بگذارید واضح بگوییم: اینکه شغل شما چیست یک بحث است و اینکه چطور می‌خواهید آن را انجام دهید یک بحث دیگر. اگرچه سِمَت شما (و اینکه چقدر با میزان تجربه و علاقه‌ی شما انطباق دارد) به خودی خود نقش مهمی در میزان موفقیت شما در شغل‌تان ایفا می‌کند، آداب و عاداتی که سرِ کار دارید نیز بر احساس خشنودی و میزان کارآمدی شما مؤثر است. این آداب و عادات شامل کارهایی می‌شود که قبل و بعد از رفتن سرِ کار و در طول روزهای کاری خود انجام می‌دهید.

در این مقاله با هفت عادت روزانه آشنا می‌شوید که اگر به‌طور منظم آنها را تمرین کنید، موفقیت در محیط کار خود را تضمین کرده‌اید.

۱. روی نقاط قوت خود تمرکز کنید، نه نقاط ضعف



گاهی اوقات در تلاش برای اینکه کامل و بی‌نقص باشیم، مقادیر باارزشی از زمان و انرژی خود را صرف بهتر شدن در کارهایی می‌کنیم که جزو استعداد ذاتی ما نیستند. شارلوت کریولی (Charlotte Crivelli) یکی از مؤسسان شرکت ارتباطات کلیک (Klick Communications) معتقد است که این کار اشتباه است. او می‌گوید: «در شرکت من، سعی داریم این فرهنگ را گسترش بدهیم که افراد وظایفی را در دست بگیرند که برای انجام آنها لازم باشد از نقاط قوت خود استفاده کنند. ما به تلف کردن وقت کارمندان برای تقویت نقاط ضعف‌شان اعتقاد نداریم. جایی که آنها ضعف دارند، شخص دیگری مهارت دارد و این وظیفه‌ی من است که مطمئن شوم هر کس کاری را انجام می‌دهد که به او انرژی می‌دهد، نه کاری که باعث شود احساس پوچی کند.» برای اجرای این نصیحت، عادت کنید هر روز تا حد امکان اولویت را به مهارت‌های حقیقی خود اختصاص بدهید.





۲. طوری کار کنید که بهترین عملکرد را داشته باشید



در ارتباط با همین مسئله باید گفت در شرایط مشابه همه مانند هم کار نمی‌کنند. چنانچه شرکت شما فضای باز را برای کار کردن کارمندانش ترجیح می‌دهد، شما نمی‌توانید کار کردن پشت درهای بسته را انتخاب کنید. ولی یک سری عادات شغلی وجود دارد که شما می‌توانید در جهت منفعت خود از آنها استفاده کنید و تمرکزتان را بالا ببرید. تحقیقی که اخیرا توسط شرکت میز و صندلی اداری تِرن‌اِستون (Turnstone) انجام شده است نشان می‌دهد که ۳۲ درصد افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال، کار کردن به صورت انفرادی در یک محیط سالن مانند را به محیط‌‌های کار سنتی و مرسوم ترجیح می‌دهند.
اگر شرکت شما فضای ایده‌آل را برای‌تان فراهم نمی‌کند، به تغییرات کوچکی بیندیشید که می‌توانید در محیط کار خود ایجاد کنید. برایان شپلند (Brian Shapland)، مدیر ترن‌استون می‌گوید: «همه یک‌جور کار نمی‌کنند، بنابراین اجازه ندهید فضایی که در آن هستید شما را محدود کند. اگر لازم است کار مهمی انجام دهید، از هدفون استفاده کنید یا گوشه‌ای دنج در دفتر پیدا کنید که بتوانید بدون مزاحمت کارتان را انجام دهید. اگر نیاز به الهام گرفتن دارید، در فضایی مشترک با دیگر کارکنان بنشینید تا بتوانید به تبادل ایده با یکدیگر بپردازید.


۳. نگرش خود را کنترل کنید



حال‌وهوای شما سرِ کار نه تنها روحیه و علمکرد شغلی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه بر اطرافیان‌ شما نیز اثرگذار است. بنابراین یک عادت سالم دیگر این است که کنترل نگرش ذهنی خود را در دست بگیرید. کارلا برندا (Karla Brandau) مدیر عامل مؤسسه‌ی وُرکپِلیس پاور (Workplace Power) می‌گوید: «یک مَثَل قدیمی می‌گوید سرزمینِ خوشبختی متعلق به قلمروی ذهن است. برای آنکه رضایت بیشتری از کار خود داشته باشید باید به‌طور منظم طرز تفکر خود را بررسی کنید، چرا که اگر منفی‌گرایی زندگی شما را تحت سلطه بگیرد نه تنها ذهن، روح و جسم شما را افسرده و ملول می‌‌کند، بلکه بر کارآیی شما نیز تأثیر منفی می‌گذارد.»

یک راهکار دیگر برای اصلاح نگرش این است که تمرین کنید زمانی که سرِ کار هستید به جای فکر کردن به روابط بیرونی و مشکلات شخصی، فقط به محیط کار فکر کنید و حضور ذهن داشته باشید. مایک رودریگز (Mike Rodriguez) سخنگوی حرفه‌ای، نویسنده و متخصص در امر آموزش می‌گوید: «اگر جسم شما در محل کار حضور دارد ولی ذهن‌تان درگیر مسائل زندگی است، پس از لحاظ ذهنی سرِ کار نیستید. این یعنی نمی‌توانید مفید و مؤثر کار کنید.»

۴. در انتخاب خوراکی‌ها دقت بیشتری به خرج دهید



اینکه چگونه بدن خود را قبل، حین و بعد از کار کردن تغذیه می‌کنید پیامد‌های قابل توجهی بر توانایی شما در انجام کارهایتان دارد.
کرستین اسمیت (Kristen Smith) متخصص تغذیه از آتلانتا توصیه می‌کند که کارمندان یک برنامه‌ی غذایی برای خود تدوین کنند و برای وعده‌های غذایی که سرِ کار صرف می‌کنند برنامه داشته باشند. او می‌گوید: «شاید لازم باشد غذا یا میان‌وعده از خانه ببرید تا مطمئن باشید که برای مدت طولانی بدون غذا نمی‌مانید.»
در اینجا به چند توصیه‌ی دیگر وی در مورد تغذیه‌ی بهینه در محل کار اشاره می‌کنیم: تا یک ساعت پس از برخاستن از خواب صبحانه بخورید و پس از آن هر سه یا چهار ساعت غذا یا میان‌وعده بخورید. یک غذای کم کالری و غنی از پروتئین مانند تخم‌مرغ یا ماست یونانی را در نخستین وعده‌ی غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید. با نوشیدن حداقل چهار تا شش فنجان نوشیدنی بدون شکر در محل کار، آب کافی در اختیار بدن خود قرار دهید و از چند ساعت پیش از ترک دفتر، از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار اجتناب کنید تا خواب کافی داشته باشید.

۵. یک کار خیر انجام دهید



همان‌طور که به نیازهای جسمی و روحی خود سرِ کار رسیدگی می‌کنید، یادتان باشد اگر عادت کنید یک کار خوب و قشنگ در حق همکارتان انجام دهید، حال‌تان خیلی بهتر از قبل می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که نوع‌دوستی می‌تواند تأثیرات بسیار و همه‌ جانبه‌ای داشته باشد. تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ توسط مجله‌ی وال استریت و مؤسسه‌ی آی‌اُپنر انجام شد، نشان داد که کارمندانِ خوشحال در مقایسه با کارمندانی که دارای پایین‌ترین سطح خوشحالی هستند، ۳۳ درصد بیشتر به همکاران خود کمک می‌کنند.

ملودی ویلدینگ (Melody Wilding)، تراپیست و متخصص روان‌شناسی در محیط کار می‌گوید: «همه‌ی ما زمانی که به کسی کمک کرده‌ایم، جهش ناگهانی شادمانی را در وجودمان حس کرده‌ایم. قاعده‌ی «تو نیکی می‌کن و در دجله انداز» در محیط کار واقعا درست است؛ خواه انجام یک سری کارهای ساده برای یک همکار دستپاچه و سراسیمه باشد، خواه گرفتن قهوه برای همکاران سر صبح. کمک کردن به تیم‌‌تان به‌طور شگفت‌آوری باعث می‌شود احساس خوشحالی کنید.»

۶. فکر و خیال نکنید



عادت‌های بعد از کار بر حس‌وحال شما در روز کاری بعد مؤثر است، بنابراین بسیار مهم است که آنها را درست انجام دهید. وقتی شما روز بدی را سپری کرده‌اید، ممکن است در راه خانه مدام حوادث آن روز را در ذهن خود مرور کنید.

پائولا تامسون (Paula Thompson) مؤسس «فورسایت کوچینگ اند کانسالتینگ» (Foresight Coaching & Consulting) اشاره می‌کند که تصور ذهنی مکالماتی که خوب پیش نرفته است، پروسه‌های بیوشیمیایی و هورمونی را که در زمان وقوع آن اتفاق روی داده است، مجددا فعال می‌کند. او می‌گوید: «شما به معنای واقعی کلمه آن رویداد را به صورت فیزیکی در بدن خود بازسازی می‌کنید و سطح هورمون‌های استرس خود را بالا می‌برید. اگر می‌بینید ذهن‌تان همچنان درگیر آن ماجراست، ۱۰ دقیقه آن اتفاق را در ذهن خود مرور کنید. ببینید از آن تجربه چه درسی می‌توانید بگیرید، سپس دست از بازپخش گذشته بردارید و آن را به دست فراموشی بسپارید.


۷. یک مراسم عصرگاهی برای اندیشیدن و تفکر ترتیب دهید



یک عادت مرتبط که می‌تواند به شما کمک کند از شر فکروخیال در مورد اتفاقاتی که به خوبی پیش‌ نرفتند خلاص شوید، این است که یک مراسم عصرگاهی برای تفکر و اندیشیدن ترتیب بدهید.
ولیدینگ توصیه می‌کند هر روز عصر قبل از اینکه وسایل خود را جمع و دفتر را ترک کنید، اندکی زمان صرف کنید و به سه اتفاق خوبی که در طول روز افتاده است و یا سه چیزی که بابت آنها شکرگزار هستید، فکر کنید. ویلدینگ می‌گوید: «مهم نیست چقدر روز سختی داشته‌اید، این آیین کوچک می‌تواند چیزی باشد که مشتاقانه انتظارش را می‌کشید. مهم این است که هر روز را با نگاه مثبت به پایان برسانید. علاوه بر این، این کار سبب می‌شود ذهن شما به مثبت اندیشی و تفکر رو به رشد عادت کند. هنگامی که مشغول فکر کردن به سه چیزی هستید که به خاطرشان شکرگزارید، تقلب نکنید و تنها به دو مورد بسنده نکنید. شما به ذهن خود آموزش می‌دهید که فرصت‌ها و موقعیت‌ها را حتی در شرایط سخت و چالش‌انگیز ببیند و در تفکر منفی خود باقی نماند.



برگرفته از: money.usnews.com


https://www.chetor.com/44535-%d9%85%...9%d8%a7%d8%b1/