وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دوستانی که به کسبوکارهای اینترنتی علاقهمند هستند و روند چند سال اخیر را مشاهده کردهاند احتمالا متوجه این نکته شدهاند که با توسعه فضای استارتاپی و کسبوکارهای اینترنتی کمکم شغلهای جدیدی هم جای خود را در این فضا باز کردهاند.
فکر میکنم با پیداش شغلهای جدید، با تعیین یک چارچوب و تعیین وظایف آن شغل میتوان یک نقشه کلی از آن بدست آورد و براساس آن آموزش و یادگیریهای لازم انجام شود.
دیجیتال مارکتینگ در کشور ما هنوز خیلی جوان است و افراد خبره در این زمینه هم به شدت کم هستند. احساس میکنم شرکتهایی که به دنبال کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستند در تشخیص اینکه چه انتظاراتی از آن شخص دارند یا دچار اشتباه میشوند یا اصلا نمیدانند چه میخواهند و فقط صرف اینکه سایتی دارند پس باید یک دیجیتال مارکتر هم داشته باشند برایشان توجیهپذیر باشد.
دیحیتال مارکتینگ مانند یک چتر است که مواردی مثل SEO,SEM,Social media , email marketing, content marketing, online advertising , steratgy زیر این چتر قرار میگیرد.
معمولا کسی که به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکند با تمام این مهارتها آشناست و در یکی از همه بهتر است. مثل کسی که مدیریت میداند و در یک مهارت مثل مذاکره یا استراتژی یا بازاریابی یا برندینگ تبحر بیشتری دارد.
در ادامه میخواهم در مورد وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ بنویسم و برای تکمیل این مطلب هم از چند منبع استفاده کرده ام . مثلا دیجی کالا از این منبع به طور مستقیم در سایت خودش کپی کرده است من هم سعی کردهام علاوه بر این از چند منبع دیگر استفاده کنم تا کمی پربارتر شود.
https://startupforum.ir/images/cdn/2017/11/371.jpg
وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ
Tracking conversion rates and making improvements to the website |
یکی از وظایف مهم کارشناس دیجیتال مارکتینگ سنجش و اندازهگیری نرخ تبدیل (Convertion rate) است.
این فعالیت باید به صورت مستمر انجام شود و بر اساس نتایجی که مورد انتظار با اهداف تعیین شده بوده، اصلاحات لازم انجام شود.
نرخ تبدیل میتواند برای هر هدفی باشد مثل تعداد فروش ، تعداد جذب لید ، میزان بازدید از یک صفحه ، تعداد دانلود یک فایل ، تعداد کلیک روی لینکهای داخل ایمیل.
Developing and managing digital marketing campaigns |
یکی از کارهای اجتنابناپذیر در دیجیتال مارکتینگ توسعه و مدیریت کمپینهای مربوطه است.
کارشناس باید با خلاقیت خودش یا با کمک تیم، کمپینهای متنوعی را ایجاد و توسعه دهد و آنها را مدیریت کند. البته فراموش نکنیم تمام کمپینها باید مورد سنجش قرار بگیرند و فقط کمپین راه انداختن توجیهپذیر نیست.
Utilising a range of techniques including paid search, SEO and PPC |
دیجیتال مارکتینگ مانند یک چتر است که تمام تکنیکها زیر این چتر قرار میگیرد.کارشناس باید علاوه بر اینکه با این تکنیکها آشنا باشد توانایی استفاده از آنها را نیز داشته باشد.
مثلا از سئو برای پیش برد افزایش ترافیک و جذب بازدیدکننده استفاده کند.
با بهینهسازی paid search آشنا باشد و بتوانند در جاهایی که لازم است تا حد ممکن مبلغ هر کلیک را کم کند یا بتواند بهترین عبارات را برای جذب ترافیک مناسب انتخاب کند.
یا مثلا با انواع سایتهای PPC آشنا باشد و بعد از همکاری با هر کدام بهترین سایت PPC بر اساس میزان کیفیت را انتخاب کند.
Overseeing the social media strategy for the company |
کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید روی شبکه های اجتماعی شرکت نظارت داشته باشد و استراتژی مناسبی برای حضور در این فضا انتخاب کند.
صرف پست گذاشتن به بهانه اینکه داریم شبکه اجتماعی شرکت را بروز نگه میداریم دلیل موجهای برای حضور در این فضا نیست. مثلا امروز حادثه پلاسکو را تسلیت گفتیم ، ناراحت شدیم و ابراز همدردی کردیم ، فرداش پیشاپیش نوروز را تبریک نگیم و کاربران را به رقص و شادی سال نو دعوت نکنیم.
Collaborate with agencies and other vendor partners |
کارشناس دیجیتال مارکتینگ همواره باید با سایر شرکتها و همکاران در ارتباط باشد و از ظرفیت آنها برای ایجاد همافزایی بیشتر استفاده کند.
طبیعتا این همافزایی باید در جهت کسب منافع تجاری شرکت باشد وگرنه کسی برای ثواب آخرت بدنبال همافزایی نمیرود.
تاکنون همکاریهای دوجانبهی متفاوتی با شرکتهای دیگر برگزار کردم اما در بین اینها یک همکاری بود که به صورت گروهی و با نام سبد مهربانی سال پیش برگزار کردیم. در این کمپین از شرکتهای مختلفی دعوت کردم تا وارد این کمپین گروهی شوند که در نهایت با سایتهایی که در تصویر میبینید این کمپین برگزار شد.
https://startupforum.ir/images/cdn/2017/11/372.jpg
صفحه کمپین سبد مهربانی هنوز روی نت برگ موجود هست اگر دوست داشتید از جزئیاتش بیشتر بدونید میتونید از اینجا ببینید.
https://startupforum.ir/images/cdn/2017/11/373.jpg
Managing online brand and product campaigns to raise brand awareness |
کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید حواسش به برندینگ شرکت باشد و آن را مدیریت کند.
مثلا با استفاده از تبلیغات، آگاهی مخاطبان را با نام و محصولات شرکت افزایش دهد و از این طریق سعی کند فروش را در آینده افزایش دهد.
Managing the redesign of the company website |
یکی دیگر از وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ آشنایی با ترندهای روز دنیا در طراحی و تجربه کاربری وب سایت است.
حتما لازم نیست در CSS , HTML تسلط کامل داشته باشیم بلکه با مشاهده وب سایتهایی که از نظر طراحی و تجربه کاربری در سطح بالایی هستند میتوانیم الگو بگیریم و از آن در طراحی مجدد سایت شرکت خودمان استفاده کنیم.
معمولا تغییر در طراحی سایت توسط تیم فنی شرکت انجام میشود.
Responsibility for planning and budgetary control of all digital marketing |
معمولا کسی که عهدهدار بازاریابی دیجیتال است دو حالت برای بودجهبندی و برنامهریزی خود متصور است:
- یا بودجهای مشخص برای برنامههای بازاریابی و تبلیغات تعیین شده است
- یا براساس برنامهریزی که برای بازاریابی انجام داده است باید بودجه دریافت کند
اینکه انتخاب کدام مورد در اولویت است کاملا به میزان منابع، که اینجا بودجه مد نظر است و استراتژی بستگی دارد.
فردی که در عهدهدار بازاریابی دیجیتال است باید توانایی برنامهریزی و کنترل بودجه بر روی تمام فعالیتهای بازاریابی داشته باشد.
Evaluating customer research, market conditions and competitor data |
یکی از هنرهای کارشناس دیجیتال مارکتینگ این است که بتواند بر روی خواستهها و نیازهای مشتری تحقیق کند و فعالیتهای خود را در جهت نیاز مشتری تطبیق دهد. بازار را خوب رصد کند و توانایی تشخیص ترند بازار را داشته باشد.
علاوه بر این از توانایی تحلیل رقبا هم برخوردار باشد.
مثلا اگر در ایکامرس فعالیت میکند تعداد کالاها و تنوع محصولات رقبا را بررسی کند یا مثلا عملکرد سئوی سایت رقیب را با ابزارهای سئو بررسی کند یا اگر روی بلاگ فعالیت میکند تعداد مطالب منتشر شدهی رقیب در ماه و روز ، نوع محتوا ، انتخاب موضوع محتوا را بررسی کند.
برای مقایسه و تحلیل گروه های استراتژیک رقبا فاکتورهای مختلفی را میشود انتخاب کرد یکی از روشهای تحلیل رقبا را میتوانید از اینجا در متمم بخوانید.
Review new technologies and keep the company at the forefront of developments in digital marketing |
یکی از فعالیتهای دائمی کارشناس دیجیتال مارکتینگ توجه به جدیدترین تکنولوژی به وجود آمده است. او باید با استفاده از تکنولوژیهای جدید فعالیتهای بازاریابی شرکت را همواره بروز نگه دارد.
وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟ -دیجیتال مارکتینگ