یکی از جسورانه ترین پروژه های متن باز OS Vehicle یا سیستم عامل وسیله نقلیه است که ماموریت آن ایجاد خودمدیریت در صنعت وسایل نقلیه از طریق قادر ساختن تجار و شرکتهای استارت آپ یا نوپا برای طراحی، تولید نمونه های اولیه و ساخت خودروهای برقی سفارشی و خدمات حمل ونقل است.
شرکت رنو با ایجاد بستر نرم افزار متن باز مبتنی بر بازار عمده، نخستین شرکت خودرو سازی است که از این محصول استفاده کرده است. این بستر، اولین بستر متن باز مبتنی بر بازار عمده در جهان است
دیگر پروژه های سیستم عامل خودرو از این قرار است:
Busy Bee اولین خودروی مجاز به رانندگی در داخل شهر است که بر پایه نرم افزار متن باز ساخته شده است.
Fab car خودرویی که در نمایشگاه ۱ فوریه در بارسلونا به نمایش گذاشته شده که می توان آن را در داخل یک Fablab کار گذاشت.
SPAS Luxury EV که از روی یکی از برندهای با سابقه ایتالیایی ساخته شده و از مواد با تکنولوژی بالا ساخته شده است.
Maker’s cars : خودروهایی هستند که توسط افرادی با هدف سرگرمی و با استفاده از مواد دم دست مانند پارچه و چوب ساخته شده اند.
Nika اولین خودروی متصل است که برای عملی ساختن توسعه نرم افزارهای کاربردی یا اپلیکیشنها ساخته شد.
آینده اتومبیل وابسته به استفاده از نرم افزار متن باز است.
خودرو در آینده شامل خدماتی خواهد بود که به منظور رانندگی با آزادی عمل بیشتر ارائه شده اند. شرکتهای خودرو سازی از ساخت مصنوع فلزی به ارائه سرویسهای مبتنی بر دیجیتال روی خواهند آورد . نرم افزار و داده در راس این تغییر عمده خواهند بود و امکان ارائه خدمات جدید وتجربه شده را فراهم خواهند ساخت.
تمام زیر ساخت اینترنت از اواخر دهه ۱۹۹۰تا اوایل ۲۰۰۰ به نفع نرم افزار متن باز تغییر کرد. از این سیستم های اختصاصی رونمایی شد و ساختن وب سایت را ساده تر و ارزانتر کرد. سیستم مدیریت محتوا فراگیر شد و به انتشاردهندگان محتوا اجازه داد روی نقطه متمایزشان یعنی محتوا تمرکز داشته باشند. در نتیجه، ما شاهد افزایش سرسام آور تعداد وب سایت ها، اپلیکیشن ها و ابزارهای آنلاین (برخط) بودیم.
صنایع خودرو سازی و شرکتهای در حال ظهور صنعت موبایل نیز در طی دهه آینده چنین نتیجه ای را تجربه خواهند کرد. این قضیه به سیستم اطلاعات و سرگرمی، سیستم های خودکار و طراحی خودرو محدود نخواهد شد. نرم افزار متن باز تمام جنبه های یک خودرو را در طی دهه آینده ارتقا خواهد داد. شرکتهایی که این تغییر را با آغوش باز بپذیرند در ارائه ابتکار و نوآوری سریعتر پیش قدم خواهند بود. آنها قادر خواهند بود به سمت قابلیت ارائه خدمات و تجارب جدید تغییر کنند. این امر همزمان که باعث کاهش هزینه های مرتبط به بخش هایی از تجارتشان می شود در رقابت با سایر شرکت ها امتیازاتی برای آنها خواهد داشت.
استانلی روبوتیکس روبات هایی می سازد که به جای شما خودرویتان را پارک می کند. شرکت نوپا یا استارت آپ فرانسوی به نام استانلی روبوتیکس Stanley robotics 4 میلیون دلار معادل ۳ میلیون و ششصد هزار یورو سرمایه از شرکای Elaia، Bpifrae و شرکای Idinvest گرفته است. این شرکت روبات هایی می سازد که خودروی شما را در محوطه پارکینگ از شما تحویل می گیرند و در آنجا پارک می کنند.
اگر شما خودروی خود را همراهتان به فرودگاه ببرید می دانید که ماندن خودرو به مدت یک هفته در فرودگاه برایتان چقدر گران تمام می شود . پارکینگ های فرودگاه به یکی از سودآور ترین تجارت ها برای شرکتهای مرتبط با حوزه فرودگاه تبدیل شده است. شرکت استانلی می خواهد با استفاده از یک روبات که استان Stan نام دارد از این امر سود ببرد. این شرکت با استفاده از یک روبات می خواهد از فضای محوطه پارکینگ فرودگاه به نحو موثرتری استفاده کند.
اگر درباره آن فکر کنید به طور تقریبی پارک کردن خودرو شما فضاهای زیادی را هدر می دهد. شما باید قادر باشید در بین تمام فضاهای پارکینگ بچرخید؛ نمی توانید به صورت دوبل پارک کنید و باید سریعا خودروی خود را ترک کرده و به فرودگاه باز گردید.
با وجود این روبات، می توانید تصور کنید که وقتی خودروی خود را در نزدیکی فرودگاه ترک می کنید چقدر فضای پارک بزرگتری وجود خواهد داشت. و وقتی که شما به خانه بر می گردید. سیستم مسیر شما را بلد بوده و خودروی شما را مقابل تان متوقف کرده و به شما تحوبل می دهد. و اگر شخصی برای مدت طولانی به سفر برود، سیستم با اطلاع از این موضوع خودروی او را در گوشه ای گذاشته و خودروی دیگری را به صورت دوبل جلو آن پارک میکند . روبات استان کار با هر نوع خودرویی را بلد است و چون چرخ های خودروی شما را قفل می کند، خودرو را برمی دارد و آن را جابجا می کند در نتیجه به سوییچ خودرو نیازی ندارد. وقتی خودرو در یک فضای پارک مناسب قرار می گیرد، استان خودرو را پایین می گذارد.
همه این طرح ها روی کاغذ عالی به نظر می رسد اما اطمینان بخش ترین چیز این است که استانلی روبوتیکس همین الان هم در فرودگاه شارل دو گل فرانسه در حال کار است. سالها برای این منظور کار انجام شده و حالا یک محوطه پارکینگ توسط روباتها اداره می شود.
کار در فرودگاهها تجارتی پر سود محسوب می شود. همانطور که گفتم، پارکینگ ها یکی از بخش های اصلی منابع فرودگاه هستند بنابراین آنها به سرمایه گذاری در این باره تمایل دارند. استارت آپ ها یا شرکتهای نو پا با دوره های سرمایه پذیری امروز، برای امضای قرارداد های جدید با فرودگاههای بیشتری در جهان برنامه ریزی می کنند.
همکاری با استانلی روبوتیک از ساخت محوطه های فرودگاهی جدید ارزانتر تمام می شود. فرودگاهها با این حال به دنبال ساخت پارکینگ های جدید هستند اما اضافه شدن پیشنهاد استانلی روبوتیک هم به فرودگاهها یک کار عالی است.


منبع: طرح کلی برای طراحی و ساخت وسایل نقلیه برقی و خدمات حمل و نقل - ایران استارت آپ