در حال راه‌اندازی هر کسب‌وکاری که باشید، گاهی به مشورت نیاز خواهید داشت. برای افراد حرفه‌ای و پرمشغله، چه آن‌هایی که کارآفرینان باتجربه‌ای هستند، و چه آن‌هایی که قصد دارند اولین ایده کسب‌وکارشان را به واقعیت تبدیل کنند، پند و اندرز خردمندانه و دست یاری‌رسان یک منتور یا مربی، موهبتی بزرگ و جواهری ارزشمند است.
من (مل کارسون) در اینجا قصد دارم طبق تجربیات خود و همکارانم در صنعت دیجیتال، پنج(در صوتی گفته می‌شود چهار) نکته کلیدی در یافتن یک منتور یا مربی خوب و حفظ ارتباط موثر با او را در اختیار شما قرار دهم.

۱ـ از سوال کردن نترسید
اگر کسی را پیدا کرده‌اید که می‌تواند منتور بسیار خوبی باشد، به‌این فکر نکنید که سرش شلوغ است یا نه. اگر به‌این نتیجه رسیدید که باید رشد کنید و در این مسیر به کسی نیاز دارید که به‌طور حرفه‌ای شما را راهنمایی کند، حتما به فکر پیدا کردن یک مربی خوب و موفق (هرچند پرمشغله) باشید. اعتمادبه‌نفس داشته باشید، درخواست خود را مطرح کنید و مطمئن باشید که او «نه» نخواهد گفت. با سوال کردن چیزی را از دست نمی‌دهید.

۲ـ سوال‌های مناسب مطرح کنید و نشان دهید ارزش آن را دارید که مربی برایتان وقت بگذارد
لیزا ویلیامز، کارشناس استراتژی دیجیتال می‌گوید: «وقتی کسی وقت خود را در اختیار شما قرار می‌دهد تا در زندگی حرفه‌ای و مسیر شغلی شما کمک‌تان کند، قطعا می‌خواهد مطمئن شود که از وقتش درست و عاقلانه استفاده می‌شود.» اگر مربی موردنظرتان را خوب نمی‌شناسید، خود را معرفی کنید و بگویید شغل‌تان چیست. سپس توضیح دهید که چرا ایشان را پیدا کرده‌اید و شرح دهید که انتظارتان از این ارتباط چیست و تعهد زمانی شما چگونه است. بیشتر افراد پرمشغله خواستار نظم و ترتیب هستند، بنابراین اگر به‌طور شفاف راجع به زمان‌بندی و دستاوردهای مطلوب موردنظرتان صحبت کنید، احتمال این‌که پاسخ مثبت دریافت کنید بیشتر است. پس بهتر است به‌جای دعوت ابهام‌آمیز او به صرف قهوه و گپ زدن، منظور خود را شفاف بیان کنید. یادتان نرود سوال‌هایتان را مطرح کنید. هر چه بیشتر بهتر.

۳ـ فردی را انتخاب کنید که دیدگاهش متفاوت باشد
Cedric Chambaz، مدیر بازاریابی شرکت Bing Ads می‌گوید: «امکان ندارد چیزی یاد بگیرید یا بتوانید رشد کنید، مگر این‌که با اشتباهات خود روبرو شوید و مخالفت اطرافیان‌تان را تجربه کنید.» بنابراین سعی کنید منتوری را پیدا کنید که اندیشه شما را به چالش بکشد و نشان دهد که راه دیگری هم برای حل مساله است که شما اصلا از آن خبر ندارید.
همدلی با دیگران، یکی از اجزای مهم موفقیت شغلی است، بنابراین حتی اگر در مورد موضوعی با کسی موافق نیستید، حداقل همین که یاد بگیرید دیدگاه طرف مقابل را درک کنید، در اعتبار فردی و همچنین فرآیند تصمیم‌گیری به شما کمک زیادی خواهد کرد. (خوانده نمی‌شود)

۴ـ به‌جای یک راهنما، به دنبال چند راهنما باشید.
در کتاب من، با عنوان «پیشگامان دیجیتال»، Carolyn Everson، سرپرست بخش بازاریابی بین‌الملل در فیس‌بوک، توصیه می‌کند از یک «هیئت مشاور» استفاده کنید تا در ابعاد گوناگون کسب‌وکارتان به شما کمک کنند. هرگز نمی‌توانید یک نفر را پیدا کنید که پاسخ همه‌ی سوالات را بداند، بنابراین مربی‌های متعددی را پیدا کنید که تجربیات و پیشینه‌های متفاوتی داشته باشند تا بتوانید به شکل بهتر و موثرتری به اهداف و نتایج موردنظرتان دست پیدا کنید.

۵ـ برای جبران کردن، تلاش کنید
رابطه‌ی بین استاد و شاگرد هرگز نباید یک طرفه باشد. سعی کنید این رابطه برای مربی یا منتور شما هم فایده داشته باشد. بنابراین از او سوال کنید که در ازای آموزشی که ارایه می‌دهد، چه انتظاری دارد. بسیاری از مربی‌ها می‌گویند که در ازای وقتی‌که می‌گذارند، ثمره آن را می‌بینند، چراکه به دیگران کمک می‌کنند تا آینده‌شان را بسازند. ولی تصور نکنید همه چنین دیدگاهی دارند. فراموش نکنید که‌این نوعی رابطه است، بنابراین باید بتوانید در عوض آموزشی که می‌بینید، کاری کنید که‌این رابطه مفیدتر بوده و تاثیر مثبتی بر زندگی حرفه‌ای شما داشته باشد.
در اوایل مسیر حرفه‌ای ام، که می‌خواستم جهت کسب‌وکارم را تعریف کنم و تصمیم بگیرم که تا چه مرحله‌ای باید پیشرفت کنم، داشتن یک مربی برایم بسیار ارزشمند بود و کمک زیادی به من کرد. برای برخی از افراد، طی کردن فرآیند رسمی برای پیدا کردن مربی بهترین راه است، اما همان‌طور که Joy Archer به‌عنوان یک مدیر خلاق می‌گوید، «یکی از نکات مهم در رابطه با مربی و شاگرد این است که وقتی این رابطه به شکل ارگانیک رشد می‌کند، نتیجه‌ی بهتری دارد.»
نکته‌ی مهم این است که نگاهی به اطراف خود بیندازید و همکاران و دوستان خود را در نظر بگیرید. شاید برخی از آن‌ها، همین حالا هم نقش مربی شما را داشته باشند.



فایل صوتی:
۱۰.۲۶MB


www.entrepreneur.com
پنج نکته برای یافتن و حفظ یک مربی خوب (همراه با نسخه صوتی) - ictstartups.ir