آیا کارآفرین نوپایی هستید و به دنبال نکته‌هایی برای شبکه‌سازی می‌گردید؟ در اینجا از کارشناسان خواسته‌ایم توصیه‌های خود را درباره شبکه‌سازی برای استارت‌آپ‌های نوپا ارایه دهند.
صرف‌نظر از این‌که استارت‌آپ شما از چه نوعی است، شبکه‌سازی در رشد کسب‌وکار شما نقش دارد. اما میزان این تاثیرگذاری بستگی به نوع محصول یا خدمتی دارد که عرضه می‌کنید. ایجاد روابط مناسب، قطعا می‌تواند به استارت‌آپ‌ها کمک کند تا رشد کنند. این کمک می‌تواند طیف وسیعی داشته باشد: از اعتبارسنجی ایده‌ها گرفته تا یافتن شرکای بالقوه. بیشتر افراد این را می‌دانند، اما در انتخاب رویدادهایی که باید در آن‌ها شرکت کنند تا فرصت شبکه‌سازی برایشان فراهم شود با مشکل مواجه‌اند.
ما برای کمک به آن‌هایی که به‌تازگی وارد دنیای شبکه‌سازی شده‌اند، با کارشناسان این حوزه مصاحبه کرده‌ایم تا دیدگاه‌هایی را درباره این بخش مهم از کارآفرینی ارایه کنیم:

۱ـ برنامه‌ریزی کنید
وقت طلاست، بنابراین قبل از این‌که تمام رویدادهای مختلف را انتخاب کنید و در تقویم خود بنویسید، بهتر است بنشینید و فکر کنید که هدف شما از شبکه‌سازی چیست. آیا به دنبال همکاری استراتژیک هستید؟ آیا قصد دارید با سرمایه‌گذاران ملاقات کنید؟ یا آنکه صرفا دوست دارید درباره حوزه جدیدی که با کسب‌وکار شما مرتبط است چیزی یاد بگیرید؟
کندی بهونین، مدیر بازاریابی و روابط عمومی شرکت‌هایی مانند HitFox Group و Adjust,می گوید: کارآیی شبکه‌سازی، محدوده‌ای دارد و در مواقع خاصی، شبکه‌سازی کاملا ناکارآمد و بی‌اثر می‌شود. بنابراین باید در ابتدا از خودتان بپرسید اهداف کارآفرینانه شما کدامند و چه نوع افرادی با آن اهداف ارتباط دارند و سپس روی آن تمرکز کنید.
تهیه فهرست می‌تواند به سازمان‌دهی این کار کمک کند. بهونین می‌گوید: «من فهرستی از تمام رویدادهایی که می‌خواهم در آن‌ها حضور داشته باشم تهیه می‌کنم و مشخص می‌کنم مدیر آن‌ها کیست و بعد تلاش می‌کنم با آن‌ها ارتباط برقرار کنم.»

۲ـ انتخاب رویدادهایی که می‌خواهید در آن‌ها شرکت کنید
نشستن مقابل صفحه مانیتور و فرستادن ایمیل برای شرکت در جلسات افرادی که نمی‌شناسید، کمک زیادی به شما نمی‌کند. حضور در رویدادها برای ملاقات رودررو با افراد و ایجاد روابط در مراحل اولیه، بسیار موثرتر است.
اما انتخاب رویدادها به اهداف شرکت شما از شبکه‌سازی و زمان اضافی شما برای برقراری ارتباط با دیگران بستگی دارد. اگر تازه کار هستید و به‌تازگی وارد این عرصه شده‌اید، پیشنهاد اولگا استیدل، مسئول بخش رشد شرکت Inbot (مستقر در برلین و فعال در زمینه مدیریت روابط مشتری) و معاون سابق شرکت Yandex روسیه، برای شما این است که مدت‌زمان معینی را انتخاب کنید و طی آن تا آنجا که می‌توانید در رویدادهای مختلف و مرتبط با حوزه موردعلاقه خود شرکت کنید. او می‌گوید: «اگر من جای شما بودم در ابتدای کارم قطعا سعی می‌کردم اجتماعی‌تر باشم. بنابراین شرکت در رویدادها را بخشی از شغل خود بدانید.»
از طرف دیگر، اگر از نظر زمانی در مضیقه هستید و شبکه‌سازی، در کسب‌وکار شما نقش مهمی دارد اما کلیدی و ضروری نیست، بهتر است هنگام انتخاب رویدادها، با وسواس بیشتری عمل کرده و موارد خاص را انتخاب کنید. بهونین می‌گوید بهتر است از قبل، فهرست مهمان‌ها را بررسی کنید. او می‌گوید: «گاهی به فهرست رویدادهایی که می‌خواهم در آن‌ها شرکت کنم نگاهی می‌اندازم تا ببینم چه تعداد از افرادی که دوست دارم ببینمشان در آنجا حضور دارند و سپس بر اساس این میهمانها، رویداد موردنظر را انتخاب می‌کنم.»
بعدازآنکه رویدادهای موردنظر را انتخاب کردید، فراموش نکنید که لباس حرفه‌ای بپوشید، ارائه آسانسوری خود را آماده کنید و تعدادی کارت ویزیت همراه داشته باشید.

۳ـ هنگام حضور در رویدادها، برای آشنایی پیش‌قدم شوید
برای بعضی افراد، حرف زدن با غریبه‌ها، درحالی‌که هدفی تجاری در ذهن دارید، بسیار وحشت‌انگیز و ناراحت‌کننده است. اما اگر الگوی ذهنی خود را تغییر دهید و به این فکر کنید که فکر کردن درباره شبکه‌سازی، «شبکه‌سازی» نیست، بلکه صرفا راهی برای آشنا شدن با افراد جدیدی است که شاید آن‌ها هم بخواهند با شما آشنا شوند، نگرانی و اضطراب شما برطرف خواهد شد و می‌توانید به دیگران نزدیک شوید.
استیدل می‌گوید: «افراد زیادی از حرف زدن با دیگران به‌شدت می‌ترسند. برای من، این کار شبیه بازی فکری است. به هرکسی که نگاه می‌کنید، می‌تواند موهبتی برای شما باشد. درون هرکسی چیزی است که یا به شما مطلبی را آموزش می‌دهد یا به شکل دیگری به نفع شما عمل می‌کند. بنابراین مثبت باشید و از ملاقات با افراد جدید لذت ببرید.»

۴ـ گوش کنید، گوش کنید، گوش کنید
همان‌قدر که شبکه‌سازی به شما و اهداف کارآفرینانه شما مربوط می‌شود، به افرادی که با آن‌ها ملاقات می‌کنید و نیازهای آن‌ها هم بستگی دارد. بنابراین هر چه را که لازم است بگویید، بگویید، اما همزمان وقت بگذارید تا با دقت به دیگران گوش دهید.

استیدل می‌گوید: «همیشه به این فکر نکنید که چه چیزی می‌توانید از طرف مقابل به دست بیاورید. به این هم فکر کنید که آن فرد به چیزی نیاز دارد و در جستجوی چیست. آیا آن‌ها دنبال فردی می‌گردند تا در بخش روابط عمومی شرکت کار کند؟ آیا دنبال یک استراتژی جدید برای محصول جدیدشان هستند؟ لازم است با این دیدگاه وارد گفتگو شوید که شما چه کمکی می‌توانید به آن‌ها بکنید. نباید فقط به این فکر کنید که گفتگو چه نفعی برای شما دارد.»

۵ـ روابط خود را بر اساس ارزیابی‌هایتان شکل دهید
به گفته بهونین، وقتی کسی را برای اولین بار ملاقات می‌کنید، ابتدا ارزیابی کنید که آیا بهتر است بلافاصله با او ارتباط برقرار کنید یا این کار را به بعد موکول کنید. «اگر قرار است بلافاصله با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، خود من شخصا دوست دارم در ازای زمانی که در اختیارم گذاشته‌اند و دیدگاه‌هایی که ارایه کرده‌اند، ارزشی را به آن‌ها ارایه دهم. چراکه هیچ‌کس دوست ندارد شما به او نزدیک شوید و سپس بگویید که همان لحظه به او احتیاج دارید. اگر کسی را شناسایی کردید که فکر می‌کنید در آینده می‌تواند به شما کمک کند، می‌توانید از طریق ارجاعات مناسب یا به اشتراک‌گذاری مقالات اندیشمندانه با آن‌ها روابط بلندمدتی ایجاد کنید.»

۶ـ مخاطبین خود را اولویت‌بندی، دسته‌بندی، و تفکیک کنید
بهونین می‌گوید: «شبکه‌سازی تا زمانی مهم‌ترین اقدام است که شما کسی را نمی‌شناسید، چراکه بعد از شناخت و ایجاد شبکه، می‌توانید افراد را تفکیک کنید و مشخص کنید که انرژی خود را بیشتر برای کدام‌یک از آن‌ها صرف کنید و با کدام‌یک بیشتر ارتباط داشته باشید. ضمن آنکه این روابط به روابط مشابه دیگری منجر خواهند شد.»
گاهی ممکن است نگاهی به مخاطبین خود در لینکدین یا رولودکس داشته باشید و متوجه شوید که چهره‌ها و اسامی را خوب نمی‌شناسید. بهونین با صراحت می‌گوید: «گاهی افراد زیادی را می‌شناسید، اما درواقع هیچ‌کس را نمی‌شناسید.»
او می‌گوید: «در چنین مواقعی، من با توجه به این‌که در کار خاصی (برای مثال مثل HitFox) چه چیزی برایم اهمیت دارد، شروع به اولویت‌بندی می‌کنم، و از خود می‌پرسم اهداف ما چیست و در آن لحظه چه چیز برای ما اهمیت دارد. سپس آن شبکه را متناسب با این اولویت‌ها تنظیم می‌کنم. اگر در شبکه موارد غیر مرتبطی باشند، آن‌ها را خارج نمی‌کنم، بلکه کمتر به آن‌ها توجه می‌کنم، چراکه باید روی اولویت‌هایم متمرکز باشم.»

۷ـ بین تولید و شبکه‌سازی تعادل برقرار کنید
به خاطر داشته باشید زمانی که صرف شبکه‌سازی می‌شود به معنی زمانی است که صرف ساخت تولید محصول یا خدمت نمی‌شود. به عقیده استیدل باید بین این دو فعالیت تعادل برقرار کنید. او توصیه می‌کند که روزهای خاصی از هفته را به جلسات و روزهای دیگر را به کار اختصاص دهید.




tech.eu
ایجاد ارتباط: راهنمای شبکه‌سازی برای کارآفرینان و استارت‌آپ‌های نوپا - ictstartups.ir