بازاریابی کم‌هزینه یکی از متداولترین موضوعاتی است که امروزه در دنیای استارت‌آپ‌ها توئیت می‌شود. اگر بودجه بازاریابی شما کلان نباشد نمی‌توانید به‌اندازه رقبای بزرگترتان گزینه‌های مختلفی داشته باشید. بااین‌حال، کمبود بودجه نباید مانع موفقیت شما شود.
در اینجا پنج استراتژی هوشمندانه به شما معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند با کمترین هزینه، بازاریابی کنید.

۱ـ روی تجربه کاربر تمرکز کنید
هیچ چیز به‌اندازه فراهم آوردن فرصت تجربه‌ای دل انگیز برای مشتریان، باعث تمایز شما از رقبای‌تان نمی‌شود. هر چه شرکت بزرگ‌تر باشد، کیفیت تجربه مشتری پایین‌تر می‌آید. این یک واقعیت است، چراکه شرکت‌های بزرگتر، منابع خود را در سطح وسیعتری به کار می‌گیرند، و بنابراین نمی‌توانند برای تک‌تک مشتریان، مانند شرکت‌های کوچکتر وقت بگذارند.
بهترین راه برای ایجاد ارتباط با مشتریان، این است که کاری کنید همه افرادی که با شما سر و کار دارند احساس خوبی داشته باشند. اصلی‌ترین دلیل عدم موفقیت فروشندگان این است که نمی‌توانند مشتریان را جذب کنند و آن‌ها را درگیر شرکت نمایند. چنین فروشندگانی، به‌جای آنکه مورد توجه بازار هدف باشند، و به‌جای آنکه بازار هدف همواره به دنبال شنیدن خبری از آن‌ها باشد، مایه اذیت و آزار می‌شوند.
اگر کاربر تجربه فوق‌العاده‌ای در کنار شما داشته باشد، باعث می‌شود افراد بیشتری تشویق شده و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند. طبق آمار، ۹۵ درصد افراد حتی نشانی ایمیل خود را هم نمی‌دهند (و این راهی برای تشویق این افراد است).

۲ـ تبلیغات متقاطع
لازم است تا جایی که می‌توانید افراد را در مناطق گوناگون هدف قرار دهید. مناطق گوناگونی را که مشتریان شما در آن‌ها مستقر هستند بخش بندی کرده و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید آن‌ها را به شکل آنلاین و آفلاین، یک جا جمع کنید.
شاید سایتی را بشناسید که بتوانید آن‌ها را به آن معرفی کنید. گاهی می‌توانید در جاهایی که آن‌ها گرد‌هم می‌آیند، مانند کافی شاپ‌ها و دیگر مراکز محلی، به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. ارایه تراکت به مخاطبان هدف در مناطقی که ممکن است حضور داشته باشند هنوز هم روش موثری بود. ارزش استراتژی‌های سنتی بازاریابی را دست کم نگیرید.
تبلیغ متقاطع، از طریق گذاشتن پست مهمان، هنوز هم روش خوبی است. با کسب‌وکارهای دیگر، تیم تشکیل دهید تا بتوانید رویت‌پذیری خود را افزایش دهید.

۳ـ استراتژی محتوایی را توسعه دهید
لازم نیست بار دیگر این مساله را یادآوری کنیم، اما استراتژی محتوایی همچنان مساله مهمی است. محتوا مهم‌ترین اصل است و خواهد بود. لازم است یک استراتژی محتوایی بی‌عیب و نقص داشته باشید که مخاطبان موردنظر شما را در تمامی مناطق درست و مناسب، هدف قرار دهد. استراتژی محتوایی شما باید بازار هدف شما را تعریف کرده و نوع محتوای مورد‌پسند این بازار را مشخص نماید.
اگر ظاهرا کسی به محتوای وبلاگ شما که جزئیات فعالیت‌های انسان دوستانه را تشریح می‌کند علاقه‌ای ندارد، حتما دلیلی وجود دارد. شاید محتوا جذاب است اما مخاطب آن به‌درستی انتخاب نشده است.
امروزه محتوای ویدیویی طرفداران بیشتری دارد. برای چنین محتوایی باید سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهید، اما حواستان باشد تقسیم بندی خوبی انجام دهید. فقط روی یک نوع محتوا تمرکز نکنید. بلکه استراتژی محتوایی خود را به انواع گوناگونی از محتواها تقسیم نمایید.

قابلیت اشتراک‌گذاری را در محتواهای خود ایجاد کنید
برای هر پستی باید بهترین سناریو را در ذهن داشته باشید. هر محتوایی که منتشر می‌کنید، فرض کنید که قرار است ویروسی شود. بنابراین ابزار لازم را در اختیار مردم قرار دهید تا بتوانند به آسانی محتوای موردنظر را به اشتراک بگذارند. با پاسخگویی به سوالات و ترویج مکالمات میان کاربران مختلف، مشارکت آن‌ها راجلب کنید.
هر ایده‌ای که بتواند منجر به اشتراک طبیعی محتوا شود، عالی است.

۴. قرارگیری در معرض توجه رسانه ها
اگر شانس داشته باشید و در معرض توجه رسانه‌ها قرار گیرید، منافع بسیار زیادی عاید شرکت شما می‌شود. گزارشی را در مورد مصرف‌کنندگان و کسب‌وکار خود تهیه کنید که اکثر مردم تمایل به شنیدن آن داشته باشند. در اینجاست که مهارت در گزارش نویسی و داستان سرایی به کارتان می‌آید.

برای قرارگیری در معرض توجه رسانه‌ها چه باید کرد؟
تن‌ها گزینه شما این است که سعی کنید کسب‌وکار خود را به شکلی طبیعی ایجاد کنید. ناچارید از صفر شروع کنید و کم کم پیشرفت کنید، مگر آنکه یکی از اعضای رادیو و تلویزیون ترنر[1] باشید. به عبارت دیگر، باید تلاش و زحمت بسیاری را تقبل کرده تا حرفی برای گفتن داشته باشید و به‌تدریج پایگاه مشتریان خود راتوسعه دهید.

۵ـ ایجاد کسب‌وکار بدون هزینه
همان‌طور که مشاهده می‌کنید، این استراتژی‌ها تقریبا هیچ هزینه‌ای ندارند. درواقع شما از آن‌چه از قبل در اختیار داشته‌اید برای رشد کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید. با استفاده هوشمندانه از رسانه‌های اجتماعی و درک مخاطبان هدف، می‌توانید به کارتان ارزش بیفزایید، بدون آنکه حتی یک سکه خرج کنید. این نوع ایجاد کسب‌وکار می‌تواند شما را ظرف چند ماه به نیروی عظیمی تبدیل کند.




www.startupgrind.com
۵ استراتژی بازاریابی کم‌هزینه برای تقویت رشد کاربر - ictstartups.ir