فکر می‌کنم همین دو سال پیش بود که انگار بانک ملت یک بانک دیگر شده بود!
از لوگو و ترکیب رنگ‌هایی که استفاده می‌کردند بگیرید تا بسیاری عوامل دیگر. همه مردم چه در شعباتش و چه در تبلیغات مختلفی که در رسانه‌های مختلف حضور داشت، تفاوت محسوسی را از بانک ملت می‌دیدند.

حقیقتش ما در این مقاله قصد نداریم به طور مفصل بگوییم که “چرا؟” برندمان را بازسازی یا ریبرندینگ (Rebranding) کنیم، بلکه به شما خواهیم گفت که “چگونه” در 10 گام این کار را انجام دهید.
اما به طور خلاصه می‌توان گفت که اگر بعد از مدتی که از راه‌اندازی کسب و کارتان گذشت، به دلایلی مانند:

  • تغییرات بازار
  • تغییرات نیازهای مخاطبان
  • یک سری اتفاق‌های غیرمنتظره که وجهه برندتان را خراب کرده‌اند
  • عدم تناسب المان‌های بصری و نام و هویت برندتان با سلیقه مردم (مثلا لوگو و… برندتان قدیمی و خیلی زشت باشد!)

و دیگر دلایل، نتوانستید وجهه خوبی را از برندتان در میان مشتریان به جای بگذارید می‌توانید به بازسازی برندتان بپردازید.
در این مقاله هر گام را از زبان یکی از متخصصان برندینگ می‌خوانیم. با بخش اول بازسازی برند در 10 گام همراه باشید:
گام 1: ابتدا اصل موضوع را دریابید! (Emerson Spartz)





یادتان باشد، شما در بازسازی برند، دنبال تغییر و تحولی بزرگ هستید.
فکر می‌کنید تمرکز زیاد بر روی جزئیات می‌تواند این تحول بزرگ را برای برندتان به وجود آورد؟ مسلما خیر!
بهتر است بدانید که:
حرفه‌ای های برندینگ می‌دانند که مشتریان، خیلی هم با جزئیات یک برند، درگیر نمی‌شوند و برندینگ و Rebranding مناسب، باید بر روی فرم کلی و شاکله اصلی برند خود تمرکز کند.
از ریزه کاری بیش از حد بپرهیزید و برای ساختن برندتان، ابتدا بر نکات اصلی تمرکز کنید.



گام دوم: همه چیز را با هم نخواهید! (Robert Sprague)





بسیاری از کسب و کارها فقط به یک دلیل در برندینگ‌شان شکست می خورند، این که: می‌خواهند همه‌ی مشتریان و همه‌ی بازارها را فتح کنند!
مطمئن باشید اگر تمرکزتان را به جای “بهترین بودن در یک زمینه” بر روی “بهترین بودن در همه چیز” بگذارید، شما هم شکست می خورید.
یادتان باشد که:
“برندی که برای همه چیز است؛ برندی‌ست که برای هیچ چیز نیست!”
پس بیشتر تمرکزتان را بر روی یک زمینه اساسی که در آن تخصص دارید بگذارید و هر روز در آن بهتر شوید و حتی بهترین باشید!



گام سوم: کار را به کاردان بسپارید! (Alex Kelsey)





کمک بگیرید! به خصوص شمایی که استارت آپ دارید، هرگز از اهمیت یک مشاور و متخصص برندینگ خوب، غافل نشوید.
حتی اگر شرکت بزرگی دارید این کار را انجام دهید.
برای مثال می توانید مشاوری را برای چند ساعت در روز یا حتی چند روز در ماه استخدام کنید تا بر فعالیت هایتان نظارت کند.
این نکته را همواره به یاد داشته باشید که گاهی حتی یک اشتباه می تواند هزینه های اضافی و شکست های غیر قابل جبرانی را به برندتان وارد کند؛ پس حتی الامکان با مشورت گرفتن از افراد متخصص، از این اتفاق پیش گیری کنید.



گام چهارم: برای چه کسی جلب توجه خواهید کرد؟ (Jenna Zilincar)





ببینید به چه قشری از مخاطبان جدید نیازمندید.
بازسازی برند، از یک لحاظ به معنای جلب توجه دوباره می باشد.
از خودتان بپرسید:

  • توجه چه کسانی قرار است جلب شود؟
  • آیا هدف شما، مخاطبان جدید است؟
  • یا قرار است مخاطبان قبلی شما، تثبیت شوند؟
  • کدام دسته از مخاطبان شما همچنان به شما علاقمند هستند؟ (به برند شما البته!)



بازسازی برند (Rebranding) در 10 گام - بخش اول - شبکه مدیران Modir TV