ی سوابق کاری از عبارتی استفاده کنید که حوزه‌ی تخصصی‌تان را مشخص‌تر جلوه دهد.

۶. از فهرست کردن مهارت‌های‌تان بپرهیزید

مهارت‌ها و استعدادهای‌ خود را در قسمتی که تجارب شغلی‌تان را نوشته‌اید بگنجانید. یادتان باشد که کارفرما به دنبال فهرست بلندبالای مهارت‌های‌ متقاضیان نیست، بلکه می‌خواهد بداند که شخص شما چرا و چطور به‌درد شرکتش می‌خورید. اما یک استثنا هم وجود دارد و آن اینکه وقتی برای فرصت‌های شغلیِ مهارت‌محور مثل کارشناس فناوری اطلاعات درخواست می‌دهید، اشکالی ندارد که در یک قسمت مجزا به مهارت‌های مرتبطتان نیز اشاره کنید، چرا که این قبیل فرصت‌های شغلی به افرادی با مهارت‌های مشخص احتیاج دارند.



۷. روده‌درازی نکنید

نه اینکه مجبور باشید کل رزومه‌ی‌تان را فقط به یک صفحه محدود کنید، چون در بعضی موارد واقعا نمی‌شود همه چیز را فقط در یک صفحه گفت، اما حواس‌تان باشد حتی یک کلمه اضافه ننویسید. رزومه‌ی دو صفحه‌ای برای شخصی که ۳۰ سال تجربه‌ی کاری دارد عادی است، اما نه برای یک تازه فارغ‌التحصیل.

جملات طولانی یا کلمات قُلمبه‌سُلمبه به کار نبرید و سعی کنید نوشتارتان تا حد امکان ساده و قابل فهم باشد. قرار نیست در رزومه‌ی خود به داستان زندگی‌تان اشاره کنید، بلکه فقط به اطلاعات شغلی مرتبط بپردازید. از افعال مجهول و علائم اختصاری استفاده کنید تا مجبور نشوید جملات طولانی بنویسید. خلاصه اینکه طول هر پاراگراف از سه یا چهار خط بیشتر نشود.
رزومه بی‌شباهت به کمپین تبلیغاتی نیست. چنانچه این کمپین به اندازه‌ی کافی پرمحتوا و گیرا نباشد، مورد توجه مدیران منابع‌انسانی قرار نخواهد گرفت. پس این مرتبه که اقدام به نگارش رزومه می‌کنید، از رعایت نکاتی که گفتیم غافل نشوید.



برگرفته از: time.com blog.olx.com.pk



https://www.chetor.com/11772-%db%8c%...1%d8%af%d8%9f/