7 محتوای بصری که مشارکت اجتماعی برای کسب و کار شما را افزایش خواهد داد
آیا متوجه این قضیه شده اید که امروزه تغییر الگوی قابل توجهی را به سمت شیوه ارائه آنلاین بیشتر محتوا شاهد هستیم؟ تعداد زیادی مقاله همه روزه روی پلت فرم های رسانه های اجتماعی مختلف بارگذاری می شوند و این مطلب را به یاد داشته باشید که محتواهای دارای عکس می توانند بیشتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر به اشتراک گذاشته شوند.

بنابراین، اگر مطلب منحصربفردی را که به طور خاص توجه و علاقه مندی مخاطبین را به خود جلب نماید ایجاد نکنید، بدون شک رقبای شما این کار را خواهند کرد. بنابراین اگر نمی خواهید مخاطبین خود را از دست دهید، بهتر است شروع به استفاده از این محتواهای بصری قدرتمند به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی محتوای موفق نمایید.
در این مقاله، توضیح مختصری در مورد انواع محتوای بصری داده شده و محتوایی که شما باید برای افزایش بازدید و مشارکت اجتماعی در سایت یا بلاگ خود از آن استفاده نمایید نیز معرفی خواهد گردید.
اما قبل از آن که وارد بحث شویم، بیایید علت اهمیت محتوای بصری را مورد بررسی قرار دهیم.




دلیل ساده ای برای این اهمیت وجود دارد؛ انسان ها موجودات بصری هستند و به سادگی جذب محتوای بصری می شوند. در حقیقت، براساس پژوهش انجام شده در 3 ام، انسان های تصاویر را 60000 برابر سریع تر از متون پردازش می نمایند. به همین دلیل است که مغز راحت تر می تواند محتوای بصری را به خاطر سپرده و محتوای بصری در فرآیند آموزش به شدت حائز اهمیت می باشد.

با مدنظر قرار دادن تمامی این مطالب، نباید باعث شگفتی باشد اگر بدانیم که محتوای بصری برای موفقیت کمپین بازاریابی رسانه اجتماعی شما نیز ضروری است.
1) اهمیت محتوای بصری برای بازاریابی رسانه اجتماعی




همانطور که می توانید از روی شکل نیز مشاهده نمایید، آمار فوق، حقایق جالب توجهی است که آرزو می کنید کاش زودتر از آنها باخبر می شدید.

اهمیت محتوای بصری نباید چیزی باشد که از آن بی خبر هستید. اما تا چه اندازه نسبت به این موضوع آگاهی دارید که موفقیت استراتژی رسانه اجتماعی شما وابسته به استفاده از محتوای بصری است؟
البته این بدان معنا نیست که در صورت استفاده از محتوای بصری، موفقیت شما تضمین شده است. بلکه باید انواع مختلفی از استراتژی ها را در ارتباط با بکارگیری محتوا بکار بندید. موارد زیر را در نظر بگیرید:
– حدود 63 درصد از رسانه های اجتماعی حاوی محتوای بصری هستند.
– حدود 60 درصد از تمامی به روز رسان های رسانه های اجتماعی، شامل محتوای بصری است.
– حدود 50 درصد از تمامی کاربران محتوای بصری مانند عکس ها یا ویدئوهایی را که به صورت آنلاین پیدا کرده اند، مجددا بارگذاری می نمایند.
– حدود 54 درصد از تمامی کاربران، محتواهای بصری مانند عکس یا ویدئو را که خودشان ایجاد نموده اند را بارگذاری می کنند.
همانطور که می توان مشاهده نمود، ارسال محتواهای بصری برای همخوانی با سایر رسانه های اجتماعی یک ضرورت محسوب می شود. با استفاده از جلوه های بصری به منظور تقویت محتوا، شما این شانس را خواهید داشت تا بازدیدها، لایک ها، به اشتراک گذاری ها و نرخ کلیک خود را افزایش دهید.

در حقیقت، محتوایی که با تصاویر مرتبط ارسال می شود، نسبت به محتوایی که بدون همراهی بصری ارسال گردیده، به طور میانگین 94 درصد بازدید بیشتری را خواهد داشت.



چک لیست خود برای افزایش مشارکت رسانه اجتماعی را آماده کنید
چک لیست عالی، پیشنهادات بیشماری را برای ارتقای بازاریابی رسانه در اختیار من قرار می دهد که هرگز به ذهنم خطور نمی کردند. می خواهم کل لیست را همین الان بررس پی کنم! (رایان گادفری).



2) انواع محتوای بصری که می توانند مشارکت اجتماعی را افزایش دهند
انواع مختلفی از محتوای بصری وجود دارد که می توانید آنها را روی استراتژی بازاریابی رسانه اجتماعی خود پیاده سازی نمایید تا مشارکت برند شما بهبود یابد. در ادامه برخی از موثرترین اشکال محتوای بصری که باید استفاده از آنها را مدنظر قرار دهید معرفی می شوند:



شماره 1: اینفوگرافیک ها
فوق العاده بودن استفاده از اینفوگرافیک از آنجا ناشی می شود که می توانید تمامی ایده های خود را در قالب یک تصویر بیان نمایید. البته این بدان معنا نیست که می توانید تمامی متون از مقاله خود را برداشته و درون اینفوگرافیک وارد نمایید.
استفاده از داده های سخت در محتوا یکی از روش های عالی برای پشتیبانی از نقطه ای است که در حال ساخت آن هستید. البته، بیشتر افراد علاقه ای به برداشتن اعداد از متن شما نخواهند داشت. بنابراین داده ها را به شیوه ای جذاب از نظر بصری برای خوانندگان خود ارائه نمایید تا مطالعه آنها نیز ساده تر باشد. به یاد داشته باشید اینفوگرافیک خوب علاوه بر آن که حاوی جزئیات کافی است، به طور همزمان با یک نگاه به طور کامل قابل فهم نیز می باشد؛ مانند مثالی که در شکل زیر نشان داده شده است.





شماره 2: میم ها


طی دهه های گذشته، میم ها کل دنیای اینترنت را در اختیار گرفته اند. چه خوشتان بیاید و چه نیاید، میم ها تبدیل به فرهنگی شده اند که در حال تکامل پیرامون وب هستند. حقیقت این است که میم ها محبوبیت فراوانی را بدست آورده و از طرف جامعه جهانی نیز به رسمیت شناخته شده اند.
اما اگر هنوز نمی دانیم میم ها چه هستند، باید بگوییم تصاویری هستند که به راحتی به صورت آنلاین یافت می شوند و همراه با تصویر، یک یا دو خط متن ساده نوشته شده است. معمولا این خطوط با عبارات جذاب، کلمات تایپ شده به صورت اشتباه یا عناوین طنزآمیزی همراه هستند که مخاطب را جذب نموده و باعث خندیدن وی با صدای بلند می شوند.
نهایت احساس خود را از طنز نشان دهید
بنابراین هرگز قدرت این میم ها را دست کم نگیرید. در واقع، میم های اینترنتی به عنوان یکی از موثرترین شکل های محتوای بصری درنظر گرفته شده که می تواند به آسانی فراگیر شود. به همین دلیل است که بسیاری از بازاریاب های باهوش از ربودن میم نهایت استفاده را می برند (ربودن برخی میم های پرطرفدار برای اهداف بازاریابی خود).

اما قبل از آن که بخواهید وارد این فرآیند ربودن میم ها شوید، باید کمی تحقیق در مورد معنی میم انجام داده و سعی کنید مفاهیم پنهان پشت آن را درک نمایید، چرا که بدون شک قصد توهین به مخاطبین خود و خدشه دار کردن برند خود با این اقدام نادرست را ندارید.
همیشه توصیه می شود مطالبی را ارسال نمایید که با برند شما در ارتباط است؛ چرا که در نهایت هدف شما ایجاد به اشتراک گذاری های اجتماعی بیشتر و افزایش بازدیدها از بلاگ­تان می باشد. بنابراین اگر علاقه مند هستید میم های خود را هم اکنون بسازید، می توانید برخی از سازندگان میم مانند موارد زیر را مورد استفاده قرار دهید:
Meme Generator
Imgfip
Image Chef


شماره 3: نمودارها و شکل ها


استفاده از نمودارها و شکل ها درواقع بهترین راه ارائه و تشریح داده ها یا یافته ها برای مخاطبین می باشد. وقتی اطلاعات در قالب نمودار و شکل نشان داده می شود، تصور کردن و درک آنها توسط مخاطبین آسان تر می شود. به یاد داشته باشید اگر قرار است حجم زیادی از اطلاعات را ارائه نمایید، قطعا تمایل نخواهید داشت که مخاطبین تمامی واژه های شما را تک به تک مورد بررسی اجمالی قرار دهند و قبل از به پایان رسیدن مطلب شما، خستگی و ملالت بر آنها مستولی گردد.
بنابراین برای آن که مطالب بیان شده برای مخاطبین معنادار باشد، استفاده از نمودار و شکل همیشه می تواند انتخاب مطلوبی باشد. در این صورت است که مخاطبین برای درک دردهای آنها قدردان شما خواهند بود. علاوه بر این، اضافه نمودن شکل و نمودار به محتوا، می تواند پشتیبان خوبی برای ادعاهایی باشد که در مطلب به آنها اشاره کرده اید و بدین ترتیب اعتبار مطلب ارائه شده نیز قطعا افزایش خواهد یافت.




از نمودارها استفاده کنید تا مخاطبانتان اطلاعات شما را راحت تر درک کنند


شماره 4: تهیه عکس از صفحه نمایش
عکس های گرفته شده از صفحه نمایش نیز روش موثری برای ارائه اطلاعات در مورد مکان، موقعیت و جابجایی برای خواننده می باشد. بیشتر افراد به اسکرین شات ها اعتماد می کنند؛ دقیقا مثل افراد تازه کاری که برای یادگیری مسائل از آموزش های گام به گام استفاده می نمایند.
گرچه ویدئو معمولا روش بهتری برای انجام این کار است، اما تهیه اسکرین شات ها ارزان تر و سریع تر بوده و در برخی موارد موثرتر نیز می باشند، زیرا مخاطب می تواند اسکرین شات را چاپ نموده و در صورت لزوم به آن رجوع نماید.
همچنین اسکرین شات ها روش مناسبی برای نشان دادن یافته های بدست آمده براساس تجربیات خود شما برای مخاطبان می باشند.

یک مثال خوب در این مورد می تواند آزمایشی باشد که اخیرا روی متا توضیحات انجام داده ام و در این مطلب خاص از تعداد زیادی اسکرین شات برای نشان داده یافته های خود به صورت مرحله به مرحله استفاده کرده ام.




یک اسکرین شات از تجربه ما
بنابراین توصیه می شود اسکرین شات هایتان را هر از چند گاهی ایجاد نموده و آنها را به مقاله تان اضافه کنید تا مردم علاقه و تمایل بیشتری برای به اشتراک گذاری مقاله شما روی سایر پلت فرم های رسانه اجتماعی داشته باشند. علاوه بر این استفاده از اسکرین شات ها باعث می شود تا مقاله شما اصیل و معتبر بوده و ارزش به اشتراک گذاری را داشته باشد.



شماره 5: کارتون ها
همه عاشق تصاویر کارتونی هستند! موافق هستید؟ بیشتر افراد نسبت به تصاویر کارتونی نقطه ضعف دارند و با استفاده از این روش می توانید توجه مخاطبان را جلب نموده و بلافاصله چشمان آنها را خیره به مقاله خود نمایید.




علت دیگر این جذاب بودن آن است که مخاطب برای درک آنچه که قصد شرح دادن آن را دارید، نیازی به مطالعه شرح طولانی ندارند. پس اگر می خواهید دیگران مطلب ارسالی شما را دوست داشته باشند، باید از تصاویر کارتونی جذاب و به یاد ماندنی استفاده نمایید. بدین ترتیب افراد برند شما را به خاطر سپرده و در صورت جذاب و سرگرم کننده بودن مطلب ارسالی، آن را با دوستان خود به اشتراک خواهند گذاشت.



شماره 6: هنر سفارشی
هنر سفارشی، هنر منحصربفردی است که به طور خاص برای برند شما خلق شده است. همانطور که می توان مشاهده نمود بازاریاب های فراوانی وجود دارند که علاقه مند به استفاده از تصویر طراحی عادی سه بعدی روی تمامی پست های بلاگ خود می باشند. اما ما می خواهیم چیزی متفاوت خلق نماییم؛ به همین دلیل است که از طراحی تخت برای تمامی تصاویر برجسته خود استفاده نموده ایم.
دلیل این کار آن است که می خواستیم به جای استفاده از سبک های مختلف تصاویر روی بلاگ، تجربه آسان تری را از طریق استانداردسازی تمامی تصاویر برجسته پست های بلاگ برای خوانندگان ایجاد نماییم. می خواستیم تا مخاطب یکنواختی در تمامی پست های بلاگ را احساس نماید. حتی در صورت به اشتراک گذاری روی رسانه های اجتماعی مختلف، تصویر برجسته با طراحی تخت متفاوت از دیگر تصاویر به نظر خواهد آمد.
در ادامه برخی نمونه ها از تصاویر برجسته ای را مشاهده می کنید که خود ما ایجاد نموده ایم:
شماره 7: آرشیو تصاویر
دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد چرا باید تصاویر جذابی را یافته و آنها را به پست های بلاگ خود اضافه نمایید. استفاده از تصاویر با کیفیت بالا نه تنها باعث جلب توجه مخاطبین شما خواهد شد، بلکه ظاهر بلاگ شما را نیز زنده تر و جذاب تر جلوه خواهد داد. به یاد داشته باشید که در اختیار داشتن آرشیو قوی از تصاویر، روش فوق العاده ای برای شکستن متون طولانی و بهبود قابلیت خواندن مقاله شما است.
اما این بدان معنا نیست که می توانند به سادگی هر تصویری را روی پست بلاگ خود استفاده کنید. اطمینان حاصل نمایید که تصویری که انتخاب کرده اید مرتبط با پست شما بوده و می تواند علاقه خوانندگان را جلب نماید. هنگام انتخاب تصاویر کمی بیشتر دقت کنید و مطمئن شوید تصویر انتخاب شده داستان کوتاهی را در مورد مطلب شما بیان می نماید و در عین حال کمی حس کنجکاوی را در خواننده باقی می گذارد. بدین ترتیب خواننده ترغیب می شود تا بقیه پست را مطالعه کند.



3) این تصاویر خیره کننده را کجا پیدا کنیم
در ادامه منابعی معرفی می شوند که می توانید از طریق آنها تصاویر قدرتمندی را برای استفاده در محتواهای بصری خود پیدا کنید:



1) PicJumbo (تصاویر رایگان برای کارهای تجاری و شخصی خود را از این سایت تهیه کنید).
PicJumbo- می توانید تصاویر با کیفیت بالا در دسته بندی های مختلف شامل کسب و کار، مردم غذا و غیره را در این سایت مشاهده نمایید. برای دسترسی به خدمات ویژه و دریافت بسته های بیشتر از 30 عکس با رزولیشن بالا که هر ماه به ایملیتان ارسال می شود، می توانید در سایت ثبت نام کنید. در این سایت محدودیتی برای استفاده از تصاویر وجود ندارد؛ بنابراین لازم نیست نگران تامین اعتبار برای نویسنده باشید.



2) Death to the Stock Photo
Death to the Stock Photo- برای دریافت تصاویر ماهانه ای که امکان استفاده از آنها برای پست های بلاگ، کاربردهای تجاری، حساب های اجتماعی و غیره وجود دارد، در این سایت ثبت نام کنید.



3) Pexels (بیش از 3500 آرشیو رایگان عکس که می توانید از بین آنها انتخاب خود را انجام دهید).
Pexels- این سایت یکی از بزرگترین دایرکتوری های موجود تصاویر رایگان می باشد. اساساً، این سایت، تصاویر را از سایر وب سایت های ارائه دهنده تصاویر رایگان جمع آوری کرده و بدین ترتیب شما می توانید به صدها آرشیو دسترسی پیدا کرده و جستجو در بین آنها را تنها از یک منبع انجام دهید.



4) Unsplash (تعداد زیادی تصویر خوب و با رزولیشن بالا موجود است).
Unsplash- این سایت نیز مکان فوق العاده ای برای یافتن تمامی تصاویر با کیفیت و زیبایی است که می توانید به صورت رایگان از آنها استفاده کنید. شخصاً این سایت را پیشنهاد می کنم، زیرا تصاویر واقعا خیره کننده هستند. برای دریافت 10 تصویر با رزولیشن بالا در ایمیل خود (هر 10 روز) در سایت ثبت نام کنید.



5) فلیکر (Flickr)؛ در سایت ثبت نام کنید و یک ترابایت ذخیره تصویر رایگان را دریافت نمایید.
فلیکر- نه تنها می توانید تصاویر فوق العاده موردنیاز خود را در این سایت بیابید، بلکه امکان استفاده از فلیکر برای مرتب سازی و ویرایش تصاویر نیز وجود دارد. همچنین می توانید تصاویر خود را در فلیکر بارگذاری کرده و آنها را ویرایش کنید. پس همین الان در سایت ثبت نام کنید و یک ترابایت ذخیره عکس رایگان را دریافت نمایید.



6) Picsearch (این سایت خدمات جستجوی عکس برای وب سایت های بزرگ را فراهم می نماید).
Picsearch- اساساً، این سایت، موتور جستجویی است که با استفاده از آن می توانید در میان تمامی عکس ها، تصاویر و سایر انیمشین ها به جستجو بپردازید. با بیش از 3 میلیارد عکس از سراسر جهان، این سایت می تواند در شرایطی که برای انتخاب و جستجوی عکس دچار تردید شده اید، کمک حال شما باشد.



7) Pixabay (هزاران هزار تصویر که می توانید از بین آنها انتخاب کنید- برخی از آنها حتی توسط ادیتور دستچین شده اند).
Pixabay- می توانید از بیش از 460000 تصویر رایگان این سایت استفاده نمایید. تمامی تصاویر بارگذاری شده در سایت توسط کاربران ایجاد شده اند و بنابراین شما دسترسی به منبع فوق العاده ای از تصاویر منحصربفرد دارید.



8) Photodune (تعداد زیادی آرشیو عکس برای جامعه جهانی عکاسان)

Photodune­- در حالی که تمامی این تصاویر امتیاز رایگان هستند، اما برای استفاده از بسیاری از آنها باید هزینه پرداخت کنید. خوشبختانه در مقاطع مختلف زمانی عکس ها به صورت رایگان عرضه می شوند که می توانید از این فرصت استفاده نمایید. هزینه درنظر گرفته شده برای تصاویر چندان زیاد نیست و می توانید با استفاده از آنها سایت خود را از نظر حرفه ای و زیباشناختی جذاب تر نمایید.



9) Gratisography (تعداد زیادی تصویر با رزولیشن بالا هر هفته به سایت اضافه می شود).
Gratisography- تمامی این تصاویر با رزولیشن بالا توسط رایان مک گوایر گرفته شده اند و استفاده از آنها رایگان است. نه تنها تصاویر رایگان هستند، بلکه نیازی به اشاره کردن به نام عکاس نیز وجود ندارد! (فقط یک فنجام قهوه برای عکاس بخرید!). به راحتی می توان کارهای رایان را تماشا نمود. کافی است تصاویری را که همگی در یک صفحه قرار داده شده اند، بالا و پایین کنید.



10) Gettyimages (این فرصت را دارید تا عکسی را انتخاب کنید که هزاران واژه در دلش نهفته است).
Gettyimages- این سایت یکی از بزرگترین منابع تصاویر رایگان روی وب است. طی یک ماه بیش از 35 میلیون تصویر روی این سایت بارگذاری می شود. می توانید در میان دسته بندی های مختلف برای تصاویر امتیاز رایگان مانند پس زمینه ها، کسب و کار، طبیعت، سبک زندگی و غیره جستجو نمایید.



11) Getrefe (بازاری از تصاویر با کیفیت بالا از افرادی که با فناوری سر و کار دارند)
Getrefe- این سایت رایگان که «تصاویری از زندگی واقعی» را ارائه می نماید، منبع فوق العاده ای برای تصاویر در زمینه های طبیعت و سب زندگی است. تمامی تصاویر روی یک صفحه بارگذاری شده اند و می توانید به راحتی با بالا و پایین کردن صفحه، عکس های مفیدی را پیدا کنید.



12) IM Free (تصاویر زیبا و با کیفیت بالا را ارسال نمایید تا مخاطبین بیشتری را جذب کرده و به اشتراک گذاری های اجتماعی بیشتری را بدست آورید).
IM Free- این مجموعه از تصاویر انتخابی نیز شامل قالب ها، آیکون ها و دکمه سازهای سفارشی است که باعث می شود وب سایت منبع فوق العاده ای برای اضافه نمودن تصاویر زیبا و در عین حال ارتقای ظاهر کلی وب سایت شما باشد.



13) Public Domain Archive (درگاهی که تمامی تصاویر با مالکیت عمومی در سراسر وب را آرشیو می کند).

Public Domain Archive- این سایت از آن جهت منحصربفرد است که تصاویر وینتیج (کلاسیک) رایگان را برای کاربران فراهم نموده تا در کنار مجموعه مدرن تر از تصاویر مورد استفاده قرار گیرد. این سایت مکان مناسبی برای دریافت الهام و جستجو در میان تعداد زیادی تصاویر با رزولیشن بالا و تبدیل آنها به چیزی شگفت انگیز می باشد.



14) Magdeleine (جستجو در میان میلیون ها تصویر با امتیاز رایگان از دسته بندی های مختلف).
Magdeleine- مجموعه های فوق العاده این سایت از تصاویر تهیه شده با مضمون طبیعت و سبک زندگی را مشاهده نمایید. هر روز تعداد زیادی تصویر با کیفیت بالا در سایت بارگذاری می شود.



15) Foodiesfeed (مکانی عالی برای تماشای عکس های خوشمزه از خوردنی ها و نوشیدنی ها وقتی که احساس گرسنگی می کنید).
Foodiesfeed- اگر نیاز به تصاویر مرتبط با غذا دارید، در این صورت این سایت بهترین منبع برای شما خواهد بود. نه تنها می توانید عکس ها را به صورت تکی دانلود کنید، بلکه می توانید بسته هایی از عکس های به هم مرتبط را نیز (مانند بسته عکس کیمچی یا بسته عکس مهمانی در تابستان) را نیز دریافت نمایید.



16) Picography (در این سایت تصاویر گرافیتی فوق العاده ای نیز بارگذاری می شود)
Picography- این سایت مجموعه فوق العاده ای از تصاویر با رزولیشن بالا را در اختیار دارد. تصاویر روی صفحه اصلی بارگذاری می شوند و هنگامی که صفحه را بالا و پایین می کنید، می توانید تصاویری را مشاهده کنید که بدون آن که خواسته باشید، نظر شما را جلب نموده اند. می توانید از ابزار جستجوی سایت نیز برای پیدا کردن موارد دلخواه استفاده کنید.



17) ISO Republic (مکانی مناسب برای تمامی طراحان، بلاگ نویس ها و بازاریاب ها)
ISO Republic- علاوه بر تصاویری که در زمینه سبک زندگی تهیه شده، تعداد زیادی تصویر مرتبط با هنر نیز در این سایت وجود دارد. با استفاده از قابلیت فیلتر سایت می توانید تصاویری را که قصد استفاده از آنها را دارید ویرایش کنید.



سخن پایانی
پس از خواندن این مطلب، امیدوارم به این حقیقت پی برده باشید که تصاویر قدرتمند چگونه می توانند توجه مخاطبان را از ابتدا تا انتها به خود جلب نمایند. بنابراین، سعی کنید تا پست های بلاگ خود را با تصاویری که به دقت انتخاب شده زیبا نمایید. این روش، یکی از موثرترین روش ها برای افزایش مشارکت اجتماعی و همچنین ترافیک کلی بلاگ می باشد. پس از تمامی سایت هایی که در این مطلب معرفی شدند به طور کامل استفاده نمایید و قدرتمندترین تصاویر را که می توانید از آنها در محتوای بصری خود استفاده کنید پیدا نمایید و مطمئن باشید پیاده سازی این استراتژی، مسیر موفقیت رسانه اجتماعی شماست.




7 محتوای بصری برای افزایش مشارکت - مجله فرد