قیمت‌گذاری صحیح در محصولات و خدمات، یکی از قدم‌های ضروری در ساخت یک کسب‌وکار سودآور است. شما مجبورید برای سودآوری کسب‌وکارتان، مقداری بیش از مجموع هزینه‌های صرف شده برای محصول یا خدمت خود در نظر بگیرید. اگر این قیمت در سطح بالایی نسبت به بازار انتخاب شده باشد ممکن است با عدم استقبال مشتریان مواجه شوید و اگر قیمتی در سطح پایین انتخاب کنید ممکن است مشتریان محصولات و خدمات شما را فاقد ارزش تصور کنند. با این شرایط سؤال اصلی این است که چطور می‌توان یک سطح قیمت مناسب برای محصولات و خدمات تعیین کرد؟

در ادامه به نکاتی پیرامون قیمت‌گذاری مناسب خواهیم پرداخت:


۱) قیمت‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که زمان و تلاش انجام‌شده در کسب‌وکار شما را جبران کند.
اطمینان حاصل کنید که هنگام تعیین این قیمت، تمام هزینه‌ها را لحاظ کنید، شامل: هزینه‌های سربار، مواد خام و ساعات کاری. در غیر این صورت بیشتر از حد نیاز بر روی پروژه‌ها کار خواهید کرد و یک مدل کسب‌وکار غیر مؤثری را ایجاد خواهید کرد.

۲) قیمت‌گذاری بر اساس محصولات مشابه
اگر شما تی‌شرت می‌فروشید، به تی‌شرت‌های موجود در فروشگاه‌ها که کیفیتی برابر با محصول شما دارند توجه کنید. یا اگر پنل‌های خورشیدی می‌فروشید، می‌توانید اختلاف قیمت میان منابع استاندارد انرژی و پنل‌های خودتان را در نظر بگیرید. اگر رقبای مشهودی ندارید، مثلاً خدمات مشاوره یا تورهای مسافرتی منحصربه‌فردی ارائه می‌دهید، قیمت محصول را بر اساس میزان منحصربه‌فردی یا میزان زمان یا پولی که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های مشتریان می‌شود تعیین کنید.

۳) بخش ایده‌ال بازار خود را تعیین کنید.
اگر تصمیم به فروش به مشتریان نهایی دارد، مطمئن شوید که مدل شما با آنچه مشتریان برای آن پول پرداخت خواهند کرد، مطابقت داشته باشد و جایگاه استراتژی‌های بازاریابی و نام تجاری خود را بر اساس آن تعیین کنید. اگر قصد فروش به بخش‌های میانی یا واسطه بازار را دارید، ممکن است بخواهید بر روی عوامل متفاوتی مانند قیمت محصول یا دسترسی محصول خود تکیه کنید.

۴) رفتار رقبا را زیر نظر بگیرید.
توجه کنید که آن‌ها به چه میزان هزینه می‌کنند و چرا. خدمات و ارزش آن‌ها چه تفاوتی با خدمات و ارزش‌های شما دارد؟ آیا آن‌ها به خاطر اینکه به مشتریان نهایی‌تری خدمت‌رسانی می‌کنند، قیمت‌های بالاتری در نظر گرفته‌اند؟ یا اینکه محصولات خود را به مشتریان در بلندمدت می‌فروشند، قیمت فروش پایین‌تری دارند؟ شما نمی‌توانید قیمت کالاهای خود را دقیقاً به همان میزان تعیین کنید، اما بسته به بازار می‌توانید هزینه خدمات خود را تنظیم کنید.

۵) هزینه‌های تولید خود را به‌منظور حداکثر کردن سود بهینه کنید.
کیفیت را کاهش ندهید، اما جستجو کنید تا مطمئن شوید که برای مواد اولیه خود اضافه پرداختی نداشته باشید. اگر نمی‌توانید هزینه‌های تولیدی خود را بیشتر از این کاهش دهید اما قیمت‌های فروش شما هنوز هم نسبت به بازار بسیار بالا هستند، بهتر است که به فروش با سود کمتر بپردازید و در عوض برای جبران آن میزان فروش را افزایش دهید.

۶) از طریق فروش محصول خود با قیمت‌های مختلف در بخش‌های مختلف آن را آزمایش کنید.
فروش آنلاین به شما امکان فروش با قیمت پایین‌تر به طیف وسیع‌تری از مخاطبان را می‌دهد، اما فروش در فروشگاه (بسته به نوع محصول) می‌تواند میزان وفاداری به برند را افزایش دهد.
درنهایت اگر محصولتان به‌خوبی فروش نکرد، علت را در مشتریان خود جست‌وجو کنید. بررسی کنید که چرا محصول یا خدمت موردنظر به اندازه کافی موردنیازشان نبودهاست. اگر مشتریان محصول یا خدمتی بهتری را در بازار پیدا کردند، شما هم به دنبال اضافه کردن ارزشی به محصولات و خدمات خود در همان سطح قیمت باشید تا بتوانید مشتریان را به سمت خود جذب کنید.


www.wamda.com
چگونه قیمت محصولات و خدمات خود را تعیین کنیم؟ - ictstartups.ir