کارآفرینی موفق دشوار است. شما مجبور هستید با شکست ها مقابله کنید و از آن ها در طول مسیر فعالیت خود تجربه کسب کنید. بسیاری از شرکت های دانش بنیان از جمله استارت آپ بیوتکنولوژی (Biotechs StartUp) در مراحل ابتدایی فعالیت خود با مشکلات مشابهی رو به رو می شوند. در این مقاله ما سعی می کنیم برخی از راهکارهای مقابله با این مشکلات را از دیدگاه مارک هاموند و دومینیک فالکائو بیان کنیم.

مارک هاموند و دومینیک فالکائو تجربه زیادی در زمینه مراحل اولیه تاسیس شرکت نوپا امپریال در لندن دارند و در حال حاظر در حال ساختن انکوباتوری جدید و متفاوت در لندن هستند که استفاده از این انکوباتورها به تیم و یا تجربه ی خاصی نیاز ندارد و کافی است دانشمندان سفارش ساخت آن را بدهند.
در اینجا بهترین پیشنهاد مارک و دومینیک برای کارآفرینان مبتدی و تازه کار را بیان می کنیم پس در ادامه با تِک میکس همراه باشید:

1- راه حل ها: شرکت نوپا(استارت آپ) موفق باید متناسب با تکنولوژی نه روش های دیگر، روی حل مشکلات متمرکز شود

مارک و دومینیک با شرکت های نوپایی مانند فانگی آلرت (Fungi Alert) و کاستمم (Customem) همکاری کردند. استارت آپ بیوتکنولوژی فانگی آلرت در حال ساخت و توسعه دستگاهایی برای شناخت قارچ هایی هستند که سالانه 9 میلیارد دلار از محصولات کشاورزی را از بین می برند. شرکت کاستمم نیز شرکت نوپایی است که به منظور ساخت غشاهای سلولزی مقرون به صرفه ای که هورمون ها و فلزات سنگین را از آب حذف می کنند، از زیست شناسی مصنوعی استفاده می کند. آنها می گویند: جستجوی راه حل هایی برای رفع مشکلات غیر ممکن و خارج از تصور نیست: کافی است مشکل را انتخاب کرده و برای پیدا کردن راه حل آن اقدام کنید (شکل 1).





شکل 1: استارت آپ بیوتکنولوژی کاستمم از باکتری های مهندسی شده برای ساخت فیلترهای غشایی که می توانند آلاینده های میکروبی بسیار سمی و خطرناک آب را از بین برد، استفاده می کند.


2- زمینه و پیشینه: آگاهی از روش های خلق راه حل با توجه به استراتژی های فعلی

شما باید در مورد صنایع و روش های ایجاد راه حل برای استراتژی های فعلی آگاهی داشته باشید. حتی اگر مطمئن هستند که ایده شما در حال حاضر کامل است ولی نیازمند تنظیم کالا برای مشتریان نیز هستید. همیشه از قوانین رایج آگاه باشید و هرگونه تغییرات اقتصادی را پیگیری کنید و بدانید چه کسی مسئول بودجه است. برای مثال راه اندازی استارت آپی در زمینه تولید محصولات بهداشتی- سلامتی نیازمند گرفتن تاییدیه هایی است به عنوان مثال تاییده CE در اروپا، FDA از آمریکا و GTA از استرالیا که ممکن است راه اندازی محصول را تاخیر بیندازند و یا حتی حذف کنند. شرکت هایی مانند Mindmer، Fractyl، Vita DX، TROD medial مجبور هستند قبل از شروع فروش محصولات این موضوع را در جدول زمان بندی خود در نظر بگیرند.



3- زمان سنجی: دست و پنجه نرم کردن برای پیشرفت

شرکت های نوپا فراموش می کنند که بازار در حال تغییر است. هر تکنولوژی دارای منحنی نقاط بحرانی است که در طی مدت سرمایه گذاری خود به شدت تغییر می کند. نمودار نقاط بحرانی می تواند کمک های برجسته ای به پیشرفت استارت آپ بیوتکنولوژی شما کند.





شکل 2: نمودار منحنی نقاط بحرانی برای هر تکنولوژی، توضیح می دهد که چگونه یک تکنولوژی جدید در طول زمان رشد می کند. اگرچه سرعت رشد مشاهده شده در ابتدا، براساس انتظارات برآورده نشده روبه کاهش است و هنگامی که نسل دوم یا سوم محصولات وارد بازار می شوند می توان ثبات منحنی را دید.

بر اساس منحنی نقاط بحرانی می توانید زمان هایی را که منحنی به سمت موقعیت وخیم تغییر جهت می دهد، شناسایی کنید. حتی برخی از شاخص ها می توانند سرنخ هایی به شما بدهند اگرچه این موضوع مشکل است. به عنوان مثال در مورد شرکت پزشکی با استفاده نقطه پیک منحنی، مارک 2 تا 3 سال دیگر را تخمین می زند:


  • دارویی است که در مورد بیماری های همراه صحبت می کند.
  • محصولات اولیه در مرحله آزمایشات کامل هستند.
  • بهداشت در مصرف کننده نهایی به یک هنجار تبدیل شده است.
  • حتی رئیس جمهور ابوما نیز در دفاع از آن صحبت کرد.

شرکت هایی مانند این ونت (Inn venties)، سایپوز (Syapse) و یا سون بریج (seven BRIDGES)در حال استفاده از منحنی نقاط بحرانی هستند.


4- کار گروهی: ساختن یک تیم از کارشناسان ماهر و قابل اعتماد

تنظیم دقیق اهداف و تعریف اینکه موفقیت و شکست برای استارت آپ بیوتکنولوژی شما به چه معنی است اهمیت دارد. از آنجایی که انتخاب های زیادی در طی پروسه وجود دارد، تعیین دقیق هدف می تواند شما را از تعداد زیادی از مشکلات نجات دهد. هرگز از اضافه کردن افراد جدیدی به هیئت مدیره هنگامی که به توانایی آنها برای رفتن به مراحل بعدی نیاز دارید، نترسید و یک هیئت مشاوره قوی بسازید.
به عنوان نمونه می توان به اوا ایاگنوستیک (Eva Diagnostics) اشاره کرد، با اینکه تخصصشان در زمینه آزمایش های خون بود، به منظور به رزو رسانی استراتژی های فروششان، یک مدیر بازاریابی با تجربه را به مجموعه خود اضافه کردند. همچنین شرکت ژنتیکی دسکتاپ (Desktop) که یک شرکت بر اساس CAD برای روش CRISPR است، جاناتان میلنر سازنده ی Abcam و سرمایه گذاران استراتژیک الامینا را به مجموعه خود اضافه کرد .


5- پیش رفتن: پیشرفت واقعی، توسعه موفق یک محصول ارزشمند برای مخاطبان است

برخی از شرکت های نوپا با اینکه نسبت به شرکت های دیگر در همه موارد رو به جلو حرکت نکرده اند، ولی می توانند برنده بسیاری از مطبوعات منتشره شده و جوایز باشند. با اعتماد به نفس به تمام فیدبک ها و نظرات گوش کنید ولی خیلی به دنبال تایید بیرونینباشید. یک دلیل خوب برای این مطلب این است که انکوباتورها و شتاب دهنده در حال توسعه و پیشرفت هستند. شرکت های تازه پا در حال حاضر رانندگان اصلی تکنولوژی جدید و کاربرد های علمی هستند و سرمایه گذاران، علاقمند به شرکت در چنین پروژه های نومید دهنده ای هستند.



منبع: labiotech



پنج راهکار برای ساخت موفقیت آمیز یک استارت آپ بیوتکنولوژی