اکثر کسب و کارهای نوپا کار خود را بدون تزریق سرمایه از طرف سرمایه گذاران خطر پذیر یا سرمایه گذاران فرشته آغاز می کنند. به این اعداد و ارقام تعجب آور دقت کنید: سرمایه گذاران خطر پذیر تنها بودجۀ 0.05 درصد و سرمایه گذاران فرشته تنها بودجۀ 0.91 درصد از کسب و کارهای نوپا را تامین می کنند. بیایید این آمار و ارقام را در ارتباط با حدودا 543 هزار کسب و کار جدید که هر ماه در ایالت متحده شروع به فعالیت می کنند در نظر بگیریم .
با وجود بخت و اقبال بسیار کمی که برای دریافت مساعدات و تامین بودجه راه اندازی کسب و کار خود دارید٬ اگر درباره ی محقق ساختن ایده تان مصمم هستید٬ به احتمال فراوان مجبور خواهید بود که دست در جیب خود کنید و به تنهایی گلیم خود را از آب بیرون بکشید. این کار آسانی نیست اما می تواند با بازگشت تمام سرمایه ی شما چه به لحاظ فردی و چه به لحاظ اقتصادی سود و منفعت سرشاری را نصیب شما کند.
در ادامه به 10 نکته ای اشاره می کنیم که به شما کمک می کند بتوانید تنها با اتکای به خود در مسیر موفقیت حرکت کنید:
1.در خصوص بازار و محیط رقابتی بطور دقیق تحقیق کنید
قبل از اینکه دست به انجام هر کاری بزنید باید مطمئن شوید که از فرصت تجاری مناسبی برای زیست و رشد برخوردار می باشید. آیا محصول یا خدماتی که قصد عرضه آن را دارید هم اکنون در بازار موجود است؟ در صورت وجود بازار رقابتی، مشتریان چگونه می توانند میان کالا و خدمات شما و رقبایتان تمایز قائل شوند؟ ملاک برتری شما چیست؟ ویژگی منحصر به فرد کالا و خدمات شما چیست؟
برخی از شرکت ها با استفاده از نرم افزارهای به شدت موفقِ SaaS توانسته اند محصولات خود را به راحتی پیش از تولید بفروشند و بدین گونه از وجود بازاری برای آنها کاملا مطمئن شوند.
اگر چه این راهی معمول نمی باشد٬ اما مثالی است از کارافرینانی که پا را از شیوه های متعارف فراتر می نهند و ترجیح می دهند پیش از صرفِ تمام توان و نیروی خود از موفقیت و کامیابی کسب و کار خود 100 درصد مطمئن شوند.
2. یک مدل تجاری زود بازده را طراحی کنید

اگر به تنهایی می خواهید گلیم خود را از آب بیرون بکشید باید مطمئن باشید که مدل تجاری شما می تواند به سرعت به تولید درآمد بی انجامد. در غیر این صورت به محض اتمام ذخیرۀ مالی خود به گل خواهید نشست. گردش نقدی ثابت الزامی است. اگر به کسب و کارهای مستقلی که به موفقیت رسیده اند نگاه کنید درمی یابید که تمام کارافرینان موفق توانسته اند به سرعت به درآمد زایی برسند.
3. مدیریت روابط عمومی در ابتدای راه اندازی کسب و کار خود را بدست بگیرید

کسب و کارهای نوپا می توانند در ابتدای فعالیت خود منافع بسیاری را از ارتباط با رسانه ها بدست بیاورند، اما روزنامه نگاران و سردبیران مجلات و جراید بطور پیوسته دعوتنامه هایی از سوی متصدیان روابط عمومی برای شرکت در کنفرانس های تبلیغاتی دریافت می کنند. این در حالی است که آنها تمایلی برای صحبت کردن با نمایندگان روابط عمومی شرکت ها ندارند. آنها می خواهند با شما صحبت کنند و بیشتر علاقمند هستند که با مؤسسین شرکت گفتگو کنند تا به یک متصدی روابط عمومی زیرا به همان اندازه که میخواهند داستان شما را بدانند می خواهند که از اهداف واقعی کسب و کار نوپای شما مطلع شوند.
راه های بسیاری برای منفعت بردن از پوشش رسانه ای وجود دارد پس آستین هایتان را بالا بزنید و دست به کار شوید!
4. راه هایی بیابید که مشتریان اولیه بتوانند پیرامون کالا و خدمات شما سر و صدا به راه بیاندازند

مردم عاشق کسب و کارهای نوپا و فناوری های جدید هستند. همچنین آنها دوست دارند که از طریق رسانه های اجتماعی به دنیا نشان دهند که افراد باحال، به روز و شیکی هستند. راه هایی را بیابید تا به مشتریان اولیه ی شما در معرفی کسب و کاری نوپایتان به گروه مخاطبان حود در شبکه های اجتماعی کمک کند.
به مشتریان خود در ازای به اشتراک گذاشتن وبسایت شما در شبکه های اجتماعی خود کوپون تخفیف بدهید و یا هشتگ برندتان را بسازید و به طور تصادفی برندگانی را انتخاب کنید. حتی می توانند تصاویر مشتریانی که از محصول شما استفاده کرده اند را با اختصاص یک هشتگ بر روی صفحات رسانه اجتماعی شرکت خود قرار دهید. با ایجاد جذابیت و نفوذ به قلب افراد می توانید به سرعت پیوندی عمیق بین برند خود و آنها بوجود بیاورید.
5. اجازه دهید که وب سایت شما همراه با شما رشد کند

این اتفاق تازه ای نیست: یک کسب و کار نوپا از وب سایتی با طرحی سفارشی استفاده می کند٬ و هنگامیکه که تمامی امکانات و قسمت های وب سایت تکمیل شد دیگر پولی برای بازاریابی در اختیار ندارد. کارآفرینان تمامی اندوخته ی مالی خود را به مصرف طراحی یک وبسایت فوق العاده می رسانند اما راهی برای بازاریابی و استفاده از آن در کسب و کار خود پیدا نمی کنند. در این هنگام است که آنها به آمار 80 درصد کسب و کارهایی که ظرف مدت 18 ماه از راه اندازیشان شکست می خورند می پیوندند.
اگر با بودجه ی اندکی کار می کنید می توانید از وب سایتی از پیش طراحی شده استفاده کنید؛ بدین ترتیب می توانید کسب و کار خود را راه اندازی کنید و بخش اعظم بودجه ی خود را در جهت تبلیغ و رشد و گسترش آن بکار بگیرید. زمانی که به گردش نقدی مثبت و یک مدل تجاری استوار دست یافتید می توانید وبسایت خود را بازسازی کنید.
6. کمپین های خلاقانه برای برندسازی و بازاریابی کسب و کار خود راه اندازی کنید

برای معرفی برند خود لزوما نیازی به جیبی پر از پول نمی باشد، اتخاذ رویکردی خلاق تمام آن چیزی می باشد که به آن نیاز دارید. نمونه عالی این موضوع ویدئویِ نیوکاسل براون اِیل (یک شرکت آبجو سازی) در سال 2014 برای نمایش در مسابقۀ Super Bowl با حضور آنا کِندریک بود. شرکت هزینه گزافی برای تبلیغ در زمان برگذاری مسابقۀ Super Bowl پرداخت نکرد و تنها ویدئویی از چگونگی ساخت این ویدئو منتشر ساخت. این ویدئو به سرعت در رسانه های اجتماعی پخش شد و بیشتر از یک تبلیغ واقعی مورد توجه عموم قرار گرفت.
7.حساب ریال به ریال پولی که خرج می کنید را داشته باشید

نگه داشتن حساب هر ریالی که خرج کسب و کارِ خود کرده اید ضروری است. زمانی که تجارتی را آغاز می کنید٬ پول به سرعت خرج می شود. حسابداری بی دقت می تواند شما را غافلگیر کند. از نرم افزار حسابداری مثل QuickBooks یا ابزارهای مجانی مثل Mint استفاده کنید که به شما امکان نگه داشتن حساب مخارج و سنجش نرخ مصرف نقدینگی را می دهد. بطور روزانه بر حساب خود نظارت داشته باشید. هیچ بهانه ای برای اهمال در حسابداری وارد نیست.
8.تا جایی که ممکن است مخارج شخصی اضافی را حذف کنید

هنگامیکه قصد دارید به تنهایی گلیم خود را از آب بکشید و کسب و کار نوپای خود را راه اندازی کنید باید بدانید که حقوق و درآمد ثابت و خوبی از این کار در ابتدا عایدتان نمی شود؛ بنابراین باید آمادگی کاستن و یا حذف تمامی مخارج فردی و غیر ضروری را داشته باشید.
وسایل نقلیۀ عمومی را جایگزین خرج های هنگفت استفاده از ماشین شخصی کنید. یک یا دو هم اتاقی بگیرید تا هزینه های زندگی را کاهش کنید و تا آنجا که ممکن است از رفتن به کافی شاپ ها و رستوران ها بپرهیزید. به صورت حساب های بانکی خود در ماه های اخیر نگاهی بیاندارید تا دریابید چه هزینه هایی را می توان کاهش داد و کدامیک را می توان به کل حذف کرد.
9.تا حد امکان در ابتدای راه کارها را خودتان انجام دهید

تفاوت بزرگی بین کارهایی وجود دارد که نمی توانید انجام دهید و کارهایی که نمی خواهید انجام دهید. اگر برای کاری نیاز به دانش فنی ویژه ای دارید که از آن بی بهره می باشد بهتر است که آن را به شخص دیگری واگذار کنید. اما اگر کاری وجود دارد که کاملا متناسب با توانایی های شماست اما حوصلۀ انجام آن را ندارید در واقع دارید هزینه اضافی می تراشید. هر آنچه برای موفقیت کسب و کار خود لازم می دانید انجام دهید. فرقی نمی کند این کار انجام بازاریابی تلفنی برای فروش محصولات باشد یا خالی کردن زباله.
10.ثابت قدم باشید و تسلیم نشوید

در ابتدا راه اندازی کسب و کار خود با موانع بسیاری رو به رو خواهید شد که باید آنها را از سر راه بردارید. فروشندگان و تآمین کنندگان همیشه شور و شوق فراوانی برای کار با برندهای جدید ندارند و جلب اعتماد مشتری می تواند یک چالش بزرگ باشد. اما لازم است که در کار خود استمرار داشته باشید و از خود سرسختی نشان دهید.به شرکت های مختلف سر بزنید و یا بطور مستمر و بصورت تلفنی با آنها در ارتباط باشید. نهایت تلاش خود را برای ایجاد ارتباطات جدید بکار بگیرید. هراسی از این نداشته باشید که کسی دست رد به سینۀ شما بزنند. این امر در راهی که در پیش گرفته اید کاملا طبیعی است.
راه اندازی یک کسب و کار آن به تنهایی و بدون کمک گرفتن از دیگران کار آسانی نیست و در واقع امری چالش برانگیز است. اما بدانید که غیر ممکن نیز نمی باشد.



۱۰ نکته برای تبدیل ایده شما به واقعیت - مجله فرد