با اینکه این موضوع راهی آسان برای با خبر شدن از شرکت کردن افرادی که شما می‌شناسید است٬ اما زدن دکمه‌ی «شرکت می‌کنم» لزوما به معنی شرکت کردن آن فرد نیست و همیشه این احتمال وجود دارد که شما خود را در شرایطی بیابید که در محل میهمانی مشغول بازی «وانمود کنید که میزبان را می‌شناسید» باشید.
برای یافتن راه حلی برای رفع مسئله از طریق ساده کردن شیوه‌ای که میهمانان حضور خود را در یک واقعه پرداخت و ثبت می‌کنند٬ «سیدنی استارت‌آپ کیونکت تکنولوژی» پلتفرمی برای «پرداخت‌های اجتماعی» توسعه داده است.
با هدف قرار دادن اجتماعات دانشگاهی در مرحله‌ی اول٬ برنامه و پلتفرم وب کیونکت به کاربران اجازه می‌دهد رویدادهایی را مرور کنند که در آن‌ها لیست شرکت کنندگان فقط نشان‌دهنده‌ی کسانی است که مبلغ بلیت خود را پرداخت کرده‌اند.
الگوریتم پلتفرم با استفاده از API فیسبوک٬ رویدادهایی را که به کاربر پیشنهاد می‌کند بر اساس فعالیت‌هایی است که دوستان او نیز در آن‌ها شرکت کرده‌اند٬ در همین حال به دارندگان بلیت امکان ورود به چت‌روم‌های خصوصی‌ای را می‌دهد که در آن‌ها بتوانند در مورد آن گردهمایی بحث کنند و قبل از میهمانی با یکدیگر ارتباط داشته باشند.
این خصوصیت برنامه که توسط یکی از بنیان‌گذاران استارت‌آپ به نام «دنیل لیانگ» به آن لقب «بلیط دهی اجتماعی» داده شده است به این منظور ساخته شده که رفتن به چنین اجتماعاتی را هم سازماندهی کند و هم به امری هیجان‌انگیز بدل کند.
برای «لیانگ» که خود زمانی یک برگزار کننده‌ی مراسم بوده است٬ توسعه دادن کیونکت به معنی رفع شدن بسیاری از کاستی‌هایی که او در فرآیند سازماندهی می‌دیده٬ است.
لیانگ می‌گوید: «من با سازماندهی کلوپ‌های شبانه شروع به کار کردم و به سرعت دریافتم که آدم‌ها فقط زمانی به جایی می‌روند که بدانند دوستانشان نیز در آن شرکت می‌کنند. ولی کلیک کردن دکمه‌ی «شرکت می‌کنم» در یک رویداد واقعا معنای خاصی ندارد. همچنین می‌دیدم که وقتی افراد برای اولین بار با کسی ملاقات می‌کنند٬ می‌خواهند که همان موقع با او چت کنند.»
لیانگ و یکی دیگر از بنیان‌گذاران به نام «ریان چنگ» با در سر داشتن ایده‌ی توسعه دادن یک پلیت‌فرم بلیط‌دهی برای کلوپ‌های شبانه در کاپ «پیتر فارل» دانشگاه «نیو ساوس ویلز» شرکت می‌کنند؛ این رویداد که یک مسابقه‌ای دانشجویی بود منجر شد به برنده شدن جایزه‌ی دوم برای موسس جوان و او با جیبی که پر بود از مقداری پول حاصل از جایزه از مسابقه بیرون آمد که همین پول هزینه‌ی توسعه اولیه را فراهم نمود.
لیانگ می‌گوید: « این موضوع به ما اعتماد به نفس زیادی داد. سپس ما آن خصوصیت نرم افزار را که بر اساس فراگیری ماشینی٬ به کاربران آن رویدادهایی پیشنهاد می‌شود که دوستانشان هم در آن‌ها بلیط تهییه کرده‌اند٬ را ساختیم. همچنین ما یک گرنت ۲۰۰۰۰ دلاری از دولت برای کمک به توسعه دریافت نمودیم».
با توجه با کاستی‌های موجود در فضای سازماندهی دانشگاهی که خود لیانگ نیز در دوران دانشجویی عضوی از آن بود٬ تمرکز توسعه استارت‌آپ از کلوپ‌های شبانه به سمت جوامع دانشگاهی تغییر کرد٬ تغییری که به گفته‌ی لیانگ باعث کمک به رشد کیونکت شد.
بر اساس گفته‌های لیانگ٬ از سال ۲۰۱۵ که استارت‌آپ تاسیس شده است٬ این تجارت به ۵۱۰۰۰ کاربر گسترش پیدا کرده است و بیش از ۳۰۰۰۰۰ بلیط فروخته است که با اضافه کردن سهم کارآفرین٬ استارت‌آپ در حدود ۵ تا ۱۰ درصد از هر بلیط فروخته‌شده را کسب می‌کند که مقدار دقیق آن بستگی به بزرگی آن رویداد دارد.
برای عضو شدن در کیونکت و ادغام کردن لیست دوستان خود٬ کاربر باید فیسبوک خود را بعد از انتخاب دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنند به پلتفرم متصل سازند.
لیانگ می‌گوید که این داده‌ها در الگوریتم پلتفرم استفاده می‌شود تا رویداد‌های مربوط به دانشگاه کاربر با جزئیات مشخص گردد٬ البته شما می‌توانید به رویدادهایی که در دانشگاه‌های دیگر وجود دارند نیز از طریق جستجو یا بر اساس شرکت کردن یکی از دوستان خود دسترسی داشته باشید.
برای داشتن مشابهی از صفحه یا گروه یک اجتماع خاص در فیسبوک٬ کاربران می‌توانند «کُرو» بسازند که معادل همان لیست دوستان است. اعضای یک کرو می‌توانند به صورت خصوصی با هم چت کنند و یا رویداد‌هایی را که دیگر اعضای کرو در آن شرکت می‌کنند را مشاهده کنند.
لیانگ می‌گوید برای اینکه کسی به عنوان «شرکت کننده» در یک رویداد در نظر گرفته شود٬ کاربر باید ابتدا بلیط را خریداری کند که این کار هم از طریق برنامه و هم به صورت آفلاین {خرید معمولی} انجام می‌شود که در صورت دوم میزبان رویداد یک بلیط فیزیکی برای کاربر فراهم می‌کند و او را به عنوان «شرکت کننده»‌ در پلتفرم ثبت خواهد کرد.
می‌توان تعدادی بلیط خریداری کرد و به عنوان «هدیه» برای دوستان فرستاد٬ یا اینکه آن‌ها را درون پلتفرم به دیگر کاربران با مقداری تخفیف به فروش رساند. به این ترتیب برگزارکنندگان رویداد‌ها می‌توانند تعداد شرکت‌کنندگان و پرداخت‌های آن رویداد را مشاهده کنند و با استفاده از پلتفرم روی وب رویداد جدیدی ایجاد کنند.
لیانگ می‌گوید: «شما می‌توانید «دنبال کننده‌ی» یک برگزار کننده‌ی خاص نیز بشوید تا بتوانید از رویداد‌های بعدی که او برگزار خواهد کرد مطلع شوید٬ به جای اینکه برای خبردار شدن از هر رویداد تازه‌ای متکی به تبلیغات فیسبوک یا اشتراک گذاری‌های تبلیغات باشید.
درحالی که خصوصیات کیونکت را بررسی می‌کردیم٬ لیانگ گفت که تمامی آن‌ها با توجه داشتن به رقیبان توسعه یافته‌اند. بر اساس گفته‌های لیانگ٬ رقیب مستقیم استارت‌آپ «ایوِنت بِرایت» است که برای برگزار کنندگان مراسم‌ها ابزاری فراهم می‌کند تا یک رویداد را ایجاد کنند و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و نیز به شرکت کنندگان اجازه دهند که پرداخت را به صورت آنلاین انجام دهند.
لیانگ می‌گوید تفاوت کیونکت در خصوصیت «بلیط دهی اجتماعی» پلتفرم و پتانسیل آن برای ایجاد ارتباط بین شرکت‌کنندگان است و همچنین قابلیتی که با کاربران اجازه می‌دهد تا به جستجو در مورد رویداد‌هایی که به آن‌ها علاقه دارند بپردازند.
استارت‌آپ دیگری که به دنبال حل مشکل کم بودن شرکت کنندگان است٬ «ساچ کرَود» متعلق به «ولینگتون» می‌باشد. این استارت‌آپ به این صورت کار می‌کند که به برگزار کننده امکان ارسال پیشنهاد در مورد یک رویداد را می‌دهد و در صورتی که جمعیت مناسبی از لحاظ تعداد به آن علاقه نشان دهند و بلیط خریداری کنند٬ آن رویداد برگزار خواهد شد.
لیانگ می‌گوید برای یافتن دیگر زمینه‌های درامد کیونکت همچنین قابلیتی برای تبلیغات برگزارکنندگان در نظر گرفته است٬ به این صورت که اطلاعیه‌هایی را در مورد یک رویداد با اسپانسر می‌فرستد یا دعوتنامه‌هایی را برای کاربران به آدرس ایمیل فیسبوک آن‌ها ارسال می‌کند.
به گفته‌ی لیانگ٬ درحالی که به ساختن خصوصیات برنامه ادامه می‌دهند٬ بخش تجاری برای انجام یک دوره دیگر تامین هزینه اقدام می‌کند که از بخش توسعه حمایت شود که این مبلغ به ۶۰۰۰۰۰ دلار بودجه اولیه اضافه خواهد شد.


منبع: معرفی کیونکت یک پلتفرم بلیط ‌فروشی عمومی برای وقایع دانشجویی در دانشگاه‌ها - ایران استارت آپ