چه کسی است که دوست نداشته باشد یک فهرست کار منظم داشته باشد؟ شاید من تنها کسی باشم که علاقه مند به داشتن چنین فهرستی است. اما اگر فهرست کارهایتان برای شما جذابیتی ندارد به احتمال فراوان رویکرد مناسبی را نسبت به آن در پیش نگرفته اید. هیچ کسی مایل به داشتن فهرستی بی انتها از کارهای ملال انگیزی نیست که با بی دقتی سازماندهی شده اند. اگر رویکرد هوشمندانه ای را در مواجه با این فهرست در پیش نگیرید٬ ممکن است به این نتیجه برسید که هرگز نمی توانید هیچ کدام از این کارها را به پایان برسانید. فهرست کاری خود را به درستی مدیریت نمایید و به کمک این چهار راه کار ساده به تمامی کارهای روزانه خود بپردازید، چون موفقیت به کسانی تعلق دارد که کارها را به اتمام می رسانند.
فهرست خود را تنها بصورت دستی یا با استفاده از یک برنامه تهیه کنید
تصمیم بگیرید که آیا می خواهید فهرست کارهایتان را بصورت دستی و بر روی کاغذ بنویسید و یا از برنامه های کامپیوتری برای این منظور استفاده نمایید. تنها یکی از این دو روش را انتخاب کنید! تهیه چندین فهرست کار مختلف بدین معناست که شما از انجام آنچه برنامه ریزی کرده اید باز خواهید ماند. همچنین٬ این امکان وجود دارد که فهرستی را که تهیه کرده اید فراتراز توانایی شما برای به انجام رساندن آن باشد. به استثنای انتخاب و خواست شما هیچ دلیلی مبنی بر ارجحیت یکی از این دو روش بر دیگری وجود ندارد. فقط یکی از دو روش مذکور را انتخاب و آن را دنبال کنید. همسر من عاشق استفاده از برنامه Google Keep است در حالی که من ترجیح می دهم فهرستی از کارها را روی تکه کاغذی به صورت هفتگی و با تعیین کارهای روزانه تهیه کنم و آن را روی یخچال بچسبانم.
فهرست کارها را یک روز جلوترآماده کنید
می خواهید بیشتر وقت خود را در صبح از دست بدهید؟ تا زمانی که سر کار هستید٬ اقدام به نوشتن فهرست کارهای خود نکنید. اگر می خواهید در ابتدای هر روز بلافاصله و بدون فوت وقت کارهای خود را شروع کنید٬ هر شب قبل از اینکه به رختخواب بروید لحظه ای را صرف تعیین اولویت های کاری خود برای روز بعد نمایید. این امر به شما کمک می کند که بتوانید مقدمات کاری خود را فراهم آورید. آیا برای رفتن به باشگاه برنامه ریزی کرده اید؟ کیف کثیف خود را تمیز و آن را با چیزهایی که نیاز دارید دوباره پر کنید. آیا می خواهید برای یک قرار با مشتری در شهر آماده شوید؟ از قبل آدرس را جستجو کنید تا مطمئن شوید که وقت کافی برای رسیدن به قرار در وقت مقرر را دارید. تمامی موارد را از قبل پیش بینی و برنامه ریزی نمایید. این زندگی شماست٬ نه تدارک عجولانۀ جشن تولد 40 سالگی تان!
فهرست کاری خود را کوتاه کنید
اگر از این متعجب هستید که چرا هیچ وقت نمی توانید کاری را انجام دهید شاید به این دلیل است که فهرست کاریتان بیش از اندازه حجیم است. آیا 15 مورد در فهرست کاری خود دارید؟ این حجم بسیار زیادی است. شاید فهرست کاری شما از موارد نامربوط تشکیل شده است. مثلا “خرید تخم مرغ” را باید در فهرست خرید خود بگذارید (دوباره می گویم که نوشتن کارها بر روی کاغذ یا با استفاده از یک برنامه بستگی به انتخاب شما دارد. سالهاست از فهرست یادآوری بر روی گوشی همراه خودم استفاده می کنم). پیشنهاد من این است که بیش از 6 کار را در فهرست روزانه خود قرار ندهید. می توانید با دسته بندی کارها اندکی کار خود را آسان کنید. برای مثال٬ با گنجاندن دو کار: “فرستادن کارت تبریک تولد” و “قرار دادن چک اجاره در صندوق پستی” در فهرست خود به دردسر نمی افتید. گنجاندن مواردی که واقعا قادر به انجام آن می باشید، احساس کامیابی و رضایت مندی بیشتری را از انجام کارهای خود بدست خواهید آورد. با این وجود همواره فرض وجود موانعی بر سر کار خود را در نظر داشته باشید.
استراتژی ایده آل خود را پیدا کنید
در تعیین الویت های کاری دو نوع طرز تفکر وجود دارد. برخی افراد تصور می کنند که بهتر است در ابتدا به چالش برانگیزترین و سخت ترین کار بپردازند . ایده ی پشت این تفکر بر این مبناست که در صورتی که افراد مجبور به تحمل فشار چنین اموری در سرتاسر روز نباشند، بهره وری شان افزایش و نگرانی شان کاهش می یابد. راه دیگر این است که ابتدا با انجام سریع کارهای آسان در خود حس موفقیت و انجام کار را ایجاد و فهرست کارهای خود را کوتاهتر کنید. رواج بسیار زیاد این دو ایده مشخص می سازد که راه حل درست و قطعی دراین زمینه وجود ندارد. شاید این امر بسته به آن است که روزها بهتر کار کنید یا شبها و اگر ساعت سه بعد از ظهر دریابید که هنوز وظایف دشوار دیگری برای انجام باقی است چقدر استرس به شما وارد می شود.


منبع: Due
به لیست کارهایتان نشان دهید رئیس کیست - مجله فرد