اگر چه در نهایت به کاری که عاشقش بودم مشغول هستم و به یک رزومه‌نویس حرفه‌ای تبدیل شدم، اما در گذشته بازاریاب بودم و توانستم از آن همه تجربه در راه‌اندازی کسب‌وکارم استفاده کنم. البته من هم قطعا پاسخ همه سوالات را نمی‌دانم و در این مسیر اشتباهاتی را مرتکب شده‌ام، اما با غرور می‌گویم که توانستم دو سال پیش کار تمام وقتم را ترک کنم و دیگر هم هرگز به گذشته نگاه نکردم. درآمدم افزایش پیدا کرد، تعادل بین کار و زندگی‌ام عالی شد، و توانستم زمان ارزشمندی را در کنار خانواده‌ام که به تعداد اعضایش اضافه می‌شد سپری کنم.


۱- ارزش خود را تعریف کنید.
اولین قانون ایجاد یک استراتژی موفق برای جذب مشتری این است که ارزش خود را بشناسید. فرقی نمی‌کند که صاحب یک کسب‌وکار کوچک باشید یا یک فرد جویای کار. در هرحال بزرگ‌ترین اشتباه این است که وجه تمایز خود را با دیگران ندانید. میلیون‌ها نفر هستند که می‌توانند کاری را انجام دهند که شما انجام می‌دهید، مگر آنکه مخترع باشید یا طراح نرم افزار. بنابراین لازم است بدانید چه چیزی شما را از بقیه متمایز می‌کند و چرا مشتری باید شما را انتخاب کند.

۲ ـ رقبا را بررسی کنید.
از Google Trends استفاده کنید و سه کلیدواژه‌ای را که فکر می‌کنید بهترین هستند جستجو کنید. ببینید که چه کلماتی رتبه اول را دارند و سپس در گوگل آنها را جستجو کنید. به صفحات شرکت‌هایی که در سه صفحه اول نتایج جستجو معرفی شده‌اند سری بزنید، فهرستی از آن‌ها تهیه کنید و بنویسید کدام بخش‌های سایت آن‌ها را پسندیده‌اید و از کدام بخش‌ها راضی نبودید. توجه خاصی به قیمت‌گذاری، بسته‌بندی (یا عدم بسته‌بندی) خدمات، و بازارهای آن‌ها داشته باشید. ببینید که چه درس‌هایی را می‌توانید از آن‌ها یاد بگیرید، و به تدریج شکل کلی طرح کسب‌وکارتان را آماده کنید. همین جستجوها را در لینکدین هم انجام دهید و ببینید که به چه نتایجی می‌رسید. اگر امکان مشاهده پروفایل‌ها را ندارید دوباره از طریق گوگل صاحبان آن کسب‌وکارها را در وب پیدا کنید.

۳ ـ به یک وب‌سایت نیاز دارید.
در واقع برای نداشتن وب‌سایت هیچ بهانه‌ای وجود ندارد. اگر توانایی مالی برای داشتن وب‌سایت را ندارید، با استفاده از Google Sites و Weebly یک سایت رایگان درست کنید و به محض اینکه آمادگی مالی پیدا کردید، یک طراح وب خوش‌نام پیدا کنید تا برایتان سایتی را طراحی کند. هنگام استفاده از خدمات شرکت‌هایی که قالب‌های وب را در اختیار شما قرار می‌دهند تا خودتان این کار را انجام دهید مراقب باشید، چرا که شما به کسی نیاز دارید که پا به پای شما کار کند و از همه مهم‌تر، خودش این کار را برای شما انجام بدهد. شما در حوزه خود تخصص دارید نه در طراحی وب، بنابراین وقت خود را روی کارهای ارزشمندتر صرف کنید. همین داشتن یک وب‌سایت حرفه‌ای، برای برند شما معجزه می‌کند.

۴ ـ از لینکدین استفاده کنید.
اگر کسب‌وکار شما مبتنی بر خدمات است، به یک پروفایل شخصی و یک پروفایل کسب‌وکاری نیاز دارید. درست مثل یک جویای کار، عنوانی در بالای صفحه قرار دهید که ارزش پیشنهادی شما را به شکل قدرتمندی نشان دهد، و در همان دو سطر اول خلاصه فعالیت‌های خود، دکمه فراخوان اقدام را قرار دهید. کاری کنید که مردم به راحتی شما را پیدا کنند و به تمام دعوت‌نامه‌های شما پاسخ بدهند و با شما ارتباط داشته باشند. اگر کسی از پروفایل شما بازدید کرد، برایش دعوت‌نامه بفرستید. لینکدین به شما اجازه این کار را می‌دهد. احتمال دارد همین دعوت‌نامه ها فرصت‌های خوبی را برای شما رقم بزنند.

۵ ـ نام خود را در تمامی فهرست‌ها قرار دهید.
در تمام فهرست‌های وبی که می توانید پیدا کنید، حساب رایگان بسازید. چند مورد از این فهرست‌های خوب عبارتند از Yellow Pages. فهرست‌های رایگان را در گوگل جستجو کنید تا موارد بیشتری را پیدا کنید. این کار وقت‌گیر و خسته‌کننده است اما کمک می‌کند تا مردم به صورت رایگان بتوانند شما را پیدا کنند.

۶ـ در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید.
شبکه‌های اجتماعی دیگر به فیسبوک و توئیتر محدود نیستند. برای آنکه بازاریابی شما مرتبط تر و موثرتر باشد، لازم است از شبکه‌های دیگر هم استفاده کنید. برای مثال Quora, و Pinterest را در نظر بگیرید و یک ابزار مدیریتی رایگان برای رسانه‌های اجتماعی پیدا کنید تا مطالب به روز شده را به شبکه‌های سنتی انتقال دهد. استراتژی شما در رسانه‌های اجتماعی هر چه که باشد، فراموش نکنید که Google Plus را هم در آن بگنجانید. اگر می‌خواهید شما را در گوگل پیدا کنند، لازم است پروفایل Google+ داشته باشید. اگر کسب‌وکارتان مبتنی بر خدمات است، باید تصمیم بگیرید که فرد هستید یا شرکت یا هر دو. مدیریت صفحات فردی ساده‌تر است، اما ممکن است با محدودیت‌هایی مواجه شوید. توصیه من به شما، با گذراندن مدت‌ها آزمون و خطا، این است که هم صفحه شخصی داشته باشید و هم صفحه کسب‌وکاری، اما تمامی محتواهای مربوط به کسب‌وکارتان را در صفحه کسب‌وکاری ارایه دهید و تمام مطالب خصوصی‌تان را در صفحه شخصی‌تان بگذارید.



فایل صوتی:
۱۸.۶۴MB


projecteve.com

۶ نکته و ترفند در بازاریابی کسب‌وکارهای مبتنی بر خدمات (همراه با نسخه صوتی) - ictstartups.ir