ریچارد برنسون (موسس گروه ویرجین) داستانی دربارۀ کارآفرینی می گوید که به ابتدایی ترین ویژگی شخصیتی کارآفرینان موفق اشاره دارد، یعنی قدرت ابتکار و تدبیر.

ریچارد برای گذراندن تعطیلاتی رمانتیک در جزایر ویرجین در پروازی جا رزرو کرده بود. پرواز لغو شد، اما او نمی خواست تعطیلات آخرهفته اش را از دست بدهد. بنابراین تصمیم گرفت با یک پروازه اختصاصی به سفر برود، گرچه توانایی پرداخت هزینۀ آن را نیز نداشت. در نتیجه یک آگهی درست کرد که پروازی به قیمت 29 دلار را تبلیغ می کرد و آن را در مقابل چشمان همسفران خود که به تازگی همانند او سفرشان لغو شده بود گرفت. ریچارد توانست تمامی صندلی های پرواز را بفروشد و به ایدۀ خود که سفر به جزایر ویرجین بود برسد. این مثالی است از اینکه طرح یک کسب و کار چقدر سریع می تواند آغاز شود.
آمار همچنان ارقام یکسانی را نشان می دهند. 90 درصد کسب و کارهای نوپا با شکست مواجه می شوند. بر طبق مجلۀ فرچون دلایل این ناکامی به قرار زیر می باشد:


واقعیت آن است که ایجاد و رشد و شکوفایی مستمر بهترین شرکت ها نتیجه ترکیب تمامی انواع خصایص و ویژگی های شخصیتی مؤسسین آنها می باشد. با این حال اقداماتِ مشترکی وجود دارد که تمامی مؤسسین موفق انجام می دهند. در ادامه به 10 مورد از این اقدامات اشاره می کنیم که می توانید در هنگام تأسیس کسب و کار خود مد نظر داشته باشید:با این وجود 10 درصد باقی به طرز فوق العاده ای به موفقیت رسیده اند. پس تفاوت این دو گروه کجاست؟ به نظر بعضی موفقیت تنها زادۀ خواست و اراده می باشد، به نظر گروه دیگر افراد موفق «نوابغ» واقعی تجارت می باشند، و با این حال برخی معتقند اند که موفقیت محصولِ برنامه ریزی و عملِ دقیق و آگاهانه می باشد.
1 کار خود را با طرح یک برنامه شروع کنید: اصلا مهم نیست که این برنامه چقدر ابتدایی و ساده باشد. دقیقا تمام آنچه که قصد انجام آن را دارید بنویسید. به موارد زیر فکر کنید:


  • قصد ارائه چه خدمت و یا محصولی را دارید؟ چرا محصول و سرویس شما از دیگر رقبا بهتر است و چگونه می توانید بهتر از رقبای خود به ارائۀ خدمات بپردازید و یا محصولات خود را بفروشید؟
  • بازاریابی محصولات و خدمات خود را چگونه انجام می دهید؟
  • به چه مقدار پول برای راه اندازی کار خود و سرپا نگه داشتن آن برای یک سال نیاز دارید؟ (این مقدار همچنین شامل هزینه های شخصی خود شما می باشد) آیا به قدر کافی پول دارید و یا آینکه از کجا آن را تهیه می کنید؟
  • آیا می خواهید شریکی داشته باشید یا نه؟
  • در انتهای سال چه هدفی برای فروش خود دارید؟

2 حواستان به رسیدگی به امور داخلی باشد: باید یک وکیل و مشاور پیدا کنید که بتواند تمامی امور حقوقی و مالیاتی کسب و کار شما را انجام دهد. فکر نکنید که به تنهایی از عهدۀ انجام این کار بر می آیید. ممکن است نیاز به بیمه بدهی یا تعهدات داشته باشید. ممکن است بخواهید به جای تأسیس یک شرکت با مسئولیت محدود یا شرکت تضامنی تنها مالک و سهامدار شرکت خود باشید. تمامی این موارد جزء اشخاص و نهادهای حقوقی و قانونی می باشند که باید ثبت شوند.
موضوعاتِ دیگری نیز وجود دارند که باید مورد ملاحظه قرار بگیرند. برای مثال نیاز به نرم افزار حسابرسی مناسب دارید. همچنین در صورتی که شرکت شما ارائه دهندۀ یک خدمت است یا برای هر یک از جنبه های تجارت خود از پیمان کاران خارجی استفاده می کنند نیاز به تنظیم قرارداد دارید.
3 قدم اول را بردارید: اهمیتی ندارد که اولین قدم شما چقدر کوچک باشد، دست به کار شوید. نمونه اولیه محصول خود را بسازید. چند خط اول کدنویسی برنامۀ خود را انجام دهید. وب سایت خود را راه اندازی کنید. برداشتن اولین قدم از اهمیت بسیاری برخوردار است. این قدم ابتدایی شما را به جلو می راند. هرروز یک قدم به جلو بردارید. این امر حتی هنگامیکه هنوز سرکار قبلی خود می باشد در شما ایجاد انگیزه می کند.

4 شروع به توسعه مشریان آتی خود کنید: مشتریان شما قرار است چه کسانی باشند؟ در کدام بخشِ آنلاین فعال هستند؟ باید نمای کلی مشتریان خود را ترسیم کنید و تحقیقاتی انجام دهید تا بتوانید آنها را شناسایی کنید. بازاریابی شما باید به گونه ای باشد که گروه مشتریان مد نظرشما را به دقت هدف گیری نماید زیرا نمی توانید همزمان این کار را در طیف های گسترده ی مشتریان انجام دهید.

5 زمانی برای راه اندازی کار خود تعیین کنید و به آن پایبند بمانید: به تعویق انداختن کارها بسیار آسان است. اگر کارهای خود را به تعویق بیاندازید احتمال آن می رود که هرگز نتوانید کسب و کار خود را راه اندازی کنید. حتی اگر مشتریان شما به صف نشده باشند باز هم باید وب سایت زیبا و جذاب و حضور پرنگی در شبکه های اجتماعی ای داشته باشید که قصد استفاده از آنها برای مقاصد بازاریابی خود را دارید. می توانید با استفاده از شبکه های اجتماعی برای اعلام شروع به کار فعالیت خود در آینده ای نزدیک شور و اشتیاقی برای شرکت جدید خود در فضای مجزایی ایجاد کنید.
6 بازاریابی، بازاریابی، و بازاریابی: تا زمانیکه مردم متوجه حضور شما و کالایی که برای فروش دارید نشوند هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. از زمان راه اندازی کسب و کار خود این امر هدف اصلی شما در ماه های آتی خواهد بود. هیچ چیز مهم تراز بازاریابی نیست. برای رسیدن به این هدف می توان از تبلیغات پولی، شبکه سازی، و رسانه های اجتماعی بهره گرفت.

  • تبلیغات پولی: این روشی هزینه بر است، اما اگر رویکردی استراتژیک به آن داشته باشید می توانید از آن متنفع شوید. با دانستن حوزۀ فعالیت آنلاین مشتریان بالقوه خود می توانید با صرف هزینه در این حوزه ها به تبلیغات بپردازید. در مورد چگونگی استفاده از تبلیغات کلیکی تحقیق کنید. این روشی است که بسیار مقرون به صرفه می باشد. اگر از سودمندی تبلیغات کلیکی و یا سایر روش های تبلیغات پولی مطمئن نیستید پول خود را هدر ندهید. در این حال بهتر است که به دنبال گرفتن مشاوره از سایت های منبع گوناگونی نظیر com و یا سایت های دیگری باشید که در خصوص بهترین استراتژی تبلیغات پولی مشاوره می دهند. چنانچه شرکتی فیزیکی هستند (از نوع تجارت های خشت و ملات[1] که در مقابل تجارت های آنلاین می باشد) و یا اینکه میزبانی رویدادها را به عهده دارید و در کنفرانس ها و همایش ها و «نمایشگاه ها» شرکت می کنید به دنبال تبلیغات در جراید باشید. این دست از تبلیغات بر خلاف تبلیغات گران قیمت رادیوئی و تلویزیونی بطور نسبی کم هزینه تر می باشند. بنابراین با احتیاط عمل کنید.
  • شبکه سازی: چنانچه فعالیت شما صرفا آنلاین می باشد باید حضور فعالی در شبکه ای همانند لیندکین داشته باشید و تا آنجا که ممکن است به گروه های تخصصی مرتبط با فعالیت های خود بپیوندید. توافقنامه های همکاری دوجانبه با سایر گروه ها به منظور تبلیغ محصولات و خدمات یکدیگر تنظیم کنید. اگر در کنار فعالیت های آنلاین، شرکتی هستنید که حضور فیزیکی (خشت و ملات) در بازار دارد عضو گروه های شبکه سازی محلی شوید. همچنین می توانید حامی مالی یک سازمان خیریه شوید و بدین ترتیب امکان برخورداری از تبلیغات مجانی در رویدادها را داشته باشید.
  • رسانه های اجتماعی: این اقدامی بسیار مهم و موثر است. استفاده از رسانه های اجتماعی مبدل به بهترین پلتفرم برای بازاریابی شده است زیرا رسانه های اجتماعی محلی است که افراد برای اطلاعات، مشاروه و پیشنهادات گرد هم می آیند. بازاریابی شبکه های اجتماعی امری دشوار و زمان بر می باشد. ممکن است برای ایجاد و پیاده سازی استراتژی خود نیاز به تماس با یک گروه بازاریابی داشته باشید. هنگامیکه متوجه چگونگی انجام این فرآیند شدید می توانید خود کنترل امور را بدست بگیرید. استفاده از پلتفرم هایی نظیر فیسبوک و توئیتر هنگامیکه که دریابید چگونه آنها را در جهت مقاصد بازاریابی خود بکار گیرید کار چندان دشواری نمی باشد.

7 اطراف خود را با رهبران و مدیران سخت گیر پر کنید: راه اندازی یک کسب و کار اقدامی است که سراشیبی ها و سربالایی های بسیاری دارد. هنگامیکه به یکی از این سراشیبی ها رسیدید باید یک پشتیبان و حامی داشته باشید. ارتباط نزدیکی با گروه حامیان خود داشته باشید تا بتوانید در وقت ضرورت از آنها کمک بگیرید. همچنین هنگامیکه از سرعت کار شما کاسته شد به این مدیران سخت گیر احتیاج دارید که شما را وادار به کار و فعالیت کنند.
8 کارها را تا حد امکان خودکار نمایید: وقت شما باید صرف کسب و کار شما شود و نه آنکه کار شما تمام وقت تان را بگیرید. ابزارهای فوق العاده ای وجود دارند که استفاده از بسیاری از آنها نیز رایگان می باشد. این ابزار ها این امکان را فراهم می آورند که همواره اداره امور را تحت کنترل خود داشته باشید و به سادگی و با صرف حداقل زمان بر سر کارهای دستی به انجام برسانید.

9 تمرکزخود را معطوف به کسب درآمد نکنید: اگر تنها به فروش و سودآوری خود توجه داشته باشید آنگاه اهداف و مقاصد و استراتژی های رشد و توسعه از دیدرس شما خارج خواهند شد. چنانچه خدمات و محصولات خوبی داشته باشید و عمل بازرایابی را نیز بخوبی انجام دهید به پول و منفعت خواهید رسید.
10به یک معرفی 30 ثانیه ای[2] نیاز دارید: باید به تصویری که می خواهید از خود و فعالیت هایتان ارائه دهید بیاندیشید. شما یک کارآفرین هستید که محصول یا خدمتی ویژه را ارائه می کند و می خواهید که دیگران نیز از این امر آگاه باشند. در هر محلی که حضور دارید، در هر رویداد اجتماعی یا ورزشی یا در یک رستوران هنگامیکه به یک فرد غریبه برخورد می کنید که پرسش هایی از شما در مورد فعالیت هایتان می پرسد نیاز به یک معرفی 30 ثانیه ای جذاب و گیرا دارید. در خصوص معرفی 30 ثانیه ای، که در بازاریابی به ارائۀ آسانسوری مشهور است، اندکی تحقیق کنید و با مهارت یک معرفی 30 ثانیه ای عالی را از پیش آماده کنید که در هنگام دادن کارت ویزیت خود به دیگران آن را ارائه دهید.
ترجمه از منبع: vator

[1] brick and mortar
به شرکتهایی اطلاق می‌گردد که در اصطلاح از خشت و گل تشکیل شده اند یعنی وجود خارجی دارند، این تعریف در مقابل سازمان مجازی بیان می شود.

[2] یکی از ابزارهای بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و شخصی معرفی ۳۰ ثانیه ای است. این معرفی که در ادبیات کسب و کار به Elevator pitch نیز معروف است به منظور معرفی کسب وکار به مشتریان احتمالی، سرمایه گذاران و حامیان مالی و شبکه بازاریابی به کار می رود. تلاش در این معرفی این است که در کوتاهترین زمان ممکن نظر طرف مقابل را به کسب و کار خود جلب کنیم و بتوانیم فرصتی برای معرفی بیشتر از آنها بگیریم.


10 نکته برای کارآفرینان تازه کار که بیشتر ما از آن غافل می باشیم - مجله فرد