استارت‌آپ‌های خود راه انداز یا Bootstrapping برای معرفی برند خود، ساعت‌های زیادی را صرف ایجاد کمپین‌های بازاریابی غیرمعمول در شبکه‌های اجتماعی آنلاین می‌کنند. مهم‌ترین دلیل استفاده از این روش، هزینه کم آن برای انتشار نام شرکت در میان مشتریان هدف است.علی‌رغم وجود شیوه‌های بازاریابی رسانه‌ای سنتی و غیرسنتی، امروزه کارآفرینان باید شیوه بازاریابی خود را به سمت بازاریابی تجربی سوق دهند و با مشارکت مشتریان و سرمایه‌گذاران احتمالی در این فرآیند و ایجاد شور و هیجان در میان عموم مردم، از این فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرند.
بازاریابی تجربی فرآیندی است که بر ایجاد یک تجربه خوشایند و به یادماندنی برای مشتری تمرکز دارد و این کار را ازطریق به وجود آوردن یک ارتباط حسی میان مشتری و برند یا محصولات و خدمات انجام می‌دهد. کمپین بازاریابی تجربی اپلیکیشن MOOLAGRAM نمونه موفقی است که اخیرا اجرا شده است. این اپلیکیشن شرایطی را برای ارتباط میان مردم و صاحبان کسب‌وکار فراهم می‌کند. برای معرفی این برند و برگزاری کمپین، از موسسه ICE Factor، با هدف تعامل با مشتریان و جلب آن‌ها به دانلود، عضویت، استفاده فعال از اپلیکیشن و به‌طورکلی افزایش آگاهی مردم از برند، کمک گرفته شده است.
این کمپین، شامل نمایندگان برند و " Moolamen " بود که لباس‌های یکسره قرمزرنگی شبیه به مورف به تن داشتند. به گردن آن‌ها یک کد QR آویخته شده بود. این کد به حاضرین فستیوال اطلاعاتی در رابطه با برنامه و نحوه ثبت‌نام می‌داد. اولین فعال‌سازی بیش از سه روز طول کشید و در این مدت حدود ۶۴۰ کاربر عضو برنامه شدند و بیش از ده هزار تعامل یا ایمپرشن از اپلیکیشن ثبت شد.
به دلایل مختلفی از Moolamen در این کمپین استفاده شد. اول این‌که رنگ قرمز روشن باعث جلب‌توجه شرکت‌کنندگان فستیوال می‌شد و با ایجاد حس صمیمیت و راحتی در مخاطب امکان تعامل را افزایش می‌داد. لباس‌های قرمز رنگ برند این شرکت را تقویت می‌کردند. این شرکت می‌خواست خود را به‌عنوان یک شرکت هیجان انگیز و پویا نشان دهد، و برای همین رنگ قرمز را برای اپلیکیشن خود انتخاب کرد. مهم‌ترین بخش این کمپین کد‌های QR بود. وجود این کد یک مرحله از مراحل دانلود برنامه را کاهش می‌داد و اطلاعاتی سریع و قابل سنجش از میزان فعال سازی‌های موفق ارائه می‌داد. تقریبا همه شرکت‌کنندگان در فستیوال در هنگام خروج از این رویداد، تجربه‌ای از این تیم و برند کسب کرده بودند.
براساس ارزیابی‌های بسیاری از متخصصان حوزه کسب‌وکار، امروزه رشد بازاریابی تجربی از تبلیغات دیجیتال هم فراتر رفته است و با گسترش شبکه‌های اجتماعی، ابزاری جدید و فوق‌العاده برای تبلیغات فراهم آمده که با نیازهای شرکت‌های نوپا سازگار است. با کمک این روش، استارت‌آپ‌ها مانند گذشته مجبور به استفاده از منابع مالی و اعتباری خود برای تبلیغات نیستند چراکه این کمپین‌ها نه‌تنها باعث شکل گیری تعامل میان مشتری و محصول و تجربه برند می‌شوند بلکه همزمان باعث می‌شوند نام برند در ذهن مشتری نقش ببندد.
در چند سال اخیر، پیدایش و توسعه شبکه‌های اجتماعی و دیگر پلتفرم‌ها، عامل تحول و تکامل در فرآیند جذب مشتری شده است. امروزه برای بازاریابی موفق باید تجربه مشتری را هدف قرار داد و با تحریک حواس چند گانه، ارتباط حسی مشتری با برند را تقویت کرد. درواقع با استفاده از ابتکار و خلاقیت می‌توان اثر مثبتی روی مشتری ایجاد کرد که درنهایت روی احساس مشتری نسبت به برند تاثیر بگذارد.
در اینجا هشت راهکار مهم مطرح می‌شود که در صورت استفاده از آن‌ها در کمپین‌های بازاریابی تجربی، موفقیت برند استارت‌آپ تضمین خواهد شد.

۱-منحصر به فرد باشید
اگر قصد دارید کمپین خود را به همراه دیگر گروه‌ها در یک رویداد یا نمایشگاه ارائه دهید بهتر است تلاش کنید در جایی قرار بگیرید که همه به راحتی بتوانند شما را ببینند. هدف اصلی دیده شدن هر چه بیشتر برند شما است. درواقع هرچه تعداد بازدید شرکت‌کنندگان از یک برند و تجربه آن بیشتر باشد کمپین آن برند موفق‌تر خواهد بود.
۲-خلاق باشید
عنصر اصلی دیگر، خلاقیت و نوآوری است که قابل آموزش دادن نیست. پیشنهاد یا مشورت دادن به کسی در مورد نحوه برنامه‌ریزی برای فعال‌سازی موثر اپلیکیشن، درست شبیه به سفارش ساخت یک ویدیوی ویروسی توسط یک شرکت است، به این دلیل که در هر دو مورد، توانایی پیش‌بینی این‌که بیننده یا مشتری چگونه با آن برند ارتباط برقرار می‌کند، مثل غیب گویی است.
با حضور افرادی که برند را به‌خوبی می‌شناسند جلسات طوفان فکری برگزار کنید و در مورد اهداف کمپین و آن‌چه قرار است کمپین ارائه دهد یا هر ایده جدیدی صحبت کنید. مهم‌ترین مسئله این است که تمام ایده‌های مطرح شده در این جلسات باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد چراکه اغلب تبلیغ‌های به یاد ماندنی و خاطره انگیز از یک ایده بنیادی و محرک نشات گرفته‌اند و درنهایت عامل ایجاد واکنش‌های حسی در مشتری شدند.
۳-حواس پنج گانه را به کار بگیرید
خاطرات خود را مرور کنید و زمانی را به خاطر بیاورید که در مهد کودک در مورد بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه آموزش دیده‌اید. همان‌طور که در سراسر این مقاله اشاره شد موفقیت شما وابسته به جذب حواس مشتری است. اوج موفقیت و درواقع نهایت بازدهی برای یک شرکت هنگامی است که توسط مشتری‌هایی که آن برند را تجربه کرده‌اند به یاد آورده شود. در اصل رسیدن به این نقطه همان هدف مهم و دشواری است که بسیاری از استارت‌آپ‌ها برای دست یابی به آن تلاش می‌کنند.
۴- کمپین خود را طوری طراحی کنید که قابل مدیریت باشد
پس از توافق بر روی یک ایده، نوبت به طراحی خلاق آن می‌رسد که باید علاوه بر به‌صرفه بودن، به‌سادگی هم قابل مدیریت باشد. یک استارت‌آپ می‌تواند بهترین ایده جهان را داشته باشد اما در صورتیکه صاحبان ایده نتوانند آن را به نتیجه برسانند درواقع تنها چیزی که خواهند داشت یک ایده است نه کمپین. به همین دلیل، ضروری است در طراحی استراتژی، اصولی و منطقی عمل کنید. قدم‌های بزرگ بردارید یا حداقل تظاهر کنید که بزرگ هستید.
۵- تا آنجا که می‌توانید ارگانیک عمل کنید
نه در حوزه موادغذایی، بلکه در هر زمینه‌ای سعی کنید اثری طبیعی بر تجربه مشتری ایجاد کنید. کمپینی که ارگانیک نباشد و تاثیری غیرطبیعی ایجاد کند کمتر در میان مردم دهان‌به‌دهان منتشر می‌شود. درنتیجه لازم است کمپین‌تان علاوه بر دارا بودن جنبه‌های جذاب و غیرقابل پیش بینی، بر اساس مولفه‌های قابل سنجش طراحی شود تا بتواند به تعامل میان مشتری و برند کمک کند.
۶- خاطره انگیز باشید
روش‌های متعددی برای فعال‌سازی بازاریابی وجود دارد که به‌طور موثری، باعث شده‌اند مشتریان سال‌ها در مورد شرکتی صحبت و بدون هیچ هزینه‌ای، برای شرکت در گفتگوهای معمول خود تبلیغ کنند. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منبع این تبلیغات، مدت‌زمانی بود که بازاریاب‌ها صرف مصاحبه و نظرسنجی از مشتریان در مناطق هدف می‌کردند. زمان موسسان استارت‌آپ‌ها و کارکنان آن‌ها، یکی از منابعی است که با وجود ارزشمند بودن بسیار محدود است. به همین دلیل است که بازاریابی تجربی برای استارت‌آپ‌ها کارآیی بسیاری دارد.
۷- حرفه‌ای رفتار کنید
پر انرژی و مشتاق بودن معمولا مهم‌ترین مولفه‌های یک بازاریابی موفق است. بااین‌حال، نمایندگان برند باید در تمام مدت کمپین و حتی در مکان‌هایی که از هیجان بالایی برخوردار است حرفه‌ای برخورد کنند. در بعضی موارد، برنامه‌های تبلیغاتی باعث می‌شوند افراد از مسیر اصلی و حرفه‌ای خود منحرف شوند. بنابراین برای استفاده کامل از فرصت‌های موجود، همه باید بدانند که کمپین بازاریابی مکان و زمان مناسبی برای تفریح نیست.
۸- از فناوری استفاده کنید
با تکیه بر روش‌های جدید جذب مشتری به روش تجربی، جمع‌آوری داده‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. داده‌های جمع‌آوری شده، علایق و تمایلات مشتری را نشان می‌دهند و به بازاریاب کمک می‌کنند که کمپین خود را متناسب با نیاز مشتری و در تعامل کامل با او طرح ریزی کند. این داده‌ها تاثیر بازاریابی را روی کاربر نهایی هم نشان می‌دهند. از فناوری می‌توان به‌عنوان ابزاری برای فراهم کردن این داده‌ها استفاده کرد.
هدف نهایی بازاریابی تجربی آن است که مشتری، تجربه برند را فراموش نکرده و پس از کمپین هم در مورد آن با دیگران گفتگو کند. مسئله مهم‌تر آن است که مشتری باید بتواند پس از کمپین، برند و کاربرد آن را تشخیص دهد. ابداع و نوآوری به همراه نیروی انسانی ( به‌جای منابع مالی) ترکیب کاملی برای اثربخشی یک کمپین است و همین موضوع، بازاریابی تجربی را به گزینه مناسبی برای استارت‌آپ‌ها تبدیل کرده است.
با وجود این‌که اهمیت بازاریابی دیجیتال را نمی‌توان نادیده گرفت و نباید از آن غافل شد، اما استارت‌آپ‌ها باید به شیوه‌های جذاب و هیجان انگیزتری روی بیاورند. دیدن گروهی از نمایندگان برند با لباس‌ها و تجهیزاتی که یادآور برند باشند، حرکت در خیابان یا برگزاری فستیوال و پخش کردن نمونه محصولات برند یا توزیع آگهی‌هایی در رابطه با برگزاری یک کمپین در آینده نزدیک، همگی مثال‌هایی هستند که اگر به‌درستی انجام شود چنان اثر عمیقی بر مشتری خواهد داشت که خلاقانه‌ترین کمپین‌های دیجیتال نخواهند داشت.
اصطلاح استارت‌آپ معمولا به معنی شروع به کار یک پروژه، کسب‌وکار یا شرکت تعریف می‌شود.
پس از راه‌اندازی اولیه هر پروژه‌ای، حرکت پر شتاب به سمت اهداف نهایی کاملا منطقی است و موثرترین ابزار رسیدن به این هدف، افزایش شناخت مردم از آن برند است. ازآنجایی‌که امروزه مشتری‌های سنتی به مشتری‌های تجربی تکامل یافته‌اند، استارت‌آپ‌ها هم مجبوراند روش‌های بازاریابی خود را تغییر دهند و روش‌هایی شامل این ویژگی‌های مهم و جدید را دنبال کنند، چراکه تعاملات و فرصت‌های مشترک میان استارت‌آپ‌ها و بازاریابی تجربی غیرقابل‌انکار است.



tech.co
۸ نکته بازاریابی تجربی برای استارت‌آپ‌ها - ictstartups.ir