چگونه پس از تعطیلات موفقیت کسب و کار کوچک خود را تداوم بخشید
در دورۀ پس از تعطیلات بودجه مصرف کنندگان کمتر می شود و آنها قدرت خرید کمتری دارند و این عامل کار فروشندگان برای ترغیب مشتریان به خرید دوباره را مشکل می سازد.
تعطیلات از جمله پر منفعت ترین ایام سال برای کسب و کارها عم ازکوچک و بزرگ می باشد. زیرا در حدود 40 درصد از میزان کل فروش سالانه یک کسب و کار در همین ایام بدست می آید.
اما پس از تعطیلات اوضاع کسب و کار چگونه خواهد بود؟ دست مردم خالی شده و مصرف کنندگان بودجۀ کمتری در اختیار دارند و ترغیب آنها به خرید دوباره به آسانی انجام نمی پذیرد.
نباید اجازه دهید که در فصل خرید متعاقب ایام تعطیلات تمامی تلاش های شما برای بازاریابی محصولاتتان بی نتیجه و حاصل بماند. درست است که چیب مصرف کنندگان تا حدودی خالی شده است اما آنها همچنان در انتظار محصول یا سرویس جذاب بعدی می باشند. در اینجا به بیان چند راهکاری می پردازیم که به شما کمک می کند موفقیت کسب و کار خود در ایام تعطیلات را حفظ کنید و آن را ادامه دهید.

به حراجی های خود همچنان ادامه دهید

پس از تعطیلات ممکن است مشتریان بیش از حد از کارت های اعتباری خود پول خرج کرده باشند و این امر ترغیب آنها به خرید را دشوار می سازد. اما باید بدانید که این کاری غیر ممکن نیست.
بهترین راه برای علاقمند نگهداشتن مشتریان ادامۀ حراجی ها می باشد. بسیاری از خریدکنندگان در ایام پس از تعطیلات کارت های خرید و هدیه ای برای خرج کردن دارند. همچنین ممکن است که آنها یک یا چند کارت هدیه داشته باشند که بخواهید آن را با چیز دیگری معاوضه نمایند. ادامۀ ارائۀ پیشنهادات خرید جذاب می تواند مشتریان را باردیگر به سوی شما هدایت کند.
همچنین ممکن است بخواهید در نگرش خود به پیام بازیابی خود تغییری دهید. ایام تعطیلات بطور معمول صرف خرید برای دوستان و عزیزان می شود. اما پس از این ایام چه؟ دوران پس از تعطیلات زمانی است که باید مصرف کنندگان را ترغیب به خرید برای خودشان کنید.

با توجه به این طرز تفکر مصرف کنندگان و با بهره جستن از ایدۀ هدیه دادن به خود بازیابی خود در ایام پس از تعطیلات را جهت گیری کنید. مصرف کنندگان در چند هفتۀ گذشته به این مغازه و آن مغازه رفته اند و تنها نگران خرید برای دیگران بوده اند، پس لازم است به آنها یادآوری کنید که اکنون زمان آن رسیده که در این رویکرد خود تغییر دهند و اندکی نیز به فکر خودشان باشند.
مشتریان و افرادی که خریدی نداشته اند را دوباره هدف گیری کنید

افراد بسیاری در ایام تعطیلات به سایت ها و مراکز خرید سر می زنند ولی بسیاری از آنها با وجود پر کردن سبد کالای خود هرگز فرآیند خرید را تکمیل نمی کنند. شاید آنها تنها آمادگی خرید کردن را نداشته اند و یا شاید به علت آنکه باید برای دیگران خرید می کردند از خرید برای خود منصرف شده اند.
در هر روی از ترافیکی که به سایت شما مراجعه کرده اند استفاده کنید و با یادآوری محصولات مورد علاقه مشریان خود که از خرید آنها منصرف شده اند بار دیگر آنها را هدف گیری کنید. هدف گیری دوباره مشتریان یکی از پر سودترین استراتژی های بازاریابی می باشد. احتمال خرید مصرف کنندگانی که دوباره هدف گیری شده اند 70 درصد بیش از آنهایی است که برای بار اول هدف گیری می شوند و این امر می تواند احتمال تکمیل فرآیند خرید را تا 26 درصد افزایش دهند.
افزون بر این اغلب مصرف کنندگان نیز انتظار دارند که فروشندگان برای سبدکالایی که بدون تکمیل فرایند خرید رها کرده اند با آنها تماس بگیرند. بسیاری از مشتریان خواهان آن می باشند که پیشنهادهای فروش ویژه ای همانند برخورداری از درصد اندکی تخفیف یا مشوقی برای تکمیل فرآیند خرید به آنها عرضه شود.
بازایابی خود را بر اساس نگرش جدیدی در “سال نو” انجام دهید
بطور معمول هرکسی در ابتدای سال جدید با خود برای پیشرفت بیشتر قول و قرارهایی می گذارد. پس بهتر است که از این طرز تفکر نهایت بهره را ببرید. بسیاری از افراد خواهان پیشرفت و بهبود زمینه های منتوعی در زندگی خود می باشند و تقریبا می شود هرچیزی را با توجه به نگرش جدید افراد در سال نو بازاریابی کرد.

برای مثال اگر فروشندۀ لوازم آشپزخانه می باشید می توانید محصولات خود را با این ایده بازاریابی نمایید که آشپزی در خانه نه نتها ارزان تر بلکه سالم تر نیز می باشد.
ممکن است که یک مرکز تخصصی ماساژ (اسپا) داشته باشید و با ارائۀ 25 درصد تخفیف برای خدمات ماساژ، مشتریان خود را تشویق به رفع استرسِ تعطیلات نمایید. و یا مکانیکی باشید که با ارائۀ تخفیفی برای خدمات تعویض روغن و معاینۀ فنی سعی در ترغیب مشتریان در سال نو دارد.
تنها با اندکی خلاقیت می توانید هرچیزی را منطبق با نگرش جدید افراد در سال نو و در نتیجه جذاب سازید.
ارسال ایمیل های تبلیغاتی
اگر موفق شده اید که در طول تعطیلات فهرستی از آدرس های ایمیلِ مصرف کنندگان خود را تهیه نمایید بهتر است که هرچه زودتر و قبل از آنکه دیر شود دوباره به سراغ آنها بروید. هر چه برای ارسال ایمیل ها زمان بیشتری از دست بدید احتمال آنکه مشتریان شما را فراموش کنند نیز بیشتر می شود.
برای تمامی مشتریانی که فرآیند تکمیل خرید سبد کالای خود را تا به انتها رفته اند ایمیلی بفرستید و نظر آنها در خصوص تجربۀ خریدشان را جویا شوید و از آنها به دلیل خریدشان تشکر نمایید. اگر مشتریانی دارید که به تازگی عضو سایت شما شده اند تخفیفی به آنها ارائه دهید. متن ایمیل خود را با دقت و مهارت تمام تنظیم کنید و با شخص سازی تجربۀ خرید مشتریان، ایدۀ بازگشت و خرید دوباره از شما را برای برای آنها جذاب سازید.
از زمان رکورد فروش کسب و کار خود نهایت استفاده را ببرید

افراد پس از تعطیلات دچار فرسودگی می شوند. آجیل و شیرینی عید بر معدۀ هر کسی سنگینی می کند و جیب ها خالی از پول شده اند. بنابراین با وجود تمام تلاش های شما به احتمال فراوان در فصل خرید متعاقب تعطیلات فروش کسب و کار شما دچار رکود خواهد شد.
با این وجود همچنان می توانید از این زمان در جهت منافع خود استفاده کنید. از این زمان رکود برای تامل در تلاش های بازاریابی خود در سال گذشته و برنامه ریزی استراتژی های خود برای سال نو استفاده کنید. چه تکنیک های بازاریابی موثر و کدامیک بی اثر بوده اند؟
تمامی تجزیه و تحلیل های خود را یکجا جمع کنید و شروع به برنامه ریزی تمام چیزهایی کنید که می خواهید گسترش و بهبود دهید. ممکن است قصد داشته باشید که در تعطیلات از یک خیریه حمایت کنید. شاید مایل باشید که بازاریابی فصل تعطیلات را اندکی زودتر شروع کنید. حتی ممکن است که بخواهید توجه خود را معطوف به گسترش استراتژی رسانه های اجتماعی خود نمایید تا بتوانید حضور پر رنگ تری در سال نو در فضای آنلاین داشته باشید.
این زمان رکود را با به انتظار نشستن برای متشریان هدر ندهید. به جای آن از این زمان برای برنامه ریزی دقیق کارهایی استفاده کنید که می تواند سبب بهبود استراتژی های بازاریابی شما و تبدیل سال جدید به بهترین سال فعالیت و کسب و کار شما شود.


ترجمه از منبع: entrepreneur
تداوم موفقیت کسب و کار کوچک پس از تعطیلات - مجله فرد