از کودکی انشای همه ما این سوال بود که علم بهتر است یا ثروت؟ مسلما در آن زمان اینترنت نبود، همین طور شبکه های اجتماعی؛ هیچ کس هم این همه تغییر در این مدت زمان کوتاه را پیش بینی نمی کرد. در گذشته تنها راه کسب در آمد درس خواندن و مهندس و دکتر شدن بود و در غیر این صورت کارمند دولت سدن. این البته شامل خانواده های ثروت مند نمی شد. کمتر کسی به کار آفرینی و کسب درآمد در منزل و از پشت میز خود و یا حتی در رخت خواب فکر می کرد.
تصور کنید چقدر دنیا تغییر کرده است. رشد راه های ارتباطی و ورود اینترنت به دنیای ما باعث شد تا دیگر برای مشهور شدن نیاز به صرف زمان و هزینه زیاد و بازیگر شدن نداشته باشیم، حتی برای فیلم بازی کردن هم فقط به یک دوربین ساده نیاز است که امروزه همه گوشی های موبایل حداقل یکی دارند. پخش ویدئو ها و یا عکس ها در شبکه های اجتماعی نیر به سادگی فشردن دکمه ارسال می باشد. به همین راحتی شما بازیگر، عکاس، هنرمند و حتی نویسنده شدید!
چه بسیار هنرمندانی بوده اند که ابتدا کلیپ آهنگ و یا عکس ها و آثار هنری خود را در شبکه های اجتماعی منتشر و پس از استقبال فراوان از محتوای تولیدی شان با پیشنهادات شرکت های هنری و استدیوهای تولید موسیقی برای بستن قرارداد و یا حتی سفارش کار از سوی مشتریان بسیاری مواجه شده اند.
تمام ابزار مورد نیاز شما در همان تلفن هوشمندی قرار دارد که به سادگی و بی هیچ زحمتی در جیب شلوار یا کت خود حمل می کنید. برای فروش محصولات خود دیگر نیازی به پرداخت اجارۀ سنگین مغازه نمی باشد، خیلی راحت در خانه نشسته اید و از طریق یک حساب کاربری در اینستاگرام صنایع دستی خود را می فروشید.
حالا تصور کنید که نه از هنر دستی خاصی بهره مند می باشید نه دانشی که بخواهید آن را به دیگران آموزش دهید. تنها داشته ی شما یک حساب کاربری در یکی از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام است که کاربران فراوانی نیز در کشور ما دارد. چگونه از این رسانۀ اجتماعی استفاده می کنید؟
هر روز هزاران عکس و فیلم در شبکه های اجتماعی مختلف پخش می شود اما معدودی از آنها مورد استقبال قرار می گیرد. در دنیای امروزی ما گروه جدیدی به نام سلبریتی های شبکه های اجتماعی به وجود امده اند کسانی که فقط با داشتن یک حساب کاربری اینستاگرام و جذب چند صد هزار فالور به شهرت رسیده اند. کسانی که با انتشار عکسهای گل و گلدانشان و یا عکسهای شخص خود و زندگیشان حتی با ساخت داب اسمش ها و کلیپ های کمدی توانستند نظر مخاطبان زیادی را جلب کنند. اهمیت این نوع شهرت برای خیلی ها تا جایی بوده که در اخبارهای مختلف می خوانیم که چطور کسانی با آسیب رساندن به خود و اطرافیانشان قصد جلب لایک و فالور بیشتر را دارند. به راستی این همه تلاش برای لایک و فالور برای چیست؟!
فارغ از اینکه این اشخاص از چه راه هایی برای شهرت استفاده کردند بیایید به این نکته توجه کنبم که از این شهرت چگونه استفاده می کنند و چه سودی برایشان دارد؟ مسلما این همه تلاش برای جذب لایک و فالور بیشتر بدون سود و منفعت شخصی منطقی به نظر نمی رسد!
اگر فقط یک نگاه سطحی به صفحه های این افراد بیاندازیم شاهد تبلیغات مختلف و متنوعی در آنها می شویم که امروزه خود یکی از منابع درآمد به حساب می آید. در گذشته تنها مجلات چاپی که گرافیست های حرفه ای را در استخدام خود داشتند می توانستند آگهی های تبلیغاتی را بگیرند اما امروزه با داشتن یک سایت و یا صفحۀ اینستاگرام پر طرفدار شما خود به یک کمپانی تبلیغاتی تبدیل می شوید؛ که از قضاء راه اندازی آن نیز احتیاجی به طراحی خاص و هنر ویژه ای ندارد. تنها نیاز به مخاطب بسیار دارید. همین!
امروزه باور اینکه یک کانال تلگرام به تنهایی در ماه 30 میلیون درآمد دارد و یا یک پیج اینستاگرام درآمد روزانۀ چند صد هزار تومانی برای گردانندۀ آن ایجاد می کند جندان هم سخت نیست.
اما چه عاملی باعث این مسئله شده است؟ مخاطب، قدرت رسانه، محتوای تولید شده و یا فرد تولید کننده؟
فرد تولید کننده و مخاطب هر کدام یک طرف این معادله هستند اما نمی توان گفت کفه ترازوی آنها به نسبت رسانه و محتوای تولید شده سنگین تر است. امکاناتی که رسانه های امروزی در اختیار همه قرار داده اند و ارتباطات را نزدیکتر و راحت تر کرده اند خود عامل مهمی در این امر هستند. از طرف دیگر تولید محتوا یا بهتر بگویم خود محتوا در این بین نقش کلیدی را بازی می کند. دو دهه قبل بیل گیتس در مقاله خود با عنوان «محتوا پادشاه است» از نقش پررنگ محتوا در آینده نوشت. حال ما در مقطعی هستیم که درستی این گفته برایمان به اثبات رسیده است.
هر فیلم، عکس، طنز و نوشته ی کوتاه و بلندی را میتوان جزء محتوا دانست، هرچیزی که اطلاعاتی را به شما منتقل می کند. حال این اطلاعات میتواند یک رابطه عاشقانه پر سروصدا، یا خوردن غذا و معرفی رستورانها یا حتی نوع خاصی از لباس و جراحی های زیبایی و هر چیز دیگری باشد. ساخت داستانهای عشقانه و شکستهای غمگین یکی از عمده تولیدات محتوا در شبکه های اجتماعی کشور ماست که از قضا مخاطبان بسیاری دارد تا جایی که چند میلیون فالور را برای آن افراد به همراه می آورد. در کنار این دست صفخه ها افراد دیگری هستند که از هنرهای فردی خود و استعدادهایشان برای معرفی خود و تواناییهایشان و البته جذب مخاطبان استفاده می کنند.
من در این نوشته کوتاه قصد داشتم این نکته را یادآور شوم که هر فردی با هرجایگاه و شرایطی می تواند تنها با انتشار عکس های خود در شبکه های اجتماعی به شهرت برسد؛ مهم نیست چه مدرک تحصیلی و یا چه میزان سابقه کاری داشته باشید، در این فضای مجازی هر کسی می تواند به راحتی و با صرف اندکی وقت و ابتکار به درآمد قابل توجهی برد.
حال اگر فکر می کنید می توانید محتوای جذاب تولید و توجه مخاطبین بسیاری را به خود جلب کنید دست به کار شوید و با ورود به شبکه های اجتماعی به ثروت برسید. هزاران ایده و راه مختلف وجود دارند که می توانند شما را به شهرت برسانند کنند. کافی است امتحان کنید!



علم بهتر است یا شهرت از طریق شبکه های اجتماعی؟ - مجله فرد