به‌روز ماندن در صنعتی که مرتبا در حال تغییر است، کار ساده‌ای نیست؛ اما آگاه بودن از این تغییرات به هنگام وقوع، باعث می‌شود شما در صدر منحنی قرار بگیرید. برای آنکه همواره در جریان چالش‌ها، فرصت‌ها و روندهای صنعت (Trend) باشید، به توصیه‌های زیر عمل کنید.

۱ ـ برای دریافت نشریات تجاری مشترک شوید
برای قرار گرفتن در جریان مسایل خاص صنعت، چه راهی بهتر از مشترک شدن نشریات اختصاصی این صنایع می‌شناسید؟ اما مشترک شدن به‌تنهایی کافی نیست. باید به‌واقع نشریات را بخوانید، چه به‌صورت کاغذی و چه آنلاین. من نشریات کاغذی را ترجیح می‌دهم. یکی از عادت‌های هر ماه من، این است که دسته‌ای از این مجلات را به یکی از کافه‌های محل ببرم، موبایلم را خاموش کنم، یک ماژیک هایلایت و یک دفتر یادداشت بردارم و همه را یکجا بخوانم. بعضی‌ها عادت دارند مجلات و نشریات را کم‌کم بخوانند. هر روشی که انتخاب می‌کنید، مراقب باشید که اطلاعات صرفا فضایی را در قفسه‌ها یا روی میز شما اشغال نکرده باشند، بلکه در مغز شما جای بگیرند.

۲ ـ مجلات مصرفی دیگر را نیز مطالعه کنید
حتی زمانی که مجله‌ای را می‌خوانید که مختص صنعت شما نیست، سعی کنید از دیدگاه متفاوتی نسبت به خوانندگان دیگر به آن نگاه کنید. اگر موضوعی را دیدید که با حوزه کاری شما ارتباط زیادی داشت، می‌توانید اطلاعات بیشتری به دست آورید و متوجه شوید که دیگران چه نگرشی نسبت به حوزه‌ی کاری شما دارند.

۳- انجمن‌ها و تالارهای گفتگو را بررسی کرده و در آن‌ها مشارکت کنید
شاید اگر هرروز نگاهی به یک subreddit کاربردی بیندازید برای ارضای حس علاقه‌مندی و تغذیه مغز شما درباره تغییرات احتمالی صنعت، کافی باشد؛ اما در اغلب موارد، مشارکت در بحث‌های گروهی و مرتبط لینکدین یا تالارهای خصوصی گروه‌های حرفه‌ای، مفیدتر و آگاهی‌بخش‌تر هستند. اگرچه انجمن‌های گفتگو را تا زمانی که کاملا تنظیم نشده باشند نمی‌توان به‌آسانی طبقه‌بندی کرد، می‌توانید در میان این آشفته‌بازار، الماس‌های واقعی و ارزشمند آگاهی‌بخش را پیدا کنید. سعی کنید به‌جای آنکه خاموش باشید و به یادگیری از دیگران بپردازید، خودتان هم مشارکت داشته باشید. با این کار بازدهی بیشتری را به دست خواهید آورد.

۴ ـ وب‌سایت‌ها و بلاگ‌ها را بررسی کنید
ازآنجاکه من متون پزشکی می‌نویسم، هرروز صبح سری به SciDaily می‌زنم تا ببینم مطالعات جدیدی را منتشر کرده‌اند که موردعلاقه من باشد یا خیر. سپس تجزیه‌وتحلیل‌های انجام شده در وبلاگ‌های مختلف را می‌خوانم تا چارچوب اطلاعات را بهتر و بستر آن را عمیق‌تر درک کنم. اگرچه کیفیت وبلاگ‌ها با هم تفاوت دارند، بسیاری از آن‌ها منبع بسیار خوبی از اطلاعات به‌روز هستند. اگر می‌بینید که یک موضوع تکراری (مثل پست‌های متعدد در زمینه بازاریابی موبایلی) در تمامی سایت‌های صنعت‌تان مطرح شده، معلوم می‌شود که این یک روند است و شما هم باید آن را با دقت پیگیری کنید. وبلاگ‌ها و سایت‌های خبری تقریبا همیشه تحقیقات و آمار کلیدی مرتبط با صنعت شما را تحلیل می‌کنند و آن را به اجزای کوچک‌تر و ساده‌تری تقسیم می‌کنند، به‌گونه‌ای که شما می‌توانید متوجه آن‌ها شوید.

۵ ـ روزنامه‌ها و سایت‌های خبری را مطالعه کنید
اگرچه روزنامه‌ها و سایت‌های خبری گاهی بیش‌ازحد ساده هستند و روزنامه‌نگاران گاهی پوشش خبری صنایعی را منتشر می‌کنند که اطلاعات کافی در مورد آن‌ها ندارند، اما می‌توانند روندهای صنعت را درست مثل هر کس دیگری تشخیص دهند. اپلیکیشن خبری موردعلاقه من Circa است که در اپ استور و گوگل پلی رایگان است. بخش فنی این اپلیکیشن که توسط نیکلاس دیلیون، ویراستار سابق روزنامه‌ی The daily ویرایش شده، یکی از بخش‌هایی است که من همواره اخبار صنعتی‌اش را بررسی می‌کنم. Circa به کاربران امکان می‌دهد تا بخش‌هایی را که موردپسندشان است «دنبال» کنند و از به‌روز شدن منظم آن آگاه شوند.

۶ ـ به پادکست‌ها گوش کنید و ویدیوها را تماشا کنید
اگر به یک پادکست یک‌ساعته یا حتی ۲۰ دقیقه‌ای گوش کنید درک عمیق‌تری از موضوع موردنظرتان خواهید داشت. مصاحبه‌های ویدیویی و صوتی با رهبران صنعت می‌توانند به‌طور خاص به شما دانش و آگاهی بدهند. حتی اگر با اطلاعاتی که ارایه می‌شود مخالف هستید داشتن واژگان مشترک می‌تواند به شما کمک کند تا با افراد دیگر در حوزه خود ارتباط بهتری برقرار کنید و استدلال خود را به‌گونه‌ای بیان کنید که بتوانند درک کنند.

۷ ـ شبکه‌سازی کنید
بحث کردن درباره صنعت‌تان به‌صورت رودررو با همکاران، می‌تواند بسیار مفید باشد. در کنفرانس‌ها و رویدادهای محلی شرکت کرده و در دوره‌های آموزشی ثبت‌نام نمایید. این راه بسیار آسانی برای به‌روز بودن و قرار گرفتن در جریان وقایع است. حتما در کنار همکاران، با کارشناسان نیز گفتگو کنید. این دو گروه اغلب دیدگاه‌های بسیار متفاوتی دارند.

۸ ـ با مشتریان خود گفتگو کنید
طی چند سال گذشته تلفن‌هایی از FreshBooks و Basecamp داشته‌ام و از من خواسته شده به تیم‌های فروش یا خدمات مشتری‌شان کمک کنم تا بدانند مردم چگونه از محصولاتشان استفاده می‌کنند. اگرچه بررسی شبکه‌های اجتماعی و ارسال فرم‌های نظرسنجی می‌توانند مفید باشند، اما گفتگوی یک به یک با مردم بسیار ارزشمندتر است. بحث در مورد نگرانی‌ها و دغدغه‌ها با مشتریان احتمالی نیز به همین اندازه مفید است.

۹ ـ رقبای‌تان را زیر نظر داشته باشید
گاهی باید رقبا را زیر نظر بگیرید تا اگر همه به سمت راست می‌روند، شما به سمت چپ بروید؛ اما دقت کردن در این‌که رقبا چه‌کاری انجام می‌دهند بعضا می‌تواند به شما کمک کند تا ببینید آیا آن‌ها هم به روند نوظهوری که شما متوجهش شده‌اید واکنش نشان می‌دهند یا خیر. اگرچه ممکن است گاهی نتوانید رفتارهای آن‌ها را رمزگشایی کنید، اما دقت در این رفتارها ضرری ندارد.

۱۰ ـ روندهای موجود در کسب‌وکار خود را پیگیری کنید
آیا کالایی دارید که قبلا فروش خوبی داشته اما حالا مردم حتی به آن نگاه هم نمی‌کنند چه برسد که بخواهند آن را بخرند؟ آیا متوجه شده‌اید که مشتریان فعلی و احتمالی شما سوالات خاصی می‌کنند که قبلا هرگز مطرح نمی‌کردند؟ دقت در این تغییرات می‌تواند به شما کمک کند تا تهدیدها و فرصت‌های بالقوه را پیش‌بینی کنید.

آیا موارد دیگری را می‌توانید به این لیست اضافه کنید؟





www.verticalresponse.com
۱۰ روش موثر برای همگام شدن با روندهای صنعت - ictstartups.ir