بر کسی پوشیده نیست که بازاریابی بخش بزرگی از راه اندازی یک کسب و کار است. باید پیام بازار یابی خود را به گوش همگان برسانید، مهم تر آنکه باید در این کار استمرار داشته باشید، در غیر این صورت در شلوغی بازار به دست فراموشی سپرده می شوید.
متاسفانه بیشتر کسب و کارها تصور درستی از بازاریابی در سال 2017 ندارند و در این ارتباط دچار سردرگمی می شوند. آنها رویه های بازاریابی را بدون استفاده از استراتژی بازاریابی دنبال می کنند. در حقیقت وقتی کسب و کارهای کوچک را بررسی می کنیم در می یابیم که داشتن یک استراتژی واقعی معمولا از معادله حذف شده است.
استراتژی های بازاریابی بسیاری برای امتحان در سال 2017 وجود. نکته اینجاست که هیچ کدام از این استراتژی ها زودگذر نیستند. با این حال در اینجا روی استراتژی های تجربه شده و واقعی تمرکز می کنیم که درستی آنها به طور مداوم ثابت شده اند.
یک طرح محتوا درست کنید
این امر یکی از انواع استراتژی های بازاریابی است که به نظر همه کسب و کارها قادر به درک اهمیت آن می باشند؛ اما در حقیقت این طور نیست.
بیشتر کسب و کارها می دانند که باید کمپین هایی را برای شروع فعالیت هاو معرفی محصولاتشان ایجاد کنند، اما به ندرت طرح و برنامه ای برای تولید محتوایی دارند که ارزشی ورای کمپین هایشان ایجاد کند.
در سال 2017 ایجاد برنامه ای مستمر برای تولید محتوا را در دستور کار خود قرار دهید که نه تنها کسب و کار شما را برجسته نماید بلکه برای مردمی که شما را دنبال می کنند نیز ایجاد ارزش کند. باید بدانید که در انتها نیاز به ایجاد اعتماد و تشکیل گروهی از مشتریان وفادار خواهید داشت؛ راه رسیدن به این مهم ایجاد محتوای خوب است.
قسمت رسانه های اجتماعی خود را خودکار کنید.
اگر هر بار پس از شنیدن شکایتی که دیگران از وقت گیر بودن رسیدگی به شبکه های اجتماعی می کنند یک سکه کنار گذاشته بودم اکنون یک میلیونر بودم.
راه حل بسیار ساده ای برای این مسئله وجود دارد و آن خودکار کردن رسیدگی به شبکه های اجتماعی و یا دست کم بخشی از آن است. برای مثال شما می توانید با استفاده از خدماتی نظیر Buffer، Hootsuite و Edger ایجاد پست در شبکه های اجتماعی را در کانال های متعدد به صورت خودکار انجام دهید.
این یکی از استراتژی های بازاریابی است که، علی الخصوص با رشد برند خود ، نمی توانید بدون آن از عهدۀ کارهایتان برآیید. به من اعتماد کنید این ادعایی است که ریشه در تجربیات گذشته من دارد. زمانی می خواستم صرفه جو باشم و با انجام دستی کارهای مربوط به شبکه های اجتماعی مقداری پس انداز کنم و این تصمیم یکی از احمقانه ترین و وقت گیرترین کارهایی بود که تاکنون انجام داده ام.
آنقدر زمان صرف رسیدگی به شبکه های اجتماعی کردم که از کار اصلی، یعنی فروش، که برای من ایجاد درآمد می کرد باز ماندم.
بازیابی محتوا[1] در کانال های مختلف شبکه های اجتماعی
یکی از مهمترین استراتژی های بازاریابی که در سال 2016 از آن استفاده کرده ام و بطور یقین در سال 2017 نیز آن را ادامه خواهم داد بازیابی محتوا در شبکه های اجتماعی مختلف است.
برای مثال، یک پادکست در وب سایت و همچنین یک ویدئو در یوتیوب بگذارید. و یا اینکه یک ویدئو زنده روی پریسکوپ ایجاد کنید و همان ویدئو را در قالب یک پست در وبلاگ خود بازیابی کنید. در حقیقت امکاناتِ مختلفی که برای بازیابی محتوا دارید نامحدود هستند و این همان ترفندی است که به شما کمک می کند که بتواند بطور همزمان در تمامی شبکه ها حضور داشته باشید.
روی عناصر بصری برند خود کار کنید
به تازگی به شدت درگیر اینستاگرام شده ام. شاید دلیل آن شرکت در رویدادهای هنری و وقت گذرانی با عکاسان باشد، اما دلیل شایان ذکر دیگر قدرت این شبکه در ارائه تصویری قوی از برند شماست.
این نکته ای است که پیشتر نیز به آن واقف بودم. در سال 2015 تصمیم به نوسازی برند خود گرفتم و در واقع این کار را به لحاظ ایجاد تصویری نو از برند دنبال کردم که در هیچ جای دیگری در دنیای تجارت و سرمایه گذاری نمی توانید شاهدی برای آن بیابید. در آن زمان می دانستم که یک طرح تاثیرگذار می تواند سبب متماییز شدن و به چشم آمدنِ من شود و این دقیقا همان اتفاقی بود که روی داد.
اما در سال 2017 زمان آن رسیده است که این رویه را به پلتفرم هایی مانند اینستاگرام و پینترست انتقال داد. زمان آن فرا رسیده است که برندسازی بصری را به عنوان یک استراتژی بازاریابی بطور جدی مورد ملاحظه قرار دهیم.
نتیجه نهایی
در حالیکه برای رشد کسب و کار خود در سال 2017 و سال های آتی برنامه ریزی می کنید پیاده سازی استراتژی های بازاریابی دارای اهمیت بسیاری می باشد.
در حالیکه ارائه این فهرستِ استراتژی های بازاریابی به هیچ وجه کامل و جامع نیست اما می تواند شروع خوبی برای ورود به سال جدید باشد.
[1]Repurpose content

4 استراتژی بازاریابی که باید در سال 2017 امتحان کنید - مجله فرد