کارآفرینان به‌طور طبیعی حلال مشکلات به دنیا می‌آیند. برای حل مشکلات دشوار نیاز به گرفتن تصمیمات دشوار دارید. در این مقاله، پنج نکته برای کمک به بهبود روند تصمیم‌گیری شما بیان می‌شود:



۱- با تأخیر عمل نکنید.
تصمیمات ساده سرگرم‌کننده هستند. می‌توانید این تصمیمات را بعد از اجرا در فهرست کارهای انجام‌شده خود تیک بزنید و با این کار احساس خوبی در خود به وجود بیاورید. هنگامی‌که ریسک‌ها افزایش پیدا می‌کنند و شما با لحظات حساس تصمیم‌گیری در کسب‌وکار مواجه می‌شوید،‌ در گرفتن تصمیم تأخیر نکنید زیرا این یک مشکلی است که باید حل شود.
به‌طور روزانه یک بازه زمانی متمرکز را برای فکر کردن روی جوانب مثبت و منفی، خطرات و نتایج واقع‌بینانه از تصمیم خود اختصاص دهید. اثرات مرتبه دوم و سوم تصمیم خود را نیز در این بازه زمانی در نظر بگیرید. مشکلات گسترده پنهان به شما در گرفتن تصمیمات بهتر کمک نخواهد کرد.

۲- نفس و احساسات خود را به بعد موکول کنید.
اگر بیش‌ازحد به مشکل مانور داده و به این فکر کنید که تصمیم چگونه می‌تواند روی احساس و دید شما تأثیرگذار باشد، تصمیم‌گیری می‌تواند مشکل باشد. آیا تصمیم می‌تواند مشکل را به‌طور عینی حل کند؟ بله! به دنبال این باشید که علل بالقوه را فهرست کرده و احساسات و نفس خود را کنار بگذارید.
تصور کنید کسب‌وکار شما درآمد کافی برای رسیدن به هدف موردنظرتان را ایجاد نمی‌کند. به نظر شما علت خاصی دارد؟ علت این مشکل چیست؟
آیا مشکل شما وابسته به موقعیت است؟
آیا مشکل در قیمت‌گذاری محصول یا خدمت خود دارید؟
آیا مشتریان بالقوه نام تجاری شما را می‌شناسند؟
چه‌کارهایی برای حل این مشکل می‌توانید انجام دهید؟
شما با تمرکز بر حقایق تصمیم‌گیری بهتری خواهید داشت.

۳- از یک متخصص کمک بگیرید.
تصمیمی که در حال گرفتن هستید به‌احتمال‌زیاد در گذشته گرفته شده است. اگرچه مشکلاتی که شما در تلاش برای حل آن‌ها هستید منحصربه‌فرد هستند، اما به‌احتمال‌زیاد فرد دیگری ممکن است در مقیاس بزرگ‌تر آن را حل کرده باشد. خوشبختانه تعداد کارآفرینانی که عاشق کمک به دیگران هستند، زیاد است. در مورد مشکل خود سعی کنید در ابتدا عوامل تأثیرگذار را در حوزه موردنظرتان شناسایی کنید و سپس به سه تن از متخصصین این حوزه، یادداشت سریعی را برای درخواست کمک بفرستید.
حقایق مشکل موردنظر، افکار خودتان و گزینه‌های موردنظرتان را با آن‌ها در میان بگذارید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید. یک شخص بی‌طرف که به شما در تصمیم‌گیری کمک کند، حرکت شما به سمت هدف را حفظ خواهد کرد. از یک راهکار ثابت به‌جای تلاش برای اختراع مجدد آن راه‌حل، در حل مشکلات خود استفاده کنید.

۴- اطلاعات و داده‌های خود را زیر سؤال ببرید.
شما هرگز به اطلاعات کاملی برای گرفتن تصمیم دست نخواهید یافت. این خوب است. اینکه اطلاعات درستی را جست‌وجو کنید هنوز مسئولیتش با شماست. در عوض اگر تصمیم شما بر مشتریانتان تأثیرگذار است، از بازخوردهای کمی و کیفی آن‌ها استفاده کنید. اگر تصمیم شما استراتژیک است از روندهای صنعت، گزارش‌ها و تحقیقات کارشناسان حوزه موردنظر خود برای پرسیدن سؤالاتتان استفاده کنید.
اعتماد به اطلاعات و داده‌های اشتباه از نداشتن اطلاعات و داده‌ها نیز بدتر است؛ بنابراین در مورد داده‌های تأثیرگذار بر فرآیند تصمیم‌گیری خود مراقبت ویژه‌ای داشته باشید. به دنبال داده‌های قابل‌اعتماد بروید و به‌این‌ترتیب توانایی تصمیم‌گیری خود را بالا ببرید.

۵- برای روز حساب برنامه‌ریزی کنید.
گام نهایی تصمیم‌گیری، درک خطرات اساسی تصمیماتی است که می‌گیرید.
من دوست دارم این گام را برنامه‌ریزی برای روز قیامت بنامم. ۱۰ دقیقه را به‌طور عمیق به این موضوع فکر کنید که به‌طور مطلق بدترین سناریو و حالتی که ممکن است در مورد تصمیمی که شما می‌گیرید، پیش آید چیست؟
به‌عنوان‌مثال، اگر بخواهید فردی را از شرکت خود اخراج کنید، به‌طور مطلق بدترین نتیجه این تصمیم چه می‌تواند باشد؟ شاید آن‌ها به خاطر اخراج غیرقانونی از شما شکایت کنند یا اینکه اعضای تیم شما انگیزه خود را از دست بدهند. ده‌ها راه وجود دارد که می‌توانید خطرات ناشی از گرفتن یک تصمیم را کاهش دهید، اما در ابتدا باید بتوانید این خطرات را به خوبی شناسایی کنید.

سخن آخر: هنگامی‌که تصمیم اشتباهی می‌گیرید خود را سرزنش نکنید. به‌جای سرزنش کردن خود، در مورد چرایی گرفتن این تصمیم اشتباه فکر کرده و مطمئن شوید که دوباره این اشتباه را تکرار نخواهید کرد.




www.forbes.com
گام‌های ساده بهبود مهارت تصمیم‌گیری - ictstartups.ir