یکی از مزیت‌های مالکیت یک کسب‌وکار موفق، بهره بردن از سودی است که کسب‌وکار خلق می‌کند. فرقی نمی‌کند شرکتی باشد که خودتان از هیچ آن را ایجاد کرده‌اید یا سهام یک شرکت چندملیتی که برای دوران بازنشتگی تهیه کرده‌اید، وقتی شرکتی تصمیم می‌گیرد بخشی از درآمدهای پس از کسر مالیاتش را به شما پرداخت کند، آنچه به شما پرداخت می‌کند «سود تقسیمی» نام دارد.


دلیل اهمیت سود تقسیمی چیست

بنا بر نظریه‌های بنیادی مالی هدف همه‌ی شرکت‌ها پرداخت سود تقسیمی در زمان حال یا در آینده است (اگر شرکتی که سود تقسیم نمی‌کند پیوسته رشد می‌کند به این دلیل است که سرمایه‌گذاران انتظار دارند سرانجام در مقطعی این سود انباشته به آنها پرداخت شود یا امیدوار هستند شخص یا بنگاهی به امید سود انباشته‌ی بالای شرکت آن را بخرد).
شرکت‌ها در دوران شکوفایی و رشد سریع اقتصادی سود تقسیم نمی‌کنند، زیرا ترجیح می‌دهند درآمد خود را صرف اقدامات توسعه‌ای بکنند. مالکان و سهام‌داران مخالفتی با این کار نمی‌کنند، زیرا باور دارند فرصت‌های پیشِ‌ روی شرکت منجر به خلق سودهای کلان‌تری در آینده می‌شود.
چرا سرمایه‌گذاران به سود تقسیمی اهمیت زیادی می‌دهند؟






تمرکز بر سود تقسیمی مزیت‌های گوناگونی دارد.
خلق و اعلام سود تقلبی غیرممکن است. ممکن است شرکت‌ها سود تقسیمی را پرداخت کنند یا تصمیم به انباشت آن بگیرند، اما تحقیقات علمی متعدد نشان داده‌اند «کیفیت سوددهی» شرکت‌هایی که سود تقسیمی پرداخت می‌کنند بالاتر از شرکت‌هایی که آن را پرداخت نمی‌کنند. شرکت‌هایی که سود تقسیم (پرداخت) می‌کنند در گذر زمان عملکرد بهتری نسبت به شرکت‌هایی دارند که سود تقسیم نمی‌کنند.

بازده (نقدی) سود سهام (dividend yield) شرکت‌ها نشانه‌ای برای تعیین ارزش شرکت‌ها است.
شرکت‌های معتبر سابقه‌ی خوبی در پرداخت و افزایش سود تقسیمی حتی در دوران سخت اقتصادی دارند. یک نمونه‌ی بارز، شرکت معتبر «هرشی» (Hershey) است که در سال ۲۰۱۵ برای سیصد و چهل و دومین بار اقدام به پرداخت بی‌وقفه‌ی سود تقسیمی کرد. این شرکت پرداخت سود تقسیمی را در سال ۱۹۲۹، درست پیش از بدترین بحران اقتصادی ۶۰۰ سال اخیر آغاز کرد و در تمام این سال‌ها با وجود جنگ‌، تورم، رکود، ریاست جمهوری افراد مختلف، ترور یک رئیس‌جمهور، تهدید حمله‌ی هسته‌ای، شیوع بیماری‌های مرگبار، حملات تروریستی، جهش‌های اقتصادی، ورشکستگی‌‌ها، حباب‌های اقتصادی، نرخ بیکاری پایین یا بالا، شورش‌ها، فرود در ماه و وقایع و رخدادهای بیشمار دیگر این کار را ادامه داد، زیرا در تمام این سال‌ها مردم همیشه شکلات دوست داشته‌اند. تنها طی ۱۵ سال اخیر سود تقسیمی از نیم دلار به ازای هر سهم به ۲/۱۴ دلار به ازای هر سهم رسیده است که به معنای افزایش ۴۲۸ درصدی است.

در دوران رکود سود تقسیمی پشتوانه‌ای برای سهام است و از سقوط سهام آن جلوگیری می‌کند. همچنین سود تقسیمی زمان لازم برای ترمیم سبد سهام‌تان را پس از یک زیان بزرگ کاهش می‌دهد.
برای اینکه سود تقسیمی سهام شامل شما بشود، باید سهام مربوطه را پیش از تاریخ مجمع عمومی و تصویب صورت‌های مالی آن شرکت خریداری کنید. کسانی که بعد از این تاریخ اقدام به خرید سهام مربوطه کنند از سود تقسیمی آن دوره بهره‌ای نمی‌برند و باید تا دوره‌ی بعد منتظر بمانند. شرکت‌های معمولا تاریخ مشخصی را برای پرداخت سود نقدی اعلام می‌کنند.

شما می‌توانید سود دریافتی‌تان را دوباره صرف خرید سهام کنید؛ با این کار در واقع سودتان را دوباره در سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

سرمایه‌گذاری مبتنی بر رشد سود تقسمی چیست

برخی سرمایه‌گذاران بر خرید سهام شرکت‌هایی تمرکز می‌کنند که نرخ رشد چشمگیری در سود تقسیمی هر سهم دارند. شرکت‌هایی مانند استارباکس که بنا بر نظر تحلیل‌گران چشم‌انداز روشنی دارند، حتی اگر هم‌اکنون سود تقسیمی کمتری نسبت به دیگر شرکت‌ها داشته باشند در بلندمدت مثلا طی یک دوره‌ی ۱۰ ساله یا بیشتر سود خیلی بیشتری از شرکت‌های ذکر شده نصیب سهامداران‌شان می‌کنند.
سرمایه‌گذاری مبتنی بر بازده نقدی سود سهام چیست

برخی از سرمایه‌گذاران بالاتر بودن بازده نقدی سود سهام را معیار خرید سهام قرار می‌دهند، زیرا معتقدند این سهام به دلیل اینکه حداقل مشخصی از نسبت سود به درآمد یا جریان نقدی را پوشش می‌دهند، مطمئن‌تر هستند. چنین سرمایه‌گذارانی ممکن است به سهام شرکت‌هایی با رشد سود تقسیمی پایین‌تر اما با اطمینان بیشتر تمایل داشته باشند. این روش برای کسانی که به درآمد غیرفعال بالایی در چند دهه‌ی پایانی زندگی نیاز دارند، مناسب‌تر است.

سهام صادره بابت سود سهام چیست

گاهی به جای پرداخت نقدی سود شرکت‌ها به سهامداران سهام جدید ارائه می‌کنند. این سهام معمولا بیشتر از جنبه‌ی روانی تأثیرگذار است. سرمایه‌گذار ارزشی و کسی که «وارن بافت» او را راهنمای خود دانسته است، «بنجامین گراهام» (Benjamin Graham) تقریبا یک قرن پیش معتقد بوده است که شرکت‌هایی به طور منظم بابت سود سهام به سهام‌داران‌شان سهام می‌دهند، در واقع سود سهام را از طرف سهام‌داران دوباره سرمایه‌گذاری می‌کنند. کسانی که به پولش نیاز دارند می‌توانند این سهام را بفروشند و در مقابل دیگران به امید افزایش سرمایه‌شان در آینده، می‌توانند سهام جدیدشان را نگه دارند.




برگرفته از: thebalance.com


https://www.chetor.com/35594-%d8%b3%...c%d9%85%db%8c/