5 طریقی که می توانید از گوگل پلاس در شرکت خود استفاده کنید
فرد- من به شخصه همیشه یکی از طرفداران پروپا قرص گوگل پلاس بوده ام. ولی الان چندین سال است که دیگر بطور جدی در این شبکه بطور دائمی فعالیت نمی کنم. دلیلش هم این است که چک کردن تمامی پست ها برایم ممکن نیست.
شاید شما هم با این مشکل مواجه شده باشید.
همیشه می دانستم گوگل پلاس کاربردهای زیادی در بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، برندسازی شخصی و اشتراک گذاری مطالب دارد؛ ولی بیشتر به شبکه هایی مثل توییتر، لینکدین و فیسبوک علاقه دارم چون می توانم در این شبکه ها از بافر برای مدیریت کلیه پستهایم و اشتراک گذاشتن مطالب مشابه استفاده کنم. اشتراک گذاری مطالب در گوگل پلاس اساسا وقت بسیار زیادی از روال کار روزانه مرا برای برنامه ریزی یکباره همه امور می گرفت.
از اینکه می توانم برخی تازه ها و ترفند های مفید برای استفاده از گوگل پلاس را در اختیارتان بگذارم هیجان زده هستم. حالا می توانید حساب کاربری گوگل پلاس خودتان را به Buffer متصل نمایید که امیدواریم با این کار بتوانید صفحه گوگل پلاس خود را قویتر کنید. ولی اگر هنوز هم در مورد آینده گوگل پلاس و یا ارزش فعلی آن برای بازاریابان شک دارید با 5 دلیل زیر توضیح خواهم داد که این برنامه چه مزایایی برای شما به ارمغان خواهد داشت.
5 دلیل شگف انگیز برای تجدیدنظر در مورد گوگل پلاس

  1. مطالب در فضای گوگل پلاس به سرعت ایندکس و در قسمت نتایج جستجو نشان داده می شوند. احتمالا شما هم شنیدید که صفحات و پروفایلهای گوگل پلاس کمک زیادی به بهینه سازی موتور جستجو شما می کند. که از قضا این موضوع واقعیت دارد. گوگل پلاس یکی از موتورهای جستجوی قدرتمند در زمینه بازاریابی است که کاربردهای زیادی برای شرکتهای تجاری و افراد مشهور داشته و حتی برای برندسازی شخصی خود شما نیز بسیار مفید واقع می شود. علی الخصوص اشتراک گذاری پستهای مربوط به وبلاگ از طریق موتور گوگل پلاس یکی از راههای عالی و موثر در
  2. رتبه بندی عبارات کلیدی است که ممکن است به طریق دگیری قادر به انجام آن نباشید.
  3. انتقال و هدایت ترافیک جستجو به پروفایل گوگل پلاس و از آنجا به وبلاگ و یا وبسایت تان می باشد.

گاهی اوقات حتی متوجه اندیکس شدن مطالب خود در گوگل پلاس نمی شوید. این همان اتفاقی بود که برای پاتریک آنتینوزی از شرکت Rapid Web Launch افتاد. زیرا به لطف پستی که در گوگل پلاس خود گذاشته بود در نتایج جستجوی مربوط به بازی Pokémon Go مرور شد.

خوب حال باید دید چطور رتبه گوگل پلاس وی تا این حد افزایش پیدا کرده؟
شایع شده است که موتور جستجوی گوگل تمامی مطالب ارسالی در گوگل پلاس بلافاصله مرور و ایندکس می کند.
بهینه ساز موتوری جستجوی ماز (Moz) دریافت که:
مطالب جدیدی را که در گوگل پلاس به اشتراک می گذارید به احتمال بسیار زیاد بلافاصله توسط موتور جستجوی گوگل ایندکس می شوند.
به عبارتی موتور جستجوی گوگل به سرعت URL های جدید را مرور می کند. که البته کاملا هم منطقی است چرا که یکی از اهداف طراحی گوگل پلاس این بود که با ایجاد جستجوی متقارن (real-time search) گوگل جایگزین برنامه توییتر گردد.
در گذشته برای ایندکس کردن وبسایت خود می بایست یک وب فرم را پر می کردید و برای چندین هفته منتظر جواب می ماندید. اما اکنون می توانید تنها با فشار دادن دکمه +1 این کار را انجام دهید.
احتمال دیده شدن مطالبی که در گوگل پلاس قرار می دهید در قسمت نتایج جستجو خیلی بیشتر از صفحات، وبسایت ها، مقالات و مطالبی است که در سایر شبکه های اجتماعی قرار می دهید، زیرا گوگل شبکه های اجتماعی متعلق به خود را خیلی سریعتر مرور می کند و رتبه بالاتری به آنها می دهد. مزیت دیگر آن که گوگل برخی از پستهای خاص در گوگل پلاس که شامل محتوای تصویری غنی ای می باشند را نیز مرور می کند و به این ترتیب نتایج بیشتری را در موتور جستجوی خود برای این دست از مطالب نشان می دهد.
به عنوان مثال لورا داناوان در مقاله خود با عنوان Business2Community که بر روی گوگل پلاس انجام داده است می آورد:
اگرچه تعداد فالورهای صفحه گوگل پلاس شرکت ما خیلی زیاد نیست ولی وقتی بخواهیم پستها و مطالب وبلاگ خود را در قسمت نتایج جستجوی گوگل برجسته تر نماییم، گوگل پلاس بهترین راه حل به نظر می رسد.
دشواری های این کار کدام است؟
خوب در ابتدا باید با استفاده از حلقه های دوستان و آشنایان در گوگل پلاس برای خود یک شبکه ایجاد نمایید. هر چه تعداد افرادی که شما آن ها را به حلقه های دوستان و آشنایان خود اضافه می کنید و هرچه تعداد افرادی که شما را به حلقه های دوستان و آشنایان خود اضافه می کنند بیشتر باشد احتمال دیده شدن شبکه شما در نتایج جستجو بیشتر خواهد شد. فرض کنید هر یک از افرادی که شما برایشان ایمیل می فرستید شما را به حلقه گوگل پلاس خود اضافه کند. به این ترتیب شما فهرستی از دوستان، خانواده، همکاران، مشتریان احتمالی، شرکای کاری و گروه عظیمی از افراد خواهید داشت که مطالب شما را پیش از هر کس دیگری می بینند. هر چه بیشتر شبکه خود را در گوگل پلاس گسترش دهید احتمال دیده شدن آن در نتایج جستجو بیشتر خواهد شد.
حال چطور می توان از این مزیت بهره برداری کرد؟ خیلی ساده و راحت ابتدا

  1. از کامل بودن اطلاعات مربوط به پروفایل شخصی یا صفحه گوگل پلاس تان اطمینان حاصل نمایید. دلیلش چیست؟ خوب معلوم است برای اینکه گوگل این اطلاعات را ایندکس می کند. چرا که به کمک این قسمت از صفحه می توان اطمینان حاصل کرد که گوگل کاملا شما را می شناسد (و البته کسانی که وبسایت شما را در نتایج جستجو می بینند دقیقا می دانند برای اطلاعات بیشتر باید روی کدام قسمت کلیک کنند).


به منظور پر کردن اطلاعات مربوطه به طریق زیر عمل کنید:

  • ابتدا به قسمت پروفایل شخصی گوگل پلاس خود بروید، روی قسمت “ویرایش مشخصات” “Edit Profile” کلیک کنید سپس روی آیکون “من” “I” کلیک کنید تا وارد صفحه “درباره من” About Me شوید.
  • در این قسمت می توانید خود را معرفی کرده و از واژه هایی استفاده کنید که به برند و برچسب های شما مرتبط است.
  • اگر روی علامت بعلاوه (+) پایین صفحه کلیک کنید می توانید سایتهای مرتبط با برند خود را نیز اضافه کنید و لینک آنها را در صفحه وبلاگ و یا وبسایت خود قرار دهید.
  • در انتها نوبت به تنظیم حریم خصوصی سایت می رسد. این بستگی به شما دارد، یعنی می توانید این گزینه را برای پروفایل شخصی و وبسایت خود طوری تنظیم کنید که همه بتوانند آنها را ببینند یا به هر شکل دیگری.


  1. ایجاد URL سفارشی با نام و نام خانوادگی کامل و یا اسم کسب و کار خود

پس از ایجاد URL سفارشی خود در گوگل به راحتی می توانید نتایج برند خود را جستجوی های گوگل افزایش دهید زیرا گوگل URL ها را نیز ایندکس می کند.

  1. در گوگل پلاس فعال باشید

از اشتراگ گذاری تمامی مطالب اخیر بلاگ تان به انضمام مقالات مرتبط گلچنین دیگری که می خواهید در گوگل پلاس به اشتراک بگذارید مطمئن شوید (این کار به سادگی بافر کردن است!)

  1. بلافاصله پس از انتشار مطالب بلاگتان تان آنها را با استفاده از عنوان مشابه با پست وبلاگ به اشتراک بگذارید

این سریعترین راه برای ایندکس و مرور شدن URL و رتبه بندی آن توسط موتور جستجوی گوگل است. در این راستا باید حتما عنوان کامل پست خود را همراه با کمی توضیحات در گوگل پلاس به اشتراک بگذارید به این ترتیب مطالب مورد نظر خیلی سریعتر ایندکس و رتبه بندی می شود.

  1. به ایجاد حلقه های دوستان و آشنایان در گوگل پلاس ادامه دهید

هر چه تعداد افراد بیشتری را به حلقه خود اضافه کنید احتمال دیده شدن صفحه شما در نتایج جستجو بیشتر خواهد شد. برای این منظور مثلا می توانید همه کسانی را که درفهرست ایمیلی خود دارید به این حلقه ها اضافه کنید.

  1. تمامی کسانی که به آنها ایمیل می زنید می توانند پروفایل گوگل پلاس شما را ببینند

هر ماه تعداد یک میلیارد نفر از جیمیل استفاده می کنند. آیا شما هم جزو این یک میلیارد نفر هستید؟ اگر نیستید حتما با تعدادی از آنها ارتباط ایمیلی دارید.
بزرگترین و مهمترین مزیت گوگل پلاس و جیمیل به شرح زیر است:
با هر ایمیلی که ارسال می کنید هر کسی که جیمیل شما را باز کند قادر خواهد بود پروفایل گوگل پلاس شما را ببیند.
این اطلاعات شامل موارد زیر است:

آیا تابحال برایتان پیش آمده که بخواهید روی عکس شخصی که به شما ایمیل داده کلیک کنید و از آن طریق به پروفایل گوگل پلاس آن فرد وارد شوید؟
خود من این کار را چندین بار انجام داده ام بویژه هر وقت که دنبال اطلاعات بیشتر در مورد فرد خاصی بوده ام و وقتی که وارد صفحه آن فرد شوید و ببینید که اطلاعات مربوط به بیوگرافی وی بصورت کامل ثبت شده کمک زیادی به شما خواهد کرد. از این طریق می توانید وبسایت و سایر شبکه های اجتماعی فرد و یا تنها اطلاعات شخصی او را بیابید.
حال چگونه می توان این فرایند را بهینه سازی کرد؟

  • عکس خود را در قسمت اطلاعات پروفایل شخصی گوگل پلاس تان قرار دهید.
  • به طروق زیر می توانید پروفایل گوگل پلاس خود را بهینه سازی نمایید:


  1. افزودن لینک
  2. افزودن بیوگرافی
  3. افزودن اطلاعات محل کار
  4. یا هر چیزی که می خواهید با دیگران به اشتراک بگذارید.

به این ترتیب وقتی کاربران روی پروفایل شما کلیک می کنند می توانند به تمامی اطلاعاتی که مورد نظرشان است دسترسی پیدا کنند. از طرفی این یک شروع پرقدرت برای شما خواهد بود چرا که می توانید اطمینان داشته باشید سایت شما در نتایج جستجو ظاهر خواهد شد.
پاداش یا هدیه (Bonus): از دیگر مزایای حضور فعال در گوگل پلاس آنکه به شما فرصت اشتراک گذاری مطالب بیشتر داده می شود که کاربران می توانند از طریق آن با شما و فعلیت هایتان آشنا شوند.

  1. گروه جمعیتی بسیار ویژه و فعالی در گوگل پلاس وجود دارد (که شاید مخاطبان هدف شما نیز جزو آنها باشند)

تعیین دقیق تعداد افرادی که از گوگل پلاس استفاده می کنند کار بسیار دشواری است طبق آماری که اخیرا تهیه شده تعداد 375 میلیون کاربر در ماه از گوگل پلاس استفاده می کنند. در حالی که بر اساس تخمین سایر سازمانها این رقم بین 4 تا 6 میلیون کاربر فعال است. همچنین از زمانی که کاربران جدید جیمیل شروع به ساخت پروفایل گوگل پلاس کردند نیز تعداد کل پروفایلهای ایجاد شده به 2/2 میلیارد عدد رسیده است.
ظاهرا دلیل اصلی استفاده از گوگل پلاس علاقه مردم به ارسال و اشتراک گذاری عکسهای شان می باشد زیرا در هفته حدود 5/1 میلیارد عکس توسط کاربران آپلود می شود. خود من نیز به کرات این کار را کرده ام زیرا همه اعضای خانواده و دوستانم در فیسبوک و یا اینستاگرام عضو نیستند. ولی همگی آنها جیمیل دارند و از این طریق می توانند عکسهای ارسالی را ببینند.
جدای از بحث تعداد کسانی که از گوگل پلاس استفاده می کنند باید گفت سطح فعالیت همگی آنها در این فضا بالا است. بطور متوسط هر روزه تعداد 2/1 میلیون کاربر جدید به جمیعیت کاربران گوگل اضافه می شود.
چیزی که برای من به شخصه از همه جالبتر بود تقسیم بندی دموگرافیک کاربران فعال گوگل پلاس است.

این امر را به کرات گفته اند که گوگل پلاس یکی از بهترین ابزارهای موجود برای مرتبط کردن مردم با تکنولوژی است که البته بر اساس اطلاعات دموگراقیک ارائه شده کاملا صحیح است.
طرح دموگرافیک مربوط به سایر شبکه های اجتماعی را می توانید در اینفوگرافیک زیبایی که توسط شرکت Sprout Social تهیه شده مشاهده نمایید:
(برای دیدن عکس در اندازه بزرگ روی آن کلیک کنید)

بر اساس مطالب فوق باید چند نکته را گوشزد کنیم:

  • 73% از کاربران گوگل پلاس مرد هستند و این نشان می دهد این شبکه در بین سایر رسانه های اجتماعی بالاترین تعداد کاربر مرد را دارد.
  • از همه مهمتر اینکه بر اساس آمار موجود بیشتر کاربران مرد اهل ایالات متحده هستند (55%).
  • همچنین بر اساس آمار مربوط به رده بندی کاربران بر اساس شغل، حدود 78% کاربران گوگل پلاس شغل مرتبط با فناوری دارند.

اگر به دنبال این گروه از مخاطبان هستید می توانید براحتی از طریق گوگل پلاس به آنها دسترسی پیدا کنید. اگر به دنبال سایر گروهها هستید باز هم می توانید به گوگل پلاس امیدوار باشید چرا که میلیونها کاربر فعال دارد. کسی چه می داند شاید آنها به برند و یا شرکت شما علاقه مند شدند.

  1. انجمن های (communities) گوگل پلاس گوه های قدرتمند و محبوب هستند

بر اساس آماری که به تازگی گوگل در مورد شمار این انجمن ها منتشر کرده است روزانه 2/1 میلیون انجمن جدید به گوگل پلاس اضافه می شود.
حال سوال اینجا است که انجمن های گوگل پلاس چه گروه هایی هستند؟ به گفته خود گوگل:

  • انجمن ها می توانند دارای یک ادمین و یا مدیر باشند و سایر افراد به این جامعه ملحق می شوند.
  • وقتی به عضویت یکی از این جوامع در آمدید می توانید مطالب خود را در این فضا پست کنید. به این ترتیب سایر اعضای انجمن پستهای شما را در صفحه خانه ی خود خواهند دید.

اگر به تازگی فعالیت خود را در گوگل پلاس شروع کرده اید و هنوز حتی یک فالور ندارید با ارسال مطالب خود برای انجمن ها موجود می توانید مخاطبان زیادی جذب نمایید. در برخی از شرکتها نیز از انجمن های گوگل پلاس به عنوان یک شبکۀ اجتماعی داخلی برای کارکنان استفاده می شود.
تعداد بیشماری انجمن فعال در گوگل پلاس موجود است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:
Landscape Photography با چیزی حدود 1 میلیون عضو

SEO and Internet Marketing با بیش از 150000 عضو
Social Media for Entrepreneurs با بیش از 135000 عضو
Funny Videos and Pictures با بیش از 2.5 میلیون عضو
Body Building با بیش از 440000 عضو

  1. ده برند و شرکت تاثیرگذار که به موفقیت شایان توجه در گوگل پلاس دست یافته اند به شرح زید می باشند

طی جستجوی گسترده ای که در گوگل پلاس داشتم به تعداد زیادی برند و شرکت متنفذ برخوردم که توانسته اند از طریق این شبکه فالورهای زیادی را برای خود جذب کنند. از جمله سازمان ناسا و مجله نشنال جئوگرافیک که از گوگل پلاس برای به اشتراک گذاشتن عکسها و تصاویر فوق العاده و خیره کننده خود بهره می گیرند. دالای لاما نیز یکی از افراد سرشناسی است که در این شبکه بسیار فعال است و پیامهای خود را از طریق گوگل پلاس برای حدود 7/5 میلیون فالور خود ارسال می کند. همچنین کمپانی Evernote نیز پروفایل بسیار جذابی در گوگل پلاس دارد و از طریق بازدید از صفحه آن می توانید به مجموعه ها و انجمن های مشهور دسترسی پیدا کنید.
اگر به دنبال جذب فالور بیشتر در یک فضای غیر رقابتی و بی سر و صدا هستید گوگل پلاس بهترین گزینه در بین سایر شبکه های اجتماعی است. با وجود مزایایی همچون تاثیر در رتبه بندی SEO و نمایش پروفایل های آن در جیمیل جای تعجب نیست که شبکه گوگل پلاس توانسته است به چنین جذابیتی دست یابد.
در قسمت زیر 10 برند، شرکت و شخص متنفذ و تاثیرگذار جهانی را به شما معرفی می کنیم که فعالیت مستمر و موفقیت آمیز در گوگل پلاس دارند:

  1. National Geographic
  2. Evernote
  3. NASA
  4. دالایی لاما
  5. آریانا هافینگتون
  6. موزه ون گوگ
  7. Globe and Mail
  8. H & M
  9. BMW
  10. PlayStation


منبع: entrepreneur
5 روش استفاده از گوگل پلاس برای شرکتها - مجله فرد