با فرارسیدن هرسال جدید و پایان سال قبل، زمان آن است که برندها خود را برای آن‌چه پیش رو خواهند داشت آماده کنند، روی آینده تمرکز کنند و از همین حالا قدم‌هایی را بردارند تا به نتایج موردنظرشان در آینده برسند.
اگرچه ممکن است این مساله برای شما موضوعی بدیهی باشد و هرسال آن را انجام دهید، اما معمولا شرکت‌ها در هنگام آماده‌سازی برای دستیابی به مخاطبان و مشتریان جدید، یا خدمت‌رسانی بهتر به مشتریان فعلی، مساله برندسازی را که مساله بسیار مهمی است نادیده می‌گیرند. در اغلب مواقع، برندها از همان لوگو و وب‌سایتی استفاده می‌کنند که سال‌ها از آن استفاده می‌کردند و بااین‌حال می‌گویند فعالیت‌های برندسازی را به‌صورت «کامل» انجام می‌دهند. متاسفانه با این روش، آن‌ها در سال‌های بعد به جایی نخواهند رسید.
در این میان استارت‌آپ‌هایی نیز هستند که با طی چند مرحله ساده که زحمت زیادی هم ندارد به نتایج چشمگیری دست پیدا کرده‌اند و توانسته‌اند بسیاری از شرکت‌های بزرگ و باسابقه را از دور خارج کنند. اگر برای تغییر رویکرد برندسازی خود آماده هستید، بهترین نقطه برای شروع، الگو گرفتن از استارت‌آپ‌هایی است که از همان روز اول موفق شده‌اند این کار را انجام دهند. در قسمت زیر، چهار رویکرد ساده را برای برندسازی به شما معرفی خواهیم کرد که استارت‌آپ‌های موفق از آن‌ها استفاده کرده‌اند.

روایت شرکت
می‌توانید از وب‌سایت خود استفاده کنید و در صفحه «درباره ما» ماجرای شرکت خود را تعریف کنید. حتی می‌توانید پا را از این هم فراتر گذاشته و ماجراهای طولانی‌تری را روایت کنید که شامل تجربیات مشتریان هم می‌شود و به‌طور واقعی نشان می‌دهد که شرکت شما چه‌کاری انجام می‌دهد و قصد دارد به چه هدفی برسد.روایت برندسازی، ترکیبی از اطلاعاتی است که با مخاطبان هدف به اشتراک می‌گذارید و عقیده آن‌ها درباره شرکت شما را بر اساس شنیده‌هایشان از منابع و کاربران دیگر نشان می‌دهد. مردم، روایت‌ها را بهتر درک می‌کنند؛ بنابراین، روایت شرکت در مقایسه با اطلاعات استانداردی که به‌وفور در سایت‌ها مشاهده می‌شوند، بهتر می‌تواند به موفقیت فرآیند برندسازی کمک کند.

یکی از استارت‌آپ‌هایی که از روایت شرکت به میزان زیادی استفاده می‌کند، شرکت Harry’s است. این شرکت، خودتراش و محصولات مرتبط با آن را تولید می‌کند و توانسته است با بهره‌گیری از تاکتیک‌های مناسب در هنگام بیان روایت شرکت (یعنی بیان ماجرای موسس شرکت و تصمیم او برای راه‌اندازی شرکت، تولید محدود شرکت و همچنین بیان تجربیات مشتریان)، با غول‌هایی مانند شرکت ژیلت بر سر سهم بازار ۴/۲ میلیاردی رقابت کند.

بسته‌بندی و طراحی محصول مینیمالیستی
بسته‌بندی و طراحی پیچیده و متمایز، در گذشته مساله مهمی محسوب می‌شده است. به‌طوری‌که از دیدگاه بسیاری از برندها این جزئیات در ارتقای محصول نقش مهمی ایفا می‌کردند.
اما طولی نکشید که این روند تغییر کرد و برندهایی که طرح‌های مینیمالیستی داشتند به‌تدریج جلوه پیدا کرده و صرفا به خاطر بسته‌بندی خود شهرت یافتند. برای مثال محصولات شرکت‌های اپل یا Tiffany & Co را در نظر بگیرید. برندها با تلفیق طرح‌های منظم و مرتب برای بسته‌بندی و استفاده از رنگ در وب‌سایت‌ها و تبلیغات خود، به‌تدریج برندهایی را ایجاد کردند که به‌هیچ‌وجه مبتنی بر توضیحات و کلمات نبودند، بلکه بر اساس تصاویر شکل گرفته بودند.
برندها می‌توانند از خرده‌فروشان یا استارت‌آپ‌های بزرگی مانند Lovely Candy Company الگو بگیرند. این شرکت از طرح‌های ساده شرکت Phase۱’s برای بسته‌بندی استفاده کرد تا برندی را معرفی کند که امروزه در سطح ملی شناخته شده است؛ بنابراین علایم و طرح‌های پیچیده را فراموش کنید و در هنگام برندسازی، به دنبال سادگی باشید. به وجهه کلی برند خود فکر و بر اساس آن اقدام کنید. طراحی مینیمالیستی کلید موفقیت شماست.

فعالیت در مقیاس کوچک
زمانی بود که فعالیت در مقیاس وسیع، بهترین روش برای موفقیت بود. فروشگاه‌های بزرگ قیمت‌های مناسب‌تری داشتند و به همین دلیل مشتریان اغلب خرید از آن‌ها را ترجیح می‌دادند.
اما امروزه، کسب‌وکارهای کوچک کانون توجه بسیاری از مشتریان هستند. برندهای بزرگی مانند وال مارت هم متوجه این روند شده‌اند و تلاش می‌کنند با ترویج محصولات محلی و ارتباطات تجاری محلی، مقیاس فعالیت خود را کوچک‌تر کنند.
مشتریان تمایل دارند با برندهایی که با آن‌ها در تعامل هستند ارتباط داشته باشند. آن‌ها می‌خواهند احساس کنند که از کسب‌وکاری فراتر از «برندهای بزرگ» حمایت می‌کنند. شرکت جت که یک خرده‌فروشی آنلاین است و تصمیم دارد با شرکت آمازون رقابت کند، با فروش محصولاتی از برندهای بزرگ در مقیاس محلی، تلاش کرده از این قابلیت استفاده کند. فعالیت در مقیاس کوچک، حتی برای شرکت‌های بزرگ، یکی از روندهای برندسازی است که امروزه بسیار متداول شده است و می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

گفتگو با مصرف‌کنندگان
گفتگو باعث ارتباط می‌شود. اگر باور ندارید، کافی است نگاهی به پلتفرم رسانه‌های اجتماعی بیندازید. مصرف‌کنندگان امروزه بیشتر از گذشته به دنبال ارتباط با یکدیگر و برندهایی هستند که با آن‌ها در تعامل هستند و از محصولاتشان استفاده می‌کنند.
این بدین معناست که گفتگو با مصرف‌کنندگان بسیار مهم است؛ بنابراین گفتگوهایی را که به کسب‌وکار شما مربوط می‌شوند دنبال کنید. هشتگ‌هایی را که با برند شما ارتباط دارند بررسی کنید و به پرسش‌ها پاسخ دهید و بدین ترتیب سر صحبت را باز کنید. مشتریان را تشویق کنید تا نظر خود را ارایه دهند و در صورت امکان با آن‌ها به‌صورت علنی در تعامل باشید.
هر چه مشارکت شما بیشتر باشد، استحکام برند شما بیشتر خواهد شد. شرکت Seamless که به‌صورت آنلاین خدمات‌رسانی می‌کند و سفارش‌ها را از رستوران‌ها در مناطق خاص به دست مشتریان می‌رساند، یکی از برندهایی است که می‌توان از آن الگو گرفت. خدمت‌رسانی این شرکت به مشتریان از طریق کانال‌های اجتماعی روند بسیار ساده و آسانی دارد. به همین دلیل، طی سال گذشته، برند این استارت‌آپ به یک برند شناخته شده در میان خانواده‌ها تبدیل شده است.
برای آنکه به بیشترین موفقیت در فرآیند برندسازی دست پیدا کنید، کافی است استراتژی‌های ساده استارت‌آپ‌های موفق را دنبال کنید، برای تغییر مشتاق باشید و همین امروز قدم اول را بردارید.





tech.co
چهار روند ساده برندسازی استارت‌آپ‌های موفق - ictstartups.ir