رفتار کردن آگهی دهنده‌ها همانند ماهی قزل‌آلا، موجب عدم موفقیت آنها می‌شود، چون همواره سعی می‌کنند در خلاف جهت آب حرکت کنند که مستلزم صرف مقدار زیادی وقت و انرژی‌ست. حتی بسیاری از قزل‌آلاها بدون هیچ حادثه‌ای در مسیر از بین می‌روند؛ مانند بسیاری از آگهی‌دهنده‌ها که پول قابل توجهی را در بازاریابی خود هزینه می‌کنند تا دیدگاه خود را به مشتری تحمیل کنند.
با اصل دهم بازاریابی همراه باشید:
حرفتان را به مشتری تحمیل نکنید!

تا جایی که امکان دارد باید با جریان طبیعی تمایل مشتری حرکت کرده و نباید بخواهید که افکارشان را عوض کنند. براساس شناخت کنونی‌شان از آن‌ها درخواست داشته باشید. باید کمترین تغییر در شناخت و رفتار را بخواهید. هر چه کمتر تقاضا کنید، ریسک آن‌ها را کمتر می‌کنید و آنها هم به گونه‌ای که به نفع شما باشد، عمل می‌کنند.
سعی نکنید خلاف جریان آب شنا کنید. وقتی از کلمه‌ی «باید» استفاده می‌کنید بدانید که در حال انجام چنین کاری هستید. مانند:
«دیابتی‌ها باید شیرینی را کنار بگذارند، باید از سبزیجات ما استفاده کنند».
به جای آن بگویید:
«دیابتی‌ها هم شیرینی می‌خواهند، از این رو ما یک دسر کم شیرین مهیا کرده‌ایم».
هر چه از آن‌ها تغییر کمتری بخواهید احتمال موفقیت شما بیشتر است. همراه جریان حرکت کنید. اسب بازار را در جهتی که می‌رود برانید.


اصول بازاریابی - اصل 10: خلاف جریان آب شنا نکنید! - شبکه مدیران Modir TV