این «کارآفرین» ظرف سه سال نیم میلیون فالوور پیدا کرد. چگونه؟ بر اساس تحقیقات Quora بازاریابی از طریق افراد بانفوذ امروزه سریع‌تر از بازاریابی دیجیتال در حال رشد است.
بنابراین تعجبی ندارد که این روزها بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا به افراد بانفوذ و سرشناس در عرصه دیجیتال تبدیل شوند و از مزایا و منافع این کار بهره‌مند شوند.
اما این کار دقیقا چه‌طور انجام می‌شود؟ وقتی هرروز ۷/۲ میلیون پست جدید وبلاگ منتشر و ۴۳۲.۰۰۰ ساعت ویدیو روی یوتیوب بارگذاری می‌شود، چگونه می‌توانید دیده شوید و از بقیه متمایز باشید و برجسته‌تر جلوه کنید؟ وقتی تعداد پست‌ها، پین‌ها، توئیت‌ها و ویدیوهای زنده فیس‌بوک را جمع ببندید، با حجم بسیار زیادی از محتوا مواجه می‌شوید که هرروز ایجاد و به اشتراک گذاشته می‌شوند. بااین‌حال تبدیل‌شدن به یک فرد بانفوذ دیجیتال هنوز هم امکان‌پذیر است. برای این کار به استراتژی نیاز دارید و هرروز باید آن را اجرا کنید.
تجربه شخصی من این بوده است: سه سال پیش، هیچ‌کس من را نمی‌شناخت. اما حالا نیم میلیون فالوور دیجیتال دارم. مدتی قبل هم به‌عنوان یکی از ۱۰۰ سخنران و کارشناس برتر رهبری Inc. انتخاب شدم. وبلاگ من که به موضوع رهبری اختصاص دارد جزو وبلاگ‌هایی است که بالاترین رتبه را دارند. در اینجا پنج راز موفقیت خود را با شما در میان می‌گذارم که من را از فردی ناشناخته به یک فرد بانفوذ و سرشناس در حوزه دیجیتال تبدیل کردند. امیدوارم این رازها به شما هم در این راه کمک کنند.

۱ـ شبکه‌ای برای خود ایجاد کنید
مهم نیست چه‌قدر محتوا ایجاد می‌کنید و به اشتراک می‌گذارید. چراکه اگر شبکه‌ای برای خود نداشته باشید، هیچ‌کس محتوای شما را نخواهد دید.
از طرفی نمی‌توانید امیدوار باشید که مخاطبان شما به‌طور طبیعی رشد کنند. مگر آنکه خودتان فرد معروفی باشید. خودتان باید برای خودتان فالوور بسازید. باید افرادی را پیدا کنید که به حوزه تخصصی شما علاقه دارند. باید در بازار گوشه‌ای را جستجو کنید که می‌خواهید در آن نفوذ داشته باشید، و در همان‌جا با مخاطبان ارتباط برقرار کنید.
اگر در توییتر به دنبال فالوور هستید، افرادی که مخاطب هدف شما هستند را فالوو کنید، تا اگر پروفایل و محتوای شما برایشان جذاب است آن‌ها هم شما را فالوو کنند. این مسئله در مورد فیس‌بوک، اینستاگرام و لینکدین هم مصداق دارد.
باید این کارها را هرروز انجام دهید. هنگام پیدا کردن فالوور خستگی‌ناپذیر باشید، تا به نقطه‌ای برسید که رشد طبیعی به‌خودی‌خود اتفاق بیفتد، که البته آن موقع هم لازم است باز به فعالیت ادامه دهید.
همین روش به من کمک کرد تا فقط ظرف سه سال نیم میلیون فالوور پیدا کنم.

۲ـ به‌طور منظم محتوای قدرتمند، مرتبط و جذاب منتشر کنید
ساختن شبکه، کار نسبتا ساده‌ای است. اما بعدازآنکه توجه افراد شبکه را جلب کردید، باید روی حفظ آن‌ها تمرکز کنید. بهترین راه برای این کار، این است که محتوای مرتبط و متناسبی را برای آن‌ها به اشتراک بگذارید. تعداد بسیاری از افراد روی جلب‌توجه مردم با شما رقابت می‌کنند، بنابراین لازم است هرروز تلاش کنید تا این توجه را حفظ کنید. البته لازم نیست که محتوا ۱۰۰ درصد متعلق به خودتان باشد. می‌توانید از محتوای خوب دیگران هم استفاده کنید و آن را به اشتراک بگذارید، البته تا جایی که مناسب و مرتبط باشد و بتواند مخاطبان را جلب کند.
اما اگر می‌خواهید به‌عنوان یک متخصص شناخته شوید، لازم است محتوای خود را داشته باشید. این محتوا می‌تواند به شکل ویدیو، پادکست، تصاویر (memes) و پست وبلاگ باشد، اما فراموش نکنید که می‌توانید یک محتوا را در سه قالب ویدیو، صوت و نوشتار ارایه دهید. بدین ترتیب خروجی شما سه برابر می‌شود. پست‌های وبلاگ روش بسیار خوبی برای نمایش و به اشتراک گذاشتن دانش هستند. طی سه سال گذشته، من بیش از ۱۰۰۰ پست وبلاگ درباره رهبری و کسب‌وکار نوشته‌ام. می‌دانم که خیلی زیاد به نظر می‌رسد، اما من در هرروز فقط یک پست نوشته‌ام!
شاید فکر کنید نوشتن یک پست وبلاگ در روز خیلی زیاد است اما آمار نشان می‌دهد که وبلاگ‌هایی که هرروز محتوا منتشر می‌کنند در مقایسه با وبلاگ‌هایی که به‌دفعات کمتری انتشار محتوا دارند، پنج برابر بیشتر ترافیک ایجاد می‌کنند. هر چه محتوای بیشتری تولید کنید، تاثیرگذارتر خواهید بود.

۳ـ محتوا را به اشتراک بگذارید، به اشتراک بگذارید، و بازهم به اشتراک بگذارید!
بعدازآنکه محتوا را تولید کردید، نباید فقط آن را منتشر کنید و امیدوار باشید که مردم بیایند و آن را بخوانند. چنین اتفاقی نمی‌افتد!
ما در اقتصاد فشاری زندگی می‌کنیم. بنابراین لازم است محتوای خود را به اشتراک بگذارید، توییت کنید، پست کنید و پین کنید. ضمنا یک بار اشتراک‌گذاری کافی نیست. بیشتر پست‌ها و توئیت‌ها فقط توسط بخشی از شبکه شما دیده می‌شوند.اگر بیش از ۳ درصد اعضای شبکه‌تان پست یا توییت خاصی را ببینند یعنی این‌که شما بسیار خوش‌شانس هستید.
بنابراین از ابزارهایی مانند Hootsuite و Social Jukebox برای به اشتراک‌گذاری منظم محتوای خود استفاده کنید. اگر شبکه شما بزرگ و همچنان رو به رشد باشد، محتوای قدیمی شما همواره برای بعضی افراد جدید خواهد بود. بنابراین اشتراک مجدد را فراموش نکنید.

اگر در لینکدین هم مخاطبانی دارید، به دنبال گروه‌هایی باشید که بتوانید محتوای خود را برای آن‌ها هم به اشتراک بگذارید. گروه The Harvard Business Review در لینکدین ۳/۱ میلیون نفر عضو دارد. استفاده از چنین گروه‌هایی واقعا می‌تواند به افزایش دسترسی و دیده شدن شما کمک کند. هر چه به‌دفعات بیشتری محتوای‌تان را به اشتراک بگذارید تعداد افرادی که آن را می‌بینند بیشتر خواهد شد.

۴ـ از پلتفرم‌های بزرگ دیگر هم استفاده کنید
زمانی که بانفوذتر شدید و قدرت و اعتبار بیشتری پیدا کردید وقت آن است که به‌تدریج از پلتفرم‌های دیگر هم استفاده کنید. اگرچه پیدا کردن مخاطبان خاص خودتان کار سختی نیست، اما چرا از مخاطبانی که بقیه پیدا کرده‌اند هم استفاده نمی‌کنید؟ محتوا رمز موفقیت شماست، و اگر همواره خوش‌نامی خود را حفظ کنید و محتوای مناسب ارایه دهید، همیشه می‌توانید برای آن مخاطب پیدا کنید.
مشخص کنید سایر افراد بانفوذ در بازار گوشه‌ای شما کدم‌اند. سپس از آن‌ها بخواهید تا در پادکست‌هایشان مهمان شوید یا پیشنهاد نوشتن پست مهمان را مطرح کنید. پورتفولیویی از کارتان در پلتفرم‌های دیگر بسازید و سپس به دنبال لایک در Inc.، Fast Company ، Success و سایر پلتفرم‌های بزرگی باشید که با تخصص شما هم‌راستا هستند. این کار نه‌تنها باعث می‌شود در این شبکه‌های بزرگ دیده شوید بلکه در جاهای دیگر هم دیده خواهید شد و قابلیت دیده شدن بیشتری خواهید داشت. پست کردن متن در پلتفرم‌های بزرگ باعث شده است آثار من به ۲۰ زبان مختلف ترجمه شوند.

۵ـ مشارکت کنید، مشارکت کنید، مشارکت کنید.
همه‌چیز به مشارکت بستگی دارد. داشتن مخاطبانی که نوشته‌های شما را بخوانند عالی است، اما مخاطبانی که با شما مشارکت کنند همان‌هایی هستند که باعث نفوذ و تاثیرگذاری شما می‌شوند.
مشارکت، یک جاده دوطرفه است، و اگر شما با مخاطبان خود از طریق نظرات و سؤالات مشارکت نکنید، آن‌ها هم خیلی زود مشارکت خود را کاهش خواهند داد.
در بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر، الگوریتم‌هایی وجود دارند که می‌توانند تعداد افرادی را که پست شما را می‌بینند و توییت می‌کنند را کنترل کنند، و تمام این ابزارهای آماری به‌طور مثبتی تحت تاثیر این مشارکت قرار می‌گیرند.
وقتی مردم می‌بینند بعضی افراد تاثیرگذار و بانفوذ با مخاطبانشان مشارکت می‌کنند و ارتباط برقرار می‌کنند، خودشان هم بیشتر ترغیب می‌شوند تا مشارکت داشته باشند.
مشارکت، نتیجه برد/برد را در پی دارد. چراکه باعث می‌شود افراد بیشتری محتوای شما را ببینند و افراد بیشتری را تشویق می‌کند تا مشارکت کنند، و هر دوی این‌ها دسترسی و نفوذ شما را افزایش می‌دهند. اگر می‌خواهید در عرصه دیجیتال سرشناس و بانفوذ شوید، این آرزوی شما کاملا امکان‌پذیر است. اما به برنامه‌ریزی نیاز دارید، و هرروز باید آن را اجرا کنید.
رقابت شدید است، اما تقاضا برای محتوای خوب هرگز تمام‌شدنی نیست. اگر می‌توانید چنین محتوایی ایجاد کنید و برای آن مخاطب پیدا کنید. می‌توانید از تخصص خود برای دسترسی به پلتفرم‌های بزرگ استفاده کنید. درنهایت تمام این‌ها به شما کمک می‌کنند تا به یک فرد تاثیرگذار و بانفوذ در دنیای دیجیتال تبدیل شوید.



www.entrepreneur.com
پنج گام در تبدیل‌شدن به فردی سرشناس و با نفوذ در دنیای دیجیتال - ictstartups.ir