بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing، یک استراتژی بازاریابی‌ست که از شبکه‌های عمومی (مثل شبکه‌های اجتماعی اینترنتی) برای ترویج (Promote) یک محصول، خدمات یا برند استفاده می‌کند.

همان طور که یک ویروس، بین مردم منتقل می‌شود، در بازاریابی ویروسی سعی می‌کنیم تا اطلاعاتی مربوط به محصول، خدمات یا برندمان را بین مردم پخش کنیم؛ با این تفاوت که «خود مردم»، این اطلاعات را پخش می‌کنند (از شخصی به شخص دیگر، مثل یک ویروس منتقل می‌کنند).
پایه و اساس بازاریابی ویروسی، نشر اطلاعات از طریق بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth) می‌باشد.
اینترنت، فضای مورد علاقه‌ی بازاریابی ویروسی!

همین چند وقت پیش (تیرماه 95) در مورد پشمک حاج عبدالله (در همین تلگرام) مطلبی منتشر شده بود که پشمک حاج عبدالله، نامش را از بوفه‌دار یک مدرسه در تبریز گرفته که حاج عبدالله نام داشت و به بعضی از بچه‌هایی که پول نداشتند، پشمک نسیه می‌داد و… که حالا کاری با صحت و سقم این ماجرا نداریم (!) اما به هر حال، این مطلب آن‌قدر در صفحات و کانال‌های مختلف به اشتراک گذاشته شد که تقریبا همه‌ی کاربران ایرانی تلگرام از آن مطلع شدند!
اشتباه نکنید!

در مثالی که زدیم، از یک شایعه برای نشر یک اطلاعات استفاده شده بود؛ اما بازاریابی ویروسی لزوما مبتنی بر یک شایعه نیست! برای مثال اگر یادتان باشد، اوایل که تلفن‌های هوشمند HTC به بازار آمد، در انتهای پیامک کسانی که HTC داشتند، جمله‌ای نوشته می‌شد: «Sent from my HTC»
این جمله به صورت خودکار در انتهای پیامک‌ها قرار می‌گرفت و به نحوی، تلفن‌های همراه HTC را معرفی می‌کرد. برگردیم به تعریف بازاریابی ویروسی:
اطلاعاتی مرتبط با محصول (در این جا HTC) را بین مردم پخش کنیم؛ با این تفاوت که «خود مردم»، (در این مورد به صورت ناخواسته) این اطلاعات را پخش می‌کنند.
پس لزوما بازاریابی ویروسی از طریق اینترنت نیست و لزوما «خود مردم» به صورت آگاهانه این کار را نمی‌کنند؛ اما عموما از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، اینستاگرام و… برای اجرای این روش استفاده می‌کنند (شاید به همین دلیل باشد که بعضی‌ها بازاریابی ویروسی را نوعی بازاریابی دیجیتال می‌دانند).

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) چیست؟ - شبکه مدیران Modir TV